Okruh u Běchovic bude nejdřív za 8 let. Když nebudou žaloby

Marek Pokorný Marek Pokorný
23. 3. 2015 15:57
Stavbu východní části pražského okruhu už jednou zbrzdil soud. A město muselo schválit nové Zásady územního rozvoje.
Východní část pražského okruhu má mimo jiné ulehčit obyvatelům Spořilova, které trápí každodenní kolony.
Východní část pražského okruhu má mimo jiné ulehčit obyvatelům Spořilova, které trápí každodenní kolony. | Foto: praha4.cz

Praha - Východní část pražského okruhu bude nejdříve v roce 2023. Počítá s tím nový harmonogram Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), který má server Aktuálně.cz. k dispozici. Současně ale varuje: Tento termín je nejistý, protože dokončení okruhu mohou ohrozit případná odvolání a žaloby.

"Rizikové faktory jsou odvolání proti aktualizovaným zásadám územního rozvoje či vydanému územnímu a stavebnímu povolení," upozorňuje materiál, který vypracovalo ŘSD pro dopravní výbor pražského magistrátu. Dosud ŘSD jako termín uvedení do provozu uvádělo rok 2021.

A co ten hluk?

Právě v pondělí dopoledne se na pražském magistrátu konalo územní řízení, na které se dostavila zhruba stovka občanů. Jeho hlavním obsahem byla obava z toho, jestli stavba nepřekročí hlukové limity.

"Kdyby nebyly dodrženy všechny hygienické limity, tak by hlavní hygienik nevydal souhlasné stanovisko a nebylo by ani územní řízení," odmítl obavy hlavní projektant stavby Jiří Lebeda.

"Ta stavba je z hlediska ochrany životního prostředí nadstandardní," dodal Petr Kural z ŘSD, který poukázal na to, že ve velké části trasy bude dálnice šest metrů zahloubená a v osídlených místech mají být pětimetrové protihlukové zdi či deset metrů vysoké náspy. Na většině trasy by měl být také tzv. tichý asfalt, který snižuje hluk až o pět decibelů.

Tomu ale část lidí, kteří mají bydlet podél plánované trasy, nevěří. A poukazují na to, že hlukové limity měly být dodrženy i v případě navazující a již existující trasy od D1 směrem na letiště, která se otevřela v roce 2010.

"Hlukové studie vycházely výborně a nyní lidé z okolních obcí křičí, že se tam objevil hukot, který dosud nepoznali," uvedla Petra Šubrtová z občanského sdružení Zdravé životní prostřední Praha-Běchovice, podle níž by měl okruh vést dál od Prahy. Proto podala zhruba deset stran připomínek k plánovanému okruhu.

Konec nereálných variant

To ale většina přítomných odmítla. "Požadujeme, aby bylo ukončeno posuzování nereálných regionálních variant a aby se veškerá práce projektanta zaměřila jen na tuto stavbu," uvedl starosta Prahy-Kolodějí Zbyněk Passer, s nímž souhlasí i starostové dalších jedenácti obcí v okolí plánované trasy. Kvůli chybějící spojce brněnské D1 a hradecké D11 totiž auta musí kličkovat okreskami na okraji Prahy a často stojí v kolonách v obcích.  

Pražský okruh: Běchovice - D1
Pražský okruh: Běchovice - D1 | Foto: ŘSD

"Podporujeme dostavbu v plánované trase. Kapacita dosavadních komunikací vedených centrem našich městských částí je překročena, nemůžeme se rozvíjet, aniž by se dokončila dostavba," uvedl Passer. Podobné prohlášení s žádostí o urychlenou dostavbu okruhu poslalo ministru dopravy Danu Ťokovi na dvacet starostů a představitelů občanských sdružení.

Pražský magistrát by měl do konce května vydat územní rozhodnutí, do konce roku by pak měl vypořádat připomínky, aby rozhodnutí nabylo právní moci. V polovině příštího roku by pak měla být zpracována dokumentace pro stavební povolení a poté by měly začít výkupy pozemků.

Snad nebude další Havránková

Samotná stavba má přijít na 11,9 miliardy, s dalšími dvěma a půl miliardami počítá ŘSD na výkupy pozemků. I to je podle Petra Kurala z ŘSD rizikový faktor. "Na výkupy plánujeme rok a půl, ale pokud bude případ jak Havránková, tak to může trvat deset let," uvedl. V polovině roku 2019 plánuje ŘSD – opět v optimistické variantě – že bude znám vítěz výběrového řízení, který pak bude mít tři a půl roku na samotnou stavbu.

Východní část okruhu měla přitom podle původních plánů stát již před pěti lety. První dokumentace k územnímu rozhodnutí byla zpracována již v roce 2003.

Začátek stavby ale oddálily nejdříve stížnosti obcí v okolí trasy a poté i odvolání Běchovic proti územnímu rozhodnutí, kterému dalo zapravdu ministerstvo pro místní rozvoj a přikázalo, aby byla územní dokumentace doplněna o další protihlukové prvky.

Jaký bude mít vliv na životní prostředí?

Počátkem roku 2011 navíc Nejvyšší správní soud zrušil část zásad územního plánu, které určovaly trasu východního obchvatu Prahy. A to kvůli nedostatečnému posouzení, jak bude mít stanovená trasa vliv na životní prostředí.

"Především nebylo respektováno stanovisko a požadavky ministerstva životního prostředí, nedošlo k posouzení jednotlivých variant vedení okruhu. Jedna z hlavních výhrad byla, že provedené vyhodnocení proběhlo bez ohledu na jeho bližší lokalizaci," uvedl tehdy mluvčí soudu František Emmert.

Nové zásady, bez nichž se nemohlo pokračovat v přípravě okruhu,  schválilo zastupitelstvo v druhé polovině loňského roku. Dá se ale očekávat, že je bude řešit soud.

 

Právě se děje

Další zprávy