Je jen málo osobností letecké historie, které se mu mohou rovnat. Igor Sikorskij se v první polovině dvacátého století stal legendou. Navrhl průlomové obří čtyřmotorové letouny, byl průkopníkem v moderní konstrukci helikoptér. Svůj potenciál naplno ukázal až po útěku z Ruska do Spojených států. Slavný konstruktér zemřel před padesáti lety, 26. října 1972.
Cesta k americkému snu
Velkým obchodním průlomem se pro Sikorského stal obojživelný dvoumotorový letoun S-38. Po úspěšných testech si deset kusů tohoto stroje objednalo americké námořnictvo i letecká společnost Pan American Airways, která je provozovala na linkách do Jižní Ameriky. Sikorsky musel kvůli vysoké poptávce restrukturalizovat svou firmu. Pod novým názvem Sikorsky Aviation Corporation a ochrannými křídly United Aircraft and Transport Corporation, kterou založil neméně významný William Boeing, jen v letech 1929 a 1930 vyrobila více než sto kusů modelu S-38.
Pan American jakožto spokojený zákazník přišel s další výzvou, kterou měly být zaoceánské lety. Sikorskij navrhl letoun S-40 The American Clipper. Obří čtyřmotorový obojživelný stroj své schopnosti poprvé předvedl v roce 1931. Následující lety ukázaly, čeho všeho je schopen. Překonal celou řadu dobových rekordů ve hmotnosti přepraveného nákladu, na palubě mohlo cestovat až 40 lidí. Pozdější modely s technickými úpravami zvládly výrazně delší trasy. Společnost Pan American se tak mohla na svých propagačních materiálech chlubit spojením s exotickými destinacemi jako Nový Zéland nebo Čína.