letectví

Za přelet dronu nad požárem v Českém Švýcarsku trest zatím nepadl, pokutu dostal pilot

Policie stále vyšetřuje nebezpečný přelet dronu nad požárem v národním parku České Švýcarsko. Totožnost člověka, který přístroj ovládal, zná. Další informace však policie podle mluvčí Elišky Kubíčkové nemůže s ohledem na pokračující prověřování říct. Mezitím, co se policie věnuje přeletu dronu, dostal od Úřadu pro civilní letectví pokutu pilot, který přiletěl se svým vrtulníkem na pomoc hasičům. Na místě z bambi vaku shazoval na plameny vodu. Proti příkazu ve výši 100 tisíc korun podal pilot Jiří Vlk odpor, uvedl ve středu.

Úřad pro civilní letectví argumentuje tím, že pilot neměl příslušná povolení. Bral však v úvahu i veřejný zájem a udělil pokutu na dolní hranici zákonné sazby, která může činit až pět milionů korun. 

Policie eviduje pouze jeden případ, kdy se člověk s dronem pokoušel natáčet během leteckého hašení rozsáhlého požáru v Českém Švýcarsku. Prověřuje, zda se nemohl dopustit trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti tím, že používal dron v době, kdy nad parkem létaly vrtulníky.

Úřad pro civilní letectví udělil sankci pouze Vlkovi, který do parku přiletěl pomáhat s hašením 26. července. "Letectví je oblastí, která je regulována celou řadou předpisů, které ale nemají byrokratický základ, ale jejich dodržování je požadováno s ohledem na bezpečnost," uvedl mluvčí úřadu Vítězslav Hezký. Letecké hašení je vysoce rizikovým druhem provozu, a proto je podle něj nezbytné být držitelem povolení, která jsou daná zákonem. "Daný pilot není držitelem takovýchto povolení, proto Úřad pro civilní letectví po zhodnocení míry rizika jeho konání přistoupil k udělení pokuty," doplnil.

Zdroj: ČTK

Zaměstnanci polského letiště se dohodli na změně pracovních podmínek. Hromadný odchod z práce odvolali

Odborový svaz řídících letového provozu v Polsku se s vedením úřadu řízení letového provozu dohodl na změnách pracovních podmínek a mezd. Většina řídících předtím několik měsíců protestovala a hrozila odchodem, což by omezilo letecký provoz nad Polskem. O předběžné dohodě obou stran informovala v pátek agentura PAP.

Neshody mezi řídícími letového provozu a Polskou agenturou pro leteckou navigaci ohledně počtu pracovních hodin, mezd a finanční transparentnosti se vlekly dlouho. Řídící letového provozu pohrozili hromadným odchodem k 1. květnu.

Patová situace se poprvé prolomila 28. dubna, kdy agentura přijala požadavky Odborového svazu řídících letového provozu. Polští řídící díky této dohodě slíbili, že budou pracovat až do 10. července.

Mezitím obě strany pracovaly na finální dohodě. Její předběžnou verzi nyní dostanou k připomínkování zástupci odborů a ministerstva infrastruktury. Podle Polské agentury pro leteckou navigaci na to mají čas 30 dní.

Zdroj: ČTK

Polsko se kvůli nespokojeným řídícím letového provozu chystá na omezení letů

Řídící letového provozu v Polsku se stále nedohodli na zvýšení platů a na zlepšení pracovních podmínek. Zástupci jejich odborové organizace ZZKRL se proto znovu sejdou se zástupci Polské agentury pro leteckou navigaci (PAŽP). Bez dohody hrozí, že od neděle bude letecká doprava nad Polskem výrazně omezena, před čímž už minulý týden varovala evropská organizace pro bezpečnost letecké navigace Eurocontrol.

Znesvářené strany jednaly minulý týden a pak znovu v pondělí, zatím ale bez dohody. Řídící chtějí zvýšit mzdu v průměru na 80 tisíc zlotých (asi 420 tisíc korun) měsíčně ze současných asi 33 tisíc zlotých (173 tisíc korun), řekl mluvčí polské vlády. Na konci dubna vyprší výpovědní doba řídících, kteří se rozhodli raději odejít, než aby přijali nové pracovní podmínky. Ty podle nich ohrožují bezpečnost.

Zdroj: ČTK

Věřitelé zadlužených ČSA přijali reorganizační plán na záchranu firmy

Věřitelé zadlužených Českých aerolinií (ČSA) na své schůzi přijali reorganizační plán společnosti. Rozhodnutí bude ještě potvrzovat soud, vzhledem k souhlasu všech skupin věřitelů by ovšem jeho přijetí mělo být spíše formální. Investorem v ČSA by se tak měla stát nová firma Prague City Air, kterou vlastní majitelé Smartwings Jiří Šimáně a rodina Vikových. Podle reorganizačního plánu poskytnou investoři aerolinkám vypořádací úvěr 125 milionů korun na vyplacení věřitelů. ČSA jsou od loňského března v úpadku, soud následně povolil jejich reorganizaci.

Podle právních zástupců mateřské společnosti Smartwings, od níž plán pochází, je jeho přijetí věřiteli důležitým krokem k udržení letecké licence Českých aerolinií. "Dnešní rozhodnutí je dobrou zprávou pro všechny věřitele ČSA a samotnou společnost, která může navázat na její téměř stoletou tradici," řekla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Rozhodnutí věřitelů musí potvrdit soud, což by se mělo stát v následujících dnech či týdnech. Všech pět skupin věřitelů ovšem dnes hlasovalo pro přijetí plánu.

Počítá s tím, že podíly stávajících akcionářů zcela zaniknou. Skoro 98 procent akcií ČSA nyní vlastní Smartwings, další 2,2 procenta pak má Česká pojišťovna. Hlavním investorem by se tak měla stát v lednu založená Prague City Air. Vedle vypořádacího úvěru by měla aerolinkám poskytnout také provozní úvěr 15 milionů korun. Vůči němu bude zastaven letoun Airbus A319, což je jediný stroj, který aerolinky nyní vlastní.

ČSA zasáhly dopady epidemie koronaviru, dopravce musel zrušit velké množství spojů. Kvůli ztrátám už předloni propustil kolem 300 pracovníků. Loni v únoru firma oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. Společnost v této souvislosti upozornila na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, záměr tak nemusí znamenat propuštění všech. Kvůli krizi se zmenšila flotila letecké společnosti, provoz však dále pokračuje.

Zdroj: ČTK

Aerolinky musí létat s prázdnými letadly, chtějí si udržet spoje

Evropské aerolinky v zimních měsících létají s téměř prázdnými letadly. A to jen proto, aby si kýžená místa pro vzlety a přistání, takzvané sloty, na letištích udržely i v době, kdy je poptávka po cestování slabší. Nedávná publicita kolem požadavku na povinný počet letů vyvolala kontroverzi a hněv, protože přichází v době, kdy se zvyšují obavy o změny klimatu a mluví se o emisích oxidu uhličitého, které vytváří letecký průmysl. Napsal to ve čtvrtek web CNBC.

Letecké společnosti vyjadřují frustraci z pravidla pro přidělování slotů označovaného v angličtině jako "use it or lose it" (využívej, nebo je ztratíš), které zavedla Evropská komise. Účinnost tohoto pravidla byla pozastavena v březnu 2020, když odvětví zasáhly dopady pandemie nemoci covid-19. Od té doby ale bylo pravidlo postupně obnoveno a nyní vyžaduje, aby aerolinky využívaly 50 procent přidělených letištních slotů. V létě se má tento požadavek zvýšit na 80 procent.

Zástupci letišť ale toto rozhodnutí hájí. Argumentují potřebou zachovat obchodní životaschopnost, konektivitu a konkurenceschopnost.

Mezi kritiky tohoto požadavku patří německá Lufthansa, která už v zimní sezoně ruší přibližně 33 tisíc letů, protože varianta koronaviru omikron snižuje poptávku. Aby splnila požadavky na využití slotů, musí uskutečnit 18 tisíc letů, uvedl generální ředitel Carsten Spohr. Dceřiná společnosti Brussels Airlines pak podle něj musí do konce března uskutečnit tři tisíce téměř prázdných letů. Kvůli slabé poptávce by ale jinak Lufthansa omezila podstatně více letů. Nadšeni z toho nejsou ani ekologičtí aktivisté.

Zdroj: ČTK

Wizz Air posílí spoje z Pardubic na Ukrajinu, začne létat i do Oděsy a Charkova

Společnost Wizz Air rozšíří nabídku pravidelných linek z Pardubic, bude létat také do Oděsy a Charkova. Linky budou v provozu od června příštího roku, a to dvakrát týdně. Na Ukrajinu už nízkonákladový maďarský dopravce létá od září 2020, a to do Kyjova a Lvova, uvedlo pardubické letiště v tiskové zprávě.

Pravidelné spojení do Charkova bude Wizz Air zajišťovat ve čtvrtek a neděli, do Oděsy se bude létat v úterý a sobotu. Na linkách do ukrajinských destinací se budou střídat letadla typů Airbus A320 a A321 s nabízenou kapacitou 186 a 230 míst na palubě. 

Zdroj: ČTK
Pokračovat