Praha – Pražané si teprve zvykají na srpnové zavedení dalších parkovacích zón a už se chystají nové změny. Modré čáry začnou od října platit na Praze 8, upravovat by se mohla mimo jiné cena stání pro živnostníky.
Výrazné zlevnění tarifů pro drobné podnikatele prosazuje primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD), který už o něm v pátek hovořil se zástupci Prahy 5 a 6. Ty zóny zavedly od 24. srpna. "Zatím jsme jednali pouze v teoretické rovině. Pokud návrh projde, sníží se ceny podnikatelům z obou městských částí," řekl Dolínkův asistent Filip Smola.
Šestá městská část zase chystá zlevnění placeného stání v málo vytížených oblastech. "Například ulice Kolejní a Kladenská jsou zpravidla méně obsazené. Snížením cen za parkovací místa chceme řidiče motivovat k rovnoměrnějšímu zatížení parkovacích míst," řekl Churavý. I v budoucnu podle něj bude docházet ke změnám v současném nastavení. "Doprava je živý organismus. Jakmile zavedete změnu v jednom místě, na dalších místech se objeví nové problémy, které je třeba řešit," dodal.
Praha 6 do půl roku rozšíří zóny na části Bořislavka, Staré Vokovice a Petřiny. Ve smíšených zónách zde plánuje radnice zavést jednorázovou částku 20 korun pro parkování od osmé hodiny večerní do šesté hodiny ranní.
Městská část podle Churavého dál požaduje po magistrátu výstavbu parkoviště na Dlouhé míli, oživení parkovacího domu ve Veleslavíně a zprovoznění parkoviště v Tobrucké ulici.
Praha 5 chce parkovací karty i pro obyvatele bez trvalého bydliště
Vybudovat záchytná parkoviště například u smíchovského nádraží nebo poblíž hřbitova v Plzeňské ulici chce co nejrychleji i Praha 5. Tamní radnice navíc chce otevřít otázku, zda vydávat oprávnění i těm obyvatelům, kteří nemají v městské části trvalý pobyt, informoval starosta Radek Klíma (TOP 09). Celkově si podle pětky obyvatelé zóny chválí. "Od našich obyvatel slýcháme na nový zónový systém pozitivní ohlasy, jsou spokojení," dodala mluvčí Hana Šmídová.
Změny zřejmě neminou i ty městské části, kde modré zóny platí už léta. Na Praze 3, kde se před měsícem zóny rozšířily i na oblast Jarova, by se mohlo změnit rozmístění jednotlivých typů zón, jejich provozní doba i cena stání.
V Praze 7 je parkování podle místostarosty Ondřeje Mirovského (Strana zelených) dlouhodobě problematické. Na modrých čarách je přes devět tisíc pět set parkovacích míst, parkovacích karet se však ročně prodá okolo třinácti tisíc. Mirovský přesto zavedení parkovacích zón chválí. "Kdyby mohla jakákoli auta stát kdekoliv bez omezení, byla by situace pro místní obyvatele podstatně horší," míní. Sedmička podle Mirovského chystá nové parkoviště nedaleko Nádraží Holešovice, asi čtyři sta míst má být vyhrazeno pro rezidenty v nových garážích pod Letnou. "Dalších sto padesát míst se nám podařilo dojednat v rámci upraveného Paláce Stromovka," dodal Mirovský.
V Praze 8 začnou zóny platit od 1. října. Návrh předsedy představitelů ODS Ondřeje Grose, který navrhoval odsunutí zavedení placeného parkování, zastupitelstvo části zamítlo.
Praha 9 řeší situaci kolem 02 Areny
Právě od zavedení zón na osmičce se bude případné placené parkování odvíjet v sousední Praze 9. "Budeme monitorovat změnu dopravní situace. V závislosti na ní pak má smysl začít uvažovat nad zaváděním placených zón v našem obvodu," uvedl mluvčí Tomáš Houdek.
Stěžejní je podle něj vyřešit plánované parkovací zóny ve Vysočanech. "Důvodem je O2 Arena. Když se koná větší koncert, návštěvníci nemají kde zaparkovat," dodal. Shodu přijatelnou pro městskou část i pro magistrát budou v brzy dojednávat radní Tomáš Holeček (ODS) a náměstek Dolínek. Radnice zde plánuje zavést nejnižší možnou sazbu 10 korun pro hosty a zrušit omezenou parkovací dobu, která je jinak ve smíšených zónách platná.
Na neurčito zatím odložila úvahy o zavedení placeného parkování Praha 4. "K původnímu návrhu magistrátu jsme přidali vlastní připomínky, se zavedením zón v budoucnu počítáme," uvedl mluvčí Jiří Bigas.