Skrytá pravda o pražské MHD: Připlatíme za tunel Blanka

Pavel Baroch
12. 5. 2011 15:00
Zdražením jízdného získá Praha 200 milionů, tunel Blanka polyká miliardy
Tunelový komplex Blanka odsává z pražského rozpočtu každý rok miliardy korun.
Tunelový komplex Blanka odsává z pražského rozpočtu každý rok miliardy korun. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Chystané zdražení jednorázových lístků na pražské metro, autobusy a tramvaje o 6 korun má i skrytý důvod, o němž politici na magistrátu nehovoří - financování tunelu Blanka.

Několikakilometrová podzemní dálnice centrem města spolyká každý rok miliardy korun, které pak chybějí k tomu, aby metropole nakoupila více moderních tramvají, vybudovala či opravila více tramvajových kolejí, postavila více cyklostezek nebo přebudovala více stanic metra na bezbariérové.

"Vysoké investice do dopravních staveb značně zatěžují městský rozpočet. Nezbývají pak peníze na další potřeby obyvatel. Autostrády mají přitom tu povahu, že dopravní potřeby města nikdy nevyřeší. Čím víc je silnic, tím víc je aut, přičemž se neustále zhoršuje kvalita životního prostředí," řekl Jakub Stránský ze sdružení Auto*Mat, které se dlouhodobě věnuje pražské dopravě.

Pražská koalice ODS a ČSSD odhaduje, že zdražením jednorázových lístků na MHD z 18 na 24 korun a z 26 na 32 korun získá Dopravní podnik navíc něco přes 200 milionů korun.

Na stavbu tunelového komplexu Blanka a dalších autostrád přitom z pražského rozpočtu šlo podle sdružení Auto*Mat v letech 2009 až 2011 bezmála 23 miliard korun. Ve stejné době mířilo na stavbu nových linek metra a obnovu zastaralého vozového parku pražské MHD jen 6,5 miliardy, tedy 3,5krát méně.

Peníze pražského rozpočtu do dopravy v hlavním městě:

Foto: Auto*Mat

Místo Blanky a dálnic 353 tramvají

Pokud by se (teoreticky) převedlo 23 miliard na MHD, mohla by si Praha za tyto peníze pořídit například 353 nových tramvají Porsche - podle propočtu, že Praha za 20 těchto vozů zaplatí 1,3 miliardy korun.

Když pražský magistrát pod vedením ODS před několika lety obhajoval stavbu tunelového komplexu Blanka, uvedl mimo jiné, že se díky plynulejšímu provozu na 6,5kilometrové trase z Malovanky do Troje ušetří ročně až 600 tisíc litrů paliva, což bylo v tehdejších cenách zhruba 25,6 milionu korun.

Na to reagovala tehdejší pražská zastupitelka Petra Kolínská ze Strany zelených svým výpočtem: Pokud by se 30 miliard korun, na kolik tehdy byly vyčísleny minimální náklady na stavbu Blanky, rozdělilo pražským majitelům osobních aut, mohli by při ceně roční jízdenky 4975 korun všichni řidiči jezdit hromadnou dopravou 10 let zdarma.

Na grafu je vidět dopad tunelu Blanka na pražské dopravní investice.
Na grafu je vidět dopad tunelu Blanka na pražské dopravní investice. | Foto: Auto*Mat

Praha musí dát další miliardy

Podle Michala Křivohlávka ze sdružení Auto*Mat jsou právě ohromné silniční stavby v čele s tunelem Blanka "skrytým" důvodem toho, proč musí pražský magistrát sáhnout ke zdražení jízdného - byť jde jen o zvýšení cen jednorázových lístků a nikoli předplatného.

"Město je víceméně chudé. Otesánek Blanka má apetit, který tady nebyl ani v 90. letech," řekl Aktuálně.cz Křivohlávek.

Připomněl, že Pražané vykonají autem jen asi třetinu svých cest, přesto nejvíce dopravních investic směřuje do nových silnic. Oproti původním propočtům se přitom tunelový komplex prodraží o miliardy. A Praha chystá další miliardové stavby velkokapacitních silnic - především pokračování Městského okruhu do Libně.

Blanka hlavnímu městu pomůže, tvrdí Bém

Bývalý pražský primátor Pavel Bém, za jehož vlády se stavba tunelu Blanka rozjela, však velké dopravní stavby obhajuje. Tvrdí, že hlavnímu městu pomohou.

"V Praze je 678 tisíc registrovaných automobilů, v počtu aut na jednoho Pražana jsme na druhém místě v Evropě. Naším cílem je chránit historické jádro města a pražskou památkovou rezervaci i pro příští generace. Proto kopeme tunel a jdeme s dopravou pod zem," řekl primátor Pavel Bém, když ještě jako první muž Prahy symbolicky zahajoval ražbu další části tunelového komplexu Blanka.

Zdražení MHD zaplatí 20 procent Pražanů

Jelikož většina Pražanů má předplacené jízdenky, zdražení se dotkne jen menšího počtu obyvatel hlavního města. Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která v Praze organizuje hromadnou dopravu, uvedl, že předplatné má asi 70 procent všech cestujících.

"Ve zbylých třiceti procentech je asi třetina turistů," řekl Aktuálně.cz Drápal. Dodal, že Pražané, kteří si kupují jednotlivé lístky, jezdí hromadnou dopravou spíše jen občas.

 

Právě se děje

Další zprávy