Praha - U Trojského zámku v Praze se v sobotu odpoledne zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Při pádu se zranili čtyři lidé, z toho dva těžce.
Šedesátiletý muž je v umělém spánku, o tři roky starší žena má stejně jako on mnohačetná poranění. Další dva muži nejsou zraněni vážně, uvedli záchranáři.
Prostřednictvím starosty Prahy 7 Jana Čižinského požádali veřejnost, aby nyní na místo nechodila.
Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) svolala na sobotní večer mimořádné jednání. Uvedla, že nechá přezkoumat poslední posudek. "Je tři týdny starý a na nic takového neupozornil," uvedl její poradce Martin Vodička.
Chce také provést revizi všech lávek a mostních konstrukcí, prošetření pádu lávky a vyvození odpovědnosti.
Zřícený most má v nejbližších dnech nahradit provizorní konstrukce. Zároveň se začne projektovat nový most. "Velmi rychle bude v provozu i přívoz," uvedl Vodička.
Lávka dlouhá 260 metrů, která vede od Trojského zámku na Císařský ostrov, spadla kolem půl druhé odpoledne. "Část lávky se zřítila, částečně hrozí pádem," popsal mluvčí hasičů Martin Kavka. Na místo byl povolán statik.
Technická správa komunikací (TSK), která má pražské mosty na starosti, konstatovala už v roce 2014, že lana lávky jsou výrazně oslabena kvůli korozi. Mluvčí TSK Barbora Lišková řekla, že správa se k pádu lávky vyjádří nejdříve v sobotu večer.
"U spadlé lávky v Troji jsme ošetřili čtyři zraněné," informovali dvě hodiny po zřícení konstrukce záchranáři s tím, že zranění byli zajištěni a převezeni do pražských nemocnic.
Nehodu nejhůře odnesli šedesátiletý muž a o tři roky starší žena. Oba mají mnohačetná zranění, muže uvedli záchranáři do umělého spánku a napojili ho na plicní ventilaci. Další muž ve věku 43 let má pohmožděná záda, čtyřiatřicetiletý muž si poranil nohu a zápěstí. Všichni zranění skončili v nemocnicích.
Hasiči prohledali řeku v délce 500 metrů. Na místě je statik. pic.twitter.com/sfgKto7LOw
— Hasiči Praha (@HasiciPraha) December 2, 2017
Zpravodaj z místa hlásí, že městská policie ohradila páskami oba konce zlomené lávky, a to zhruba v padesátimetrové vzdálenosti od konstrukce. Udržovala tak v dostatečné vzdálenosti řadu zvědavců, které neštěstí přilákalo.
Zbytky lávky v Troji jsou nyní ohrazené zábranami, aby na ně nikdo nechodil. Jak uvedl mluvčí pražské policie Tomáš Hulan, statik zjistil, že jsou velmi narušené a mohou kdykoli spadnout.
Předtím Vltavu prohledávali lidé v neoprenech, na břehu byli také služební psi a na vodě hasičský člun. S pátráním po případných dalších zraněných pomáhali i kanoisté z nedalekého oddílu.
Zasah byl ukončen. Hasiči jsou i nadále k dispozici Policii ČR pro poskytnutí prostředků pro jejich šetření, jako jsou čluny a výšková technika. U případu byl i ředitel pražských hasičů brig. gen. Ing. Roman Hlinovský. Fotografie a informace najdete na https://t.co/tRRBmD4QI6 pic.twitter.com/kDWl476ykY
— Hasiči Praha (@HasiciPraha) December 2, 2017
Starosta Čižinský připomněl, že přes lávku tekla při povodních v roce 2002 voda. "Večer se uvidíme s magistrátními radními a budeme žádat přívoz jako náhradní dopravu a co nejrychlejší nahrazení novou, architektonickou soutěží vybranou lávkou," uvedl. Lávku využívali například lidé, kteří míří do pražské zoologické zahrady.
"Obratem žádám mimořádné jednání dozorčí rady Technické správy komunikací za účasti pracovníků zodpovědných za mosty a lávky," doplnil zástupce starosty a pražský zastupitel Ondřej Mirovský.
TSK prováděla v roce 2014 geodetické měření průhybů lávky. Přes provedení nutných prací v roce 2011 a dalších opatření tehdy odhadovala životnost lávky při běžném provozu na pět až sedm let.
Pražští Piráti v tiskové zprávě napsali, že TSK věděla o špatném stavu lávky už od roku 2009. Vyplývá to podle nich z materiálu, který loni v dubnu schvalovali pražští radní. Piráti tvrdí, že TSK péči o mosty dlouhodobě zanedbává.
Visutá lávka přes Vltavu, která sloužila výhradně pro pěší a cyklisty, spojovala pražskou čtvrť Troja s Císařským ostrovem od července 1984. Na jejím místě stál od roku 1976 provizorní pontonový most, který ovšem v létě 1981 strhla povodeň.
Stavbu lávky projektoval profesor Jiří Stráský, jeden z nejvýznamnějších českých autorů mostních konstrukcí. Stavěna byla netradiční technologií, při níž mostovku tvořily panelové segmenty navlečené jako "korálky" na silných ocelových lanech, konstrukce pak byla zavěšena na opěrné bloky na obou březích.