letecká doprava

Boeing dostal první objednávku na stroj 737 MAX od dvou tragických havárií

Americký výrobce letadel Boeing dostal první objednávku na stroje 737 MAX od dvou tragických havárií těchto letadel, které vedly k zatím stále platnému zákazu jejich využívání v letecké dopravě. Až čtyři tato letadla si nyní objednal největší polský provozovatel charterových letů Enter Air. Na oznámení Boeingu upozornil ve čtvrtek zpravodajský server BBC.

List The Guardian si všiml, že americký výrobce v tomtéž textu v tichosti při první zmínce uvedl nové jméno stroje. Nazývá jej Boeing 737-8 a vypouští přitom dřívější označení řady "MAX". Společnost dosud toto pojmenování používala jen v interní komunikaci.

Mluvčí Boeingu tvrzení britského listu i dalších médií, že společnost se chce označení MAX zbavit, zpochybnil a poukázal na to, že se v oznámení několikrát vyskytuje.

Zdroj: ČTK

ČSA v první větší vlně propouštění opustí 144 zaměstnanců

České aerolinie (ČSA) začnou od pátku rozdávat výpovědi 144 zaměstnancům, především z řad pilotů a stevardů. Další výpovědi by měly následovat v následujících měsících, celkově by do února příštího roku mělo firmu opustit 313 lidí. Sdělila to předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Tereza Löffelmanová. Zaměstnance propouští i sesterské Smartwings. Letecká skupina, do níž oba dopravci patří, v minulých týdnech oznámila, že propustí dohromady až 600 zaměstnanců. V celé skupině nyní pracuje kolem 2500 lidí, z toho přibližně 700 v ČSA.

Zdroj: ČTK

Řím v letadlech zakázal dávat zavazadla do prostoru nad sedadly

Italský úřad pro civilní letectví (ENAC) od pátku zakázal ze zdravotních důvodů na všech vnitrostátních i zahraničních linkách příruční zavazadla, která se dávají do úložného prostoru nad sedadly. Povolena jsou jen ta zavazadla, která se vejdou pod sedadlo. Úřad tím chce předejít tomu, aby cestující při nastupování a vystupování z letadla blokovali uličky, a snížit tak riziko přenosu koronaviru. Nadále platí povinnost létat s rouškou.

Nařízení se podle listu Corriere della Sera týká všech aerolinek, které do Itálie nebo v ní létají. Větší příruční zavazadla tak putují do nákladového prostoru. Pasažéři za to podle úřadu pro civilní letectví nemusí platit příplatek.

Zdroj: ČTK

Majitelé Smartwings by měli dát dvě třetiny částky na pomoc firmě

Akcionáři letecké skupiny Smartwings by měli poskytnout zhruba dvě třetiny potřebné částky na záchranu společnosti. Nyní se pohybuje okolo dvou miliard korun. Zbylou třetinu by pak měl zajistit stát formou garance za komerční úvěr. Po jednání sněmovního podvýboru pro letectví to řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Přesná částka nutná pro záchranu letecké skupiny se podle Havlíčka po postupném obnovování leteckého provozu mírně snižuje.

"Potřeba, která byla ještě před 14 dny přes dvě miliardy korun, je dnes řádově mezi 1,6 až dvěma miliardami korun. Stále se to však dopočítává," uvedl Havlíček. Zdůraznil, že pokud bude stát poskytovat záruku za úvěr, tak akcionáři budou muset do společnosti na její záchranu vložit hotovost v hodnotě dvou třetin potřebné částky. O tom, jak si podíl mezi sebou rozdělí jednotlivé akcionářské skupiny Smartwings, by měla rozhodnout samotná společnost.

Zdroj: ČTK

Ceny letenek v Evropě a Severní Americe klesly až o 30 procent

Ceny letenek v Severní Americe a v Evropě klesly kvůli koronaviru od začátku letošního roku až o 30 procent. V Asii je pokles cen nižší a dosahuje kolem 15 procent, protože část omezení kvůli šíření koronaviru tam už byla zrušena. Vyplývá to z údajů, které zveřejnila společnost Skytra. Po týdnech stagnace vykazují mírné zlepšení rezervace na květen u tras mezi Asií a Evropou nebo Severní Amerikou. Vyšší jsou také rezervace domácích letů v USA na zimní prázdniny. Ve srovnání s loňským rokem jsou však stále nižší o více než 75 procent. Čísla naznačují, jak obtížný bude pro aerolinky návrat k normálu. Šéf irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair Michael O'Leary nedávno předpověděl, že oživení v letecké dopravě se dostaví právě díky výrazným slevám.

Zdroj: ČTK
Pokračovat