Praha - Východní část pražského okruhu bude nejdříve v roce 2023. Počítá s tím nový harmonogram Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), který má server Aktuálně.cz. k dispozici. Současně ale varuje: Tento termín je nejistý, protože dokončení okruhu mohou ohrozit případná odvolání a žaloby.
"Rizikové faktory jsou odvolání proti aktualizovaným zásadám územního rozvoje či vydanému územnímu a stavebnímu povolení," upozorňuje materiál, který vypracovalo ŘSD pro dopravní výbor pražského magistrátu. Dosud ŘSD jako termín uvedení do provozu uvádělo rok 2021.
A co ten hluk?
Právě v pondělí dopoledne se na pražském magistrátu konalo územní řízení, na které se dostavila zhruba stovka občanů. Jeho hlavním obsahem byla obava z toho, jestli stavba nepřekročí hlukové limity.
"Kdyby nebyly dodrženy všechny hygienické limity, tak by hlavní hygienik nevydal souhlasné stanovisko a nebylo by ani územní řízení," odmítl obavy hlavní projektant stavby Jiří Lebeda.
"Ta stavba je z hlediska ochrany životního prostředí nadstandardní," dodal Petr Kural z ŘSD, který poukázal na to, že ve velké části trasy bude dálnice šest metrů zahloubená a v osídlených místech mají být pětimetrové protihlukové zdi či deset metrů vysoké náspy. Na většině trasy by měl být také tzv. tichý asfalt, který snižuje hluk až o pět decibelů.
Tomu ale část lidí, kteří mají bydlet podél plánované trasy, nevěří. A poukazují na to, že hlukové limity měly být dodrženy i v případě navazující a již existující trasy od D1 směrem na letiště, která se otevřela v roce 2010.
"Hlukové studie vycházely výborně a nyní lidé z okolních obcí křičí, že se tam objevil hukot, který dosud nepoznali," uvedla Petra Šubrtová z občanského sdružení Zdravé životní prostřední Praha-Běchovice, podle níž by měl okruh vést dál od Prahy. Proto podala zhruba deset stran připomínek k plánovanému okruhu.
Konec nereálných variant
To ale většina přítomných odmítla. "Požadujeme, aby bylo ukončeno posuzování nereálných regionálních variant a aby se veškerá práce projektanta zaměřila jen na tuto stavbu," uvedl starosta Prahy-Kolodějí Zbyněk Passer, s nímž souhlasí i starostové dalších jedenácti obcí v okolí plánované trasy. Kvůli chybějící spojce brněnské D1 a hradecké D11 totiž auta musí kličkovat okreskami na okraji Prahy a často stojí v kolonách v obcích.
"Podporujeme dostavbu v plánované trase. Kapacita dosavadních komunikací vedených centrem našich městských částí je překročena, nemůžeme se rozvíjet, aniž by se dokončila dostavba," uvedl Passer. Podobné prohlášení s žádostí o urychlenou dostavbu okruhu poslalo ministru dopravy Danu Ťokovi na dvacet starostů a představitelů občanských sdružení.
Pražský magistrát by měl do konce května vydat územní rozhodnutí, do konce roku by pak měl vypořádat připomínky, aby rozhodnutí nabylo právní moci. V polovině příštího roku by pak měla být zpracována dokumentace pro stavební povolení a poté by měly začít výkupy pozemků.
Snad nebude další Havránková
Samotná stavba má přijít na 11,9 miliardy, s dalšími dvěma a půl miliardami počítá ŘSD na výkupy pozemků. I to je podle Petra Kurala z ŘSD rizikový faktor. "Na výkupy plánujeme rok a půl, ale pokud bude případ jak Havránková, tak to může trvat deset let," uvedl. V polovině roku 2019 plánuje ŘSD – opět v optimistické variantě – že bude znám vítěz výběrového řízení, který pak bude mít tři a půl roku na samotnou stavbu.
Východní část okruhu měla přitom podle původních plánů stát již před pěti lety. První dokumentace k územnímu rozhodnutí byla zpracována již v roce 2003.
Začátek stavby ale oddálily nejdříve stížnosti obcí v okolí trasy a poté i odvolání Běchovic proti územnímu rozhodnutí, kterému dalo zapravdu ministerstvo pro místní rozvoj a přikázalo, aby byla územní dokumentace doplněna o další protihlukové prvky.
Jaký bude mít vliv na životní prostředí?
Počátkem roku 2011 navíc Nejvyšší správní soud zrušil část zásad územního plánu, které určovaly trasu východního obchvatu Prahy. A to kvůli nedostatečnému posouzení, jak bude mít stanovená trasa vliv na životní prostředí.
"Především nebylo respektováno stanovisko a požadavky ministerstva životního prostředí, nedošlo k posouzení jednotlivých variant vedení okruhu. Jedna z hlavních výhrad byla, že provedené vyhodnocení proběhlo bez ohledu na jeho bližší lokalizaci," uvedl tehdy mluvčí soudu František Emmert.
Nové zásady, bez nichž se nemohlo pokračovat v přípravě okruhu, schválilo zastupitelstvo v druhé polovině loňského roku. Dá se ale očekávat, že je bude řešit soud.