letectví

Úřad FAA nařídil okamžitou kontrolu vybraných Boeingů 777

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil okamžitou kontrolu letadel Boeing 777-200 se stejným motorem, jaký o minulém víkendu začal u jednoho z letadel ve vzduchu hořet. Úřad bezprostředně po nehodě všem aerolinkám doporučil, aby letadla zatím nepoužívaly, nyní doporučení změnil v příkaz provést důkladnou kontrolu titanových lopatek motoru před opětovným nasazením do provozu.

Letadlu americké společnosti United Airlines v sobotu krátce po startu na letišti v Denveru začal hořet pravý motor. Stroj se bezpečně vrátil na letiště, za letu z něj ale odpadl kus motoru a dalších částí, které spadly před rodinný dům na předměstí. Nikomu v letadle ani na zemi se nic nestalo. Letadlo bylo osazeno motory Pratt & Whitney PW4000 a letadel s těmito motory se nyní týká povinnost důkladné kontroly motorů.

Prvotní vyšetřování Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) už v pondělí ukázalo, že motor vzplál zřejmě v důsledku únavy materiálu. Aerolinky proto na pokyn FAA teď musejí provést tepelnou zkoušku lopatek v přední části motoru, oznámil úřad.

Zdroj: ČTK

Globální letecká osobní doprava loni klesla o dvě třetiny

Globální letecká osobní doprava se v loňském roce kvůli pandemii nemoci covid-19 propadla o 65,9 procenta. Utrpěla tak nejprudší pokles v historii. Ve středu to oznámila Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA).

Sdružení rovněž uvedlo, že globální poptávka po letecké nákladní dopravě se vloni snížila o 10,6 procenta. To představuje nejprudší pokles od roku 1990, kdy sdružení tento údaj začalo sledovat.

"Letecká nákladní doprava přežívá krizi v lepším stavu než osobní. Pro mnoho aerolinek se nákladní doprava stala důležitým zdrojem příjmů," upozornil šéf sdružení Alexandre de Juniac.

Zdroj: ČTK

Boeingy 737 MAX dostanou v EU povolení k provozu asi v lednu

Letadla Boeing 737 MAX, která byla loni na jaře po dvou tragických nehodách v celém světě odstavena z provozu, dostanou v Evropské unii povolení k návratu do služby zřejmě v lednu. Na pařížském leteckém fóru to řekl šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. 

EASA by se tak přidala k americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA), který povolení k návratu letadel do vzduchu vydal tento týden. Souhlas ale podmínil tím, že výrobce zajistí potřebnou technickou úpravu letadel a zajistí důkladné proškolení pilotů. "Je pravděpodobné, že rozhodnutí, které umožní (těm letadlům) návrat do služby, v našem případě přijmeme někdy v lednu," řekl Ky, kterého citovala agentura Reuters. 

Česká společnost Smartwings vlastní sedm letadel Boeing 737 MAX 8, dalších 21 strojů se chystala převzít ještě během loňského roku. Firma v závěru loňského roku vyčíslila ztráty kvůli odstavení letadel na více než 1,5 miliardy korun.

Zdroj: ČTK
Pokračovat