Vypsání soutěže vedení města schválilo v dubnu roku 2016, vyhlášena byla až letos v březnu. Přihlásilo se celkem 20 účastníků, do druhého kola jich postoupilo šest. Z těch komise vybrala vítěze, který nyní vyrobí prototypy. Město je pak od října příštího roku vyzkouší na ulicích. Na základě výsledků testu společnost připraví výkresovou dokumentaci k výrobě, kterou bude vlastnit hlavní město a bude ji moci využít při výběrovém řízení na firmu, která mobiliář vyrobí a dodá.
"Chceme moderní metropoli se vším všudy a k tomu neodmyslitelně patří na první pohled tak obyčejné, ale velmi viditelné věci, jako jsou odpadkové koše, lavičky či zastávky MHD. Na údržbu těchto věcí navíc Praha historicky vynakládá nepřiměřené peníze, a i toto hledisko vítěz soutěže dokázal zohlednit," uvedl nový pražský radní pro oblast správy majetku Jan Chabr (Spojené síly/TOP 09). Vítěze soutěže schválila ještě předchozí rada.
Podle zástupců IPR porota ocenila zejména designovou čistotu vítězného návrhu. Autoři navrhli několik různých typů přístřešků, které jsou vyrobeny z tmavě šedého litého hliníku. Uvnitř zastávek bude umístěn orientační panel, informující cestující o aktuálním čase a datu, odjezdech, předpovědi počasí a názvu zastávky. Zadní stěna jednoho z navržených typů přístřešku je průchozí.
Stejný autorský tým vyhrál i soutěž, ve které město před časem vybralo novou podoba laviček, košů a stojanů na kola. Ty mají postupně nahrazovat stávající mobiliář v souladu se snahou o jeho sjednocení. Město nové lavičky zatím umístilo například ve Stromovce či na Petříně.
Designéři Froněk a Němeček a jejich studio Olgoj Chorchoj v minulosti v rámci Iniciativy pro lepší město spolupracovali s reklamní společností BigBoard. Ta je hlavním konkurentem francouzské firmy JCDecaux, která nyní provozuje velkou část přístřešků MHD.
Právě skupině JCDecaux předchozí rada hlavního města zamítla další prodloužení smlouvy, která má skončit v roce 2021. Společnost podle odhadu IPR vlastní 767 přístřešků, které bude nutné nahradit bezprostředně po skončení smlouvy. Poté se bude mobiliář vyměňovat podle toho, jak bude postupně dosluhovat, podobně jako u laviček a košů. Město chce zároveň počty přístřešků rozšiřovat.
Před tím nicméně město musí vybrat nového provozovatele a dodavatele přístřešků, což s ohledem na možnost různých odvolání může zabrat delší dobu. Hrozí proto, že do vypršení smlouvy s JCDecaux město nestihne zajistit nový mobiliář.
Kolem reklamních ploch v hlavním městě se dlouhodobě vedou spory, podle kritiků je řada smluv na jejich pronájem pro město nevýhodná. V souvislosti s nedávným rozhodnutím o neprodloužení smlouvy na přístřešky se objevilo podezření na korupční jednání, protože bývalý magistrátní úředník Ivo Mates podle informací deníku Právo využíval vozidlo Volvo patřící jedné z firem skupiny BigBoard a zároveň byl zaměstnancem odboru, který měl na starosti pronájem reklamních ploch. Zástupci magistrátu i firmy BigBoard podezření z korupce opakovaně popřeli.