letecká doprava

Hongkongské aerolinky plánují nejdelší let na světě, aby se vyhnuly ruskému nebi

Aerolinky Cathay Pacific Airways plánují změnit trasu svého pravidelného letu mezi New Yorkem a Hongkongem tak, aby se vyhnul ruskému vzdušnému prostoru. To by znamenalo, že tento let se stane nejdelším komerčním letem pro osobní přepravu na světě. Uvedla to agentura Bloomberg. Doposud se titulem provozovatele nejdelšího komerčního letu na světě pyšní Singapore Airlines.

Po přesměrování má být délka trasy letu z newyorského letiště Johna F. Kennedyho přes Atlantický oceán, Británii, jižní Evropu a střední Asii 16 618 kilometrů. Délka trasy Singapore Airlines mezi New Yorkem a Singapurem podle údajů FlightRadar24 činí 15 394 kilometrů a let trvá přibližně 17 a půl hodiny. Let Cathay má trvat přibližně 17 hodin. Cathay obvykle létají na této trase nad Arktidou a ruským vzdušným prostorem. Délka trasy je nyní téměř 13 tisíc kilometrů a let trvá v průměru zhruba 15 hodin. Rusku se nyní kvůli konfliktu na Ukrajině vyhýbá mnoho asijských aerolinek.

Zdroj: ČTK

Ceny paliv zdražují letenky, nejvýrazněji na dálkových letech

Rozkolísané ceny paliv na světových trzích postupně prodražují i leteckou dopravu. Důsledkem toho jsou stoupající ceny letenek, které hlavně na dálkových linkách zdražily v posledních týdnech v průměru o deset až 20 procent. Na letech v rámci Evropy zatím zdražování tak výrazně není. Vyplývá to z informací prodejců letenek. Letenky budou podle nich zřejmě zdražovat i nadále. Důvodem zdražování jsou rostoucí náklady dopravců na nákup paliva.

I nadále ovšem pokračuje vzestup zájmu o létání. V úvodních měsících letošního roku prodejci zaznamenali růst poptávky po letenkách meziročně až v desítkách procent. Letecký sektor se přitom ještě úplně nezotavil z dvouleté pandemie. 

Zdroj: ČTK

Islandské aerolinky nabízejí nově lety z Prahy do Reykjavíku

Nové islandské aerolinky Play začnou od května létat mezi Prahou a Reykjavíkem. Spojení bude fungovat dvakrát týdně. Linka zatím bude v provozu do konce října. Dnes o tom islandský dopravce informoval v tiskové zprávě. Půjde o druhou pravidelnou linku z Prahy na Island, v dubnu spoje obnoví ČSA.

Linka bude létat od 5. května, vždy ve čtvrtek a v neděli. Ceny zpátečních letenek nyní začínají od 4500 korun. Spoje budou navazovat na další linky dopravce z Islandu do USA.

Zdroj: ČTK

Ryanair zaznamenal v posledních dvou týdnech dramatické oživení rezervací

Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair zaznamenaly v posledních dvou týdnech "dramatické oživení" rezervací. Přispělo k tomu zmírnění cestovních omezení. Letadla Ryanairu mají nyní naplněnou kapacitu na 75 procent a do vrcholu letní sezóny by mohly dosáhnout kapacity 90 procent, řekl na brífinku šéf letecké společnosti Michael O'Leary.

Ryanair očekává, že ceny letenek zůstanou do května "velmi nízké", v létě se pak zvýší. Je možné, že se vlivem kombinace silné poptávky a omezené kapacity vyšplhají nad úroveň před pandemií nemoci covid-19, uvedl O'Leary. Vývoj během příští zimy je ale podle něj obtížné předvídat.

Koncem minulého měsíce zněl šéf Ryanairu opatrněji, připomněla agentura Bloomberg. Uvedl tehdy, že irské aerolinky v tomto čtvrtletí sníží ceny, aby podpořily poptávku. Od té doby státy včetně Francie a Španělska zmírnily pravidla pro očkované proti covidu a počet nakažených v celém regionu klesl. Evropské letecké společnosti počítají po dvouletém útlumu s dobrou letní sezónou.

Konkurenční EasyJet a Wizz Air přidávají nové linky a zvyšují kapacitu, aby využily poptávku. O'Leary v Miláně představil lety ze severní Itálie do anglického města Newcastle, německého Frankfurtu a na portugalský ostrov Madeira.

Zdroj: ČTK

Aerolinky musí létat s prázdnými letadly, chtějí si udržet spoje

Evropské aerolinky v zimních měsících létají s téměř prázdnými letadly. A to jen proto, aby si kýžená místa pro vzlety a přistání, takzvané sloty, na letištích udržely i v době, kdy je poptávka po cestování slabší. Nedávná publicita kolem požadavku na povinný počet letů vyvolala kontroverzi a hněv, protože přichází v době, kdy se zvyšují obavy o změny klimatu a mluví se o emisích oxidu uhličitého, které vytváří letecký průmysl. Napsal to ve čtvrtek web CNBC.

Letecké společnosti vyjadřují frustraci z pravidla pro přidělování slotů označovaného v angličtině jako "use it or lose it" (využívej, nebo je ztratíš), které zavedla Evropská komise. Účinnost tohoto pravidla byla pozastavena v březnu 2020, když odvětví zasáhly dopady pandemie nemoci covid-19. Od té doby ale bylo pravidlo postupně obnoveno a nyní vyžaduje, aby aerolinky využívaly 50 procent přidělených letištních slotů. V létě se má tento požadavek zvýšit na 80 procent.

Zástupci letišť ale toto rozhodnutí hájí. Argumentují potřebou zachovat obchodní životaschopnost, konektivitu a konkurenceschopnost.

Mezi kritiky tohoto požadavku patří německá Lufthansa, která už v zimní sezoně ruší přibližně 33 tisíc letů, protože varianta koronaviru omikron snižuje poptávku. Aby splnila požadavky na využití slotů, musí uskutečnit 18 tisíc letů, uvedl generální ředitel Carsten Spohr. Dceřiná společnosti Brussels Airlines pak podle něj musí do konce března uskutečnit tři tisíce téměř prázdných letů. Kvůli slabé poptávce by ale jinak Lufthansa omezila podstatně více letů. Nadšeni z toho nejsou ani ekologičtí aktivisté.

Zdroj: ČTK
Pokračovat