Svoboda zjistí, kdo zdražil Blanku o deset miliard

Petr Holub
22. 9. 2011 21:05
První výsledky by měly být do týdne, říká v rozhovoru Bohuslav Svoboda
Primátor Svoboda při dorážce tunelu Blanka na začátku září 2011.
Primátor Svoboda při dorážce tunelu Blanka na začátku září 2011. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Čtyři auta plná papírů dovezla ve čtvrtek pražskému primátorovi dokumentaci nejdražší dopravní stavby v zemi.

Bohuslav Svoboda (ODS) chce prověřit, kdo rozhodoval o zdražení silničního tunelu Blanka z 25 na 35 miliard korun a jestli postupoval podle pravidel.

"První výsledky by měly být do týdne," řekl Svoboda v rozhovoru pro Český rozhlas 6 a Aktuálně.cz.

Jeho experti by měli pořídit podrobný soupis kroků, které postupně zvýšily náklady skoro o polovinu původní ceny. Studie má potvrdit či vyloučit možnou korupci.

Primátor upozornil, že o zvýšení ceny rozhodovali pouze magistrátní úředníci po konzultaci s poradenskou firmou IDS. Radní byli o zdražování informováni až se zpožděním.

Do dvou let a laciněji

Přesnější informace o dosavadním průběhu stavby mají Svobodovi usnadnit jednání s dodavatelskými firmami v čele s Metrostavem. S jeho manažery se chce primátor dohodnout na definitivním termínu, kdy bude stavba dokončena, a na konečném cenovém stropu.

"Domníváme se, že se nám termín dokončení tunelu podaří fixovat nejlépe na konec roku 2013, hůře na začátek roku 2014. O ceně jednáme minimálně dvakrát týdně a myslím si, že najdeme nějaké oblasti, kde se dá ušetřit. Nechci hovořit o celkovém objemu, jestli půjde o čtyři pět miliard, nebo o dvě miliardy, ale vím, že se nám cenu podaří stabilizovat v nižší rovině, než o jaké se mluví," slíbil primátor.

Podívejte se, jak primátor Svoboda "dorazil" Blanku:

A.cz: Kde se předražení nasbíralo?

Existuje několik kroků, jak se cena zvyšovala. Jednak na celém světě platí obecné pravidlo pro tunelářské práce, podle kterého má firma nárok na zvyšování ceny, když podmínky pro tunelářskou práci neodpovídají tomu, co zjistil geologický průzkum, když je práce složitější a nastanou komplikace. Pak mají firmy možnost cenu navyšovat a samozřejmě jí užívají.

Cenu navyšují také dodatečné požadavky. V první řadě jde o požadavky městských částí, které stavbou trpí. Proto chtějí, aby bylo okolí tunelu hezké, a prosazují investice, které se stavbou úplně nesouvisí.

Nějaké zvýšení přinesly havárie tunelu i zvolené technologie. Hloubení tunelu ve Stromovce mělo být povrchové, ale nikdo nechtěl věřit tomu, že tam bylo možné stromy vrátit a park úplně obnovit.

Dá se mluvit i o tom, jestli byla dostatečně kvalitní kontrola, aby nárůst ceny nebyl příliš velký.

Někdo musel podepsat

A.cz: Předražení je tak vysoké, že každého napadne vliv korupce. Máte k tomu nějaké doklady?

Mám k dispozici materiály, se kterými teď budeme pracovat a s jejichž pomocí se pokusím všechny otázky zodpovědět. Budeme odpovídat i na otázku, jestli se dá nárůst ceny obhájit.

Fotky: Tak se tunel Blanka otevřel pěším návštěvníkům:

A.cz: Jaký byl při zvyšování ceny úřední postup? Předpokládejme, že proběhla otevřená a spravedlivá soutěž, kterou vyhrála nabídka za 25 miliard. Kdo pak rozhodoval o navyšování o dalších deset miliard?

To je součást naší analýzy, protože vícepráce musel někdo nasmlouvat a podepsat. Je tam firma IDS, která má průběh stavby kontrolovat, a je tam magistrátní útvar, který musel s navýšením ceny souhlasit. Zjistíme, kdo to podepisoval a zda souhlas s navýšením prací a ceny měl smysl. Musel to podepisovat konkrétní úředník z konkrétního útvaru.

 

Právě se děje

Další zprávy