Jak Češi zasáhli do chodu dějin. Letci v RAF pomohli ubránit Británii před Hitlerem

Jan Gazdík Denis Chripák Jan Gazdík, Denis Chripák
31. 10. 2020 16:00
Češi nezasáhli mockrát do světových dějin. Učinili tak českoslovenští legionáři nebo parašutisté, kteří zlikvidovali třetího muže nacistické říše Heydricha. Před 80 lety to pak byla účast v bitvě o Británii. "Poláci a Češi doplnili tehdy vybité britské perutě. Šlo o zlomový okamžik bojů," vysvětluje historik Jiří Rajlich. Bitva pro Brity nakonec skončila vítězně.

Generál nebe, Kut a další československá letecká esa

Josef František7. října 1914Otaslavice8. října 1940Cuddington Way, Surrey

Nejúspěšnější zahraniční stíhač v bitvě o Británii. Po okupaci Československa uprchl do Polska a připojil se k polskému letectvu. Po pádu Francie se dostal do Spojeného království, kde byl přiřazen k 303. polské stíhací peruti Královského vojenského letectva (RAF). Letka se poprvé ocitla v akci v srpnu 1940. Velitelé peruti Františka prohlásili za “hosta peruti” a dovolili mu operovat na vlastní pěst. Krátce po vzletu se tak mohl volně oddělit od formace a napadat z náletů se vracející německá letadla. Během září 1940 dosáhl 17 jistých sestřelů německých letadel a jednoho pravděpodobného. Stal se tak nejlepším nebritským pilotem RAF celé bitvy o Británii. Fratiškova stíhačka se zřítila 8. října 1940 v 9:40 při návratu z hlídkového letu v Cuddington Way v Ewellu. Příčina havárie nebyla nikdy objasněna.

František Fajtl20. srpna 1912Donín4. října 2006Praha

Stíhací legendou je i František Fajtl. V létě 1939 odešel do Polska, bojoval ve Francii a od roku 1940 ve Velké Británii. V květnu 1942 byl sestřelen nad severní Francií. Přes vichistickou Francii a Španělsko se za velmi dramatických okolností vrátil zpět na britské ostrovy. Po návratu působil na britské letecké základně na Orknejích. Od podzimu 1943 byl velitelem československé 313. stíhací perutě. Od roku 1944 působil v leteckých jednotkách v SSSR. V roce 1944 se jako velitel 1. čs. stíhacího pluku v SSSR zúčastnil Slovenského národního povstání. Po komunistickém převratu byl propuštěn z armády, zatčen a bez soudu 1,5 roku vězněn v táboře nucené práce na Mírově.

Alexandr Hess4. května.1898Karlova Huť10. srpna 1981Brooksville, Británie

Byl velitelem 310. československé stíhací perutě RAF v době letecké bitvy o Británii. Během ní mu byly přiznány dva nepřátelské letouny jako sestřelené a jeden jako poškozený. Ačkoliv byl sám 15. září 1940 sestřelen při velkém střetnutí stíhačů RAF a Luftwaffe nad Londýnem, podařilo se mu z poškozeného letounu vyskočit padákem. Celkem během války zaznamenal 20 jistých sestřelů a 2 pravděpodobné. V červnu 1948 odešel ilegálně do exilu a v roce 1949 se stal členem Rady svobodného Československa. Poté pracoval jako technický poradce na letištích La Guardia a J. F. Kennedyho až do roku 1965, kdy odešel do důchodu. Zemřel v roce 1981 a pohřben je v československém oddělení Brookwoodského hřbitova u Londýna.

Alois Vašátko25. srpna 1908Čelákovice23. června 1942

Spolu s Josefem Františkem a Karlem Kuttelwascherem byl jedním z nejúspěšnějších čs. stíhacích pilotů druhé světové války. Sloužil u 312. československé stíhací perutě na Hurricanech a rovněž on se zúčastnil bitvy o Británii. 28. října 1940 byl povýšen na štábního kapitána a od 7. listopadu byl velitelem letky „B“ peruti. Na post velitele 312. perutě byl povýšen 5. června 1941. Na základě zkušeností s operacemi peruti v sestavě Kenleyského křídla RAF začal prosazovat vznik stejného seskupení z československých stíhacích perutí, a poté co československé křídlo vzniklo, se stal 1. května 1942 jeho prvním velitelem. Alois Vašátko byl zabit v akci 23. června 1942, když se jeho stroj Supermarine Spitfire Mk.VB v souboji se skupinou letounů Fw 190 srazil s letadlem Wilhelma Reuschlinga ze 7./JG 2. Zřítil se do vod kanálu La Manche nedaleko mysu Start Point. Vašátkovo tělo nebylo nikdy nalezeno.

Karel Kuttelwascher23. září 1916Svatý Kříž17. srpna 1959Truro, Británie

Český stíhač, zvaný Kut – letecké eso britského královského letectva ve druhé světové válce. Celkově byl nejúspěšnějším českým pilotem RAF a jediným československým dvojnásobným držitelem britského Záslužného leteckého kříže (DFC and Bar). Do letecké bitvy o Británii nicméně výrazněji nezasáhl. První letoun Junkers Ju 88 sestřelil 1. dubna 1942. V noci z 4. na 5. května zničil pak během jediného letu tři bombardéry Heinkel He 111. V průběhu tří měsíců 15 letadel sestřelil a 5 poškodil. Karel Kuttelwascher má během války potvrzených 18 sestřelů – největší počet mezi českými piloty. Po válce (i pod vlivem rostoucích komunistických represí) rezignoval v roce 1946 na službu v čs. letectvu a vrátil se do Velké Británie.

František Peřina8. dubna 1911Morkůvky6. května 2006Praha

Letecké eso druhé světové války přezdívaný “generál nebe”. Během bitvy o Francii již 11. května 1940 stal prvním čs. stíhacím esem války, a s jedenácti jistými a dvěma pravděpodobnými sestřely byl po kapitánu Aloisi Vašátkovi druhým nejúspěšnějším československým stíhačem této bitvy. Bitvy o Británii se sice jako pilot 312. čs. peruti RAF zúčastnil, ale 15. září 1940 byl hospitalizován a operován na akutní zánět slepého střeva. Za svou leteckou kariéru sestřelil 12 letadel jistě, 2 pravděpodobně a 1 poškodil. V březnu 1949 byl z politických důvodů postaven mimo službu. Následně společně s manželkou a kamarádem uletěl na sportovním letounu M-1C Sokol z Chocně do americké zóny obsazeného Německa. Po několika letech strávených opět v britské RAF a v Kanadě se usadil ve Spojených státech.

Emil Fechtner16. října 1916Praha29. října1940Whittlesford, Británie

Do RAF byl přijat v hodnosti Pilot Officer. Patřil k prvním členům 310. čs. stíhací perutě, se kterou úspěšně zasáhl do bitvy o Británii. První sestřel si připsal hned při úvodním boji 26. srpna 1940. Jeho skóre čítalo čtyři vítězství jistá, jedno pravděpodobné a jeden letoun poškozený. Za úspěchy dosažených v boji bylo Emilu Fechtnerovi 16. října 1940, jako jednomu z prvních dvou Čechů, uděleno vysoké vyznamenání DFC – Záslužný letecký kříž. 29. října 1940, při startu k operačnímu letu, se Hurricane Emila Fechtnera srazila s Hurricanem Jaroslava Malého. Zatímco Malému se podařilo nouzově přistát, Fechtner svůj poškozený letoun nezvládl a zahynul v jeho troskách u obce Whitlesford nedaleko Duxfordu.

Vladimír Horský11. února 1914Břuchotín26. září.1940Kanál La Manche u Isle of Wight

10. září 1940 byl Vladimír Horský spolu s dalším českým kolegou, Jiřím Kučerou, odvelen ke 238. britské peruti v Chilboltonu. První tvrdý střet s německou luftwaffe absolvoval Vladimír se svým letounem Hurricane 25. září 1940. Německé letouny se vracely z náletu na Bristol a Luftwaffe ztratila ve vzdušném souboji šest strojů a další dva byly poškozeny. Již následujícího dne bylo ovšem 11 Hurricanů z této perutě znovu v akci. V sérii šarvátek bylo pět německých stíhaček Me110 zničeno a další dvě poškozeny. Jedinou ztrátou britské letky byl však Vladimír, pilotující stroj Hurricane Mk I P3098. Jeho letadlo se ztratilo nad Solentem a bylo pravděpodobně sestřeleno v 16:30 pilotem Me 110 z JG 26. Vladimír Horský se zřítil do moře poblíž ostrova Wight. Bylo mu 26 let.

Otto Hanzlíček18. června 1911Ústí nad Labem10. října 1940Ellesmere Port

První německý letoun, bombardér Dornier 17P, sestřelil ještě v nad Francií v dubnu 1940, sám byl později sestřelen jedním z nejúspěšnějších stíhačů Luftwaffe Güntherem Rallem. Otto Hanzlíček se zachránil na padáku - vyvázl jen s lehkým zraněním. Těžce poškozeno bylo Hanzlíčkovo letadlo také 6. 6. 1940, tehdy se mu však podařilo nouzově přistát na letišti. Do RAF vstoupil 19. září 1940 s hodností seržant. Stal se pilotem 312. čs. stíhací perutě v Duxfordu. Otto Hanzlíček zahynul 10. října 1940 při cvičném letu. Motor jeho nového Hurricanu Mk.I L1547 se vznítil a on musel letadlo opustit. Dopadl však do rozbahněného koryta řeky Mersey nedaleko Liverpoolu a utonul. Jeho smrt byla první ztrátou 312. československé stíhací perutě.

Největší letecká bitva, jakou svět zažil - a která významně rozhodovala o výsledku druhé světové války -, začala 10. července 1940 a skončila o necelé čtyři měsíce později 31. října 1940. Na den přesně před 80 lety.

Německá Luftwaffe a britské Královské letectvo (RAF) sváděly po celou dobu krvavé boje o získání vzdušné nadvlády. Českoslovenští piloti v řadách RAF se do nich zapojili v rozhodující fázi. Čechoslováci (89) byli vedle Poláků (145), Novozélanďanů (130) a Kanaďanů (112) čtvrtou nejpočetnější nebritskou národnostní skupinou, která přispěla k první zásadní prohře nacistického Německa ve druhé světové válce. Británie byla tehdy jedinou evropskou zemí, kterou Hitler nepokořil. Sovětský svaz tehdy s nacisty pojila smlouva o spojenectví.

Britové si po drtivé porážce Francie i britského expedičního sboru uvědomovali, že osud jejich země závisí na "hrstce" příslušníků RAF, a proto piloty z cizích zemí na své půdě vřele vítali.

František Fajtl, jeden z nejznámějších československých pilotů druhé světové války, který bojoval na západní i východní frontě, pro Paměť národa vzpomínal: "Vzali nás. Královské letectvo vědělo, že (většinou z Francie - pozn. red.) prchá několik dobře vycvičených Čechů i Poláků. Jen jsme museli projít zdravotní karanténou, ta byla 14 dní. Ale protože měli nouzi o piloty, tak nám byla zkrácena na týden. Prožili jsme ho ve shromažďovacím táboře v Cholmondeley Parku a tam odtud jsme se dostali do anglických jednotek."

František Fajtl vzlétl po krátkém výcviku na letouny Hurricane a Spitfire do boje v první a 17. britské peruti a ve spolupráci s britskými piloty sestřelil dva německé letouny a třetí vážně poškodil.

Čechoslovák Josef František, který působil v 303. polské peruti RAF, se stal dokonce se sedmnácti sestřely vůbec nejúspěšnějším nebritským stíhačem tohoto konfliktu.

"Sestřelil sedmnáct letadel za tři týdny, to bylo neuvěřitelné. Ještě po válce se o něm vykládalo, jaký to byl hrdina. Ale chudák byl přelétaný, startovali jsme i čtyřikrát denně. A jednou při přistání chytil křídlem o strom a zabil se," řekl Paměti národa o svém kamarádovi pilot Josef Balejka. Josef František zahynul pouhý den po svých 26. narozeninách 8. října 1940.

V nejvyšší čas 

Cíl nacistického Německa byl jasný: získat jednoznačnou vzdušnou převahu nad kanálem La Manche a Británií, což byla nutná podmínka pro německou výsadkovou operaci Seelöwe - invazi do Anglie. Bez této vzdušné převahy by byl výsadek německých jednotek příliš riskantní až neproveditelný.

Jiří Rajlich z Vojenského historického ústavu se v diskusi o roli a významu Čechoslováků v letecké bitvě o Británii odvolává na majora Douglase Blackwooda, britského spoluvelitele 310. čs. stíhací perutě RAF, jenž Rajlichovi napsal v předmluvě knihy 310. stíhací peruť: "Sám jsem si naprosto jist tím, že kdyby tehdy Češi a Poláci nepomohli Royal Air Force, bitvu o Británii bychom nevyhráli." 

A historik k tomu dodává, že Poláci s Čechy vstoupili do bitvy o Británii v hodině dvanácté. V pravý čas. Šlo o jeden z mála okamžiků, kdy Češi vstoupili do světových dějin a ovlivnili je.

V srpnu 1940 na tom totiž bylo britské stíhací letectvo podle Jiřího Rajlicha "opravu velmi zle, ba kriticky". Právě tehdy Poláci s Čechy doplnili doslova vybité britské perutě. "Jak říkám, přišli v pravou chvíli. Asi tak jako kdysi, v roce 1683, vojsko krále Jana III. Sobieského v rozhodující bitvě s Osmany před branami Vídně. Co by bylo s Evropou, kdyby Turci dobyli Vídeň? A co by bylo s Evropou, kdyby Hitler pokořil před 80 lety Británii?" ptá se historik.

Role letců z 310. čs. perutě RAF

Které akce československých pilotů z přelomového období bitvy o Británii si dnes historici cení nejvíce? Těžko prý vytknout některé datum nad jiné. "Ostatně pro ty, kteří tam tehdy bojovali, šlo o kontinuální sled mnoha bojů, které následovaly rychle po sobě. Jistě by ale mezi nimi nescházelo datum 15. září 1940. Právě tento den oslavují totiž Britové jako Den bitvy o Británii," připomíná Jiří Rajlich. 

Zmíněné datum představuje podle historika jistý psychologický přelom. Toho dne totiž německá Luftwaffe podnikla další sérii těžkých bombardovacích náletů na Londýn a na další strategicky významná místa. Němečtí piloti byli instruováni, že ve vzduchu potkají "nejvýše posledních padesát britských stíhaček Hurricane a Spitfire". Nejenže jich - díky současnému nasazení všech tří stíhacích skupin - "potkali" násobně více, ale utrpěli přitom i neúnosně vysoké ztráty.

"Potření dvou německých výprav nad Londýn se tehdy velmi úspěšně zúčastnila i 310. čs. stíhací peruť RAF a několik dalších československých pilotů působících v národnostně jiných jednotkách," dodává historik Rajlich.

Ačkoli to podle něj obránci nevěděli, zjištění, že britská protivzdušná obrana zůstává bombardováním v podstatě nedotčená, německými letci i jejich nejvyšším velením očividně otřáslo. I když tedy nálety pokračovaly, tak již 17. září vrchní velení německého wehrmachtu (OKW) uznalo, že Luftwaffe se nepodařilo získat nad Británií nezbytnou vzdušnou nadvládu. Plánovaná invazní operace musela být proto odložena na neurčito.

"A už necelé čtyři týdny nato, 12. října 1940, byla invaze pro rok 1940 definitivně odvolána. Od té doby již nikdy nepřišla vážně na přetřes," připomíná historik.

Slovo vlast jim bylo až příliš drahé 

Josef František byl sice nezpochybnitelným českým esem bitvy o Británii číslo jedna, čímž se zařadil mezi naprostou špičku stíhacího letectva RAF, nebylo by ale podle Jiřího Rajlicha fér, aby jeden pilot zastínil zástupy dalších, neméně schopných, statečných a motivovaných československých pilotů.

"Ti měli prostě méně štěstí a byli sestřeleni dříve, než mohli získat významnější počty sestřelů. Anebo i ti, kteří byli zařazeni u jednotek, které měly vzhledem k dislokaci méně příležitostí k boji. Třeba takový Alois Vašátko se stal velkým esem již předtím v bojích ve Francii. Sloužil ale u 312. čs. stíhací peruti RAF. A ta nad Londýn vůbec nelétala, protože jí byla svěřena letecká obrana strategicky důležitého Liverpoolu, tedy daleko od centra bojů. Vašátko si tak za bitvy o Británii mohl připsat jen jeden další sestřel," zmiňuje Rajlich.

A obdobně na tom byli i další piloti "třistadvanáctky" - František Peřina, Tomáš Vybíral, Josef Stehlík, František Chábera či Jan Klán. "Všichni se stali esy již ve Francii a jsem přesvědčen, že kdyby byla 312. peruť nasazena nad Londýnem, určitě by k tomu řekli své slovo," míní historik.

Mnohé z československých letců RAF - stíhačů, bombardérů či mechaniků - stačil poznat osobně. "Nikdy jsem od nich neslyšel slova jako svoboda a demokracie či vlast a národ. Slova dnes nadužívaná - zvláště pak před volbami," srovnává historik Jiří Rajlich.

Během druhé světové války prošlo leteckými jednotkami na Západě 2500 československých vojáků, ať už jako létající, nebo pozemní personál. Zahynul každý pátý (529 mrtvých či nezvěstných), 250 letců bylo zraněných, 52 zajatých.

Jejich památku dnes připomíná například pomník Okřídlený lev na Klárově, který inicioval Euan Edworthy, Brit žijící v Česku, jehož otec sloužil v Královském vojenském letectvu. Pomník od britského sochaře Colina Spoffortha darovala Čechům britská komunita žijící v České republice a jeho odhalení 17. června 2014 se účastnil Nicholas Soames, vnuk Winstona Churchilla.

Byl to ostatně jeho dědeček, který jako britský premiér pronesl 20. srpna 1940 na adresu všech letců, kteří před 80 lety ubránili Velkou Británii, památnou větu: "Ještě nikdy v dějinách lidských konfliktů nedlužilo tolik lidí za tak mnoho tak malé hrstce jedinců".

Hrstku na nebi podporovaly statisíce Britů na zemi

  • Bitva o Británii trvala dlouhých 112 dní a skončila prohrou Německa. Za její zlomový den je považováno 15. září, které je v britských kalendářích označeno jako Den bitvy o Británii. Tehdy vyslal velitel Luftwaffe Hermann Göring nad Británii více než tisíc letadel. RAF se podařilo útok Luftwaffe odrazit, britské ztráty byly oproti německým poloviční.
  • K vítězství přispěl vedle hrstky početný pozemní personál - montéři a technici starající se o opravy a údržbu letadel a desítky tisíc dobrovolných pozorovatelů, kteří nepřetržitě sledovali nebe nad Británii na tisícovce stanovišť. Ubránit Británii pomohli také operátoři světlometů a obsluha protiletadlových děl.
  • Nezastupitelnou roli sehrály i ženy, které sloužily v Ženském pomocném letectvu (WAAT - The Women's Auxiliary Air Force) jako radarové operátorky, sledovaly a zaznamenávaly nálety, sestavovaly zprávy o počasí, údržbě letadel a tvořily posádky bezpilotních vzducholodí (barrage baloons), které představovaly vážné riziko pro letadla útočící z nízké výšky. Vzducholodě vznášející se nad Londýnem patří k ikonickým obrázkům války - britskou metropoli jich bránilo 5 000 z celkového počtu 6 400. Díky nim Britové ochránili průmyslové zóny a výroba letadel a zbrojní výroba tak mohly pokračovat.
Zdroj: Jan Gazdík

Video: Stíhací legenda František Fajtl vzpomíná na leteckou bitvu o Británii

Vzpomínky Františka Fajtla pocházejí ze sbírky Paměť národa, kterou spravuje obecně prospěšná společnost Post Bellum díky podpoře soukromých dárců. | Video: Paměť národa
 

Právě se děje

Další zprávy