Praha - V eskalátorech pražské stanice metra Můstek, kde se kvůli poruše koncem listopadu zranily tři ženy, začala výměna vadných součástek. Zatím však není jasné, kolik to bude stát. A hlavně: kdo opravu zaplatí.
Zatímco ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš tvrdí, že vše půjde za dodavatelskou firmou Kone, společnost to tak jasně nevnímá. "Rozdělení nákladů bude rozhodnuto, až bude ukončeno oficiální vyšetřování," reaguje manažer firmy Kone Filipe Nobrega.
Výměna vadných dílů na eskalátorech ve východu ze stanice na Jungmannovo náměstí začala ve čtvrtek ráno. "Práce probíhají na čtyřech pojízdných schodech, na pátých, kde se stala nehoda, mohou opravy začít, až policie ukončí vyšetřování," uvedl Ďuriš.
"Současný stav je takový, že z eskalátoru byly vymontované součástky poškozené havárií a budou odeslány do výrobního závodu našeho subdodavatele k opravě. U zbývajících čtyř eskalátorů na Můstku byla vadná součástka vyměněna za bezvadné. Kdy budou v provozu, není v naší pravomoci, o tom rozhodne dopravní podnik a Drážní úřad," popsal Filipe Nobrega.
Jeho firma se zároveň začala intenzivněji bránit v přestřelce s pražským dopravním podnikem. Jeho šéf Ďuriš totiž veřejně prohlásil, že Kone zareagovala pozdě a že ji místo zdraví pasažérů zajímal jen finanční profit.
Ďuriš: Jsem hrubě nespokojen
Ďuriš tento týden Aktuálně.cz řekl, že je s přístupem firmy Kone hrubě nespokojený a zvažuje právní kroky. Nehodu, při níž se schody náhle prudce zastavily a vzápětí rozjely do protisměru, zároveň šetří policie jako obecné ohrožení.
Jak deník Aktuálně.cz informoval ve čtvrtek, v eskalátorech selhala bezúdržbová součástka, která měla fungovat 25 let. Rozbila se ale už ve třetině životnosti, po sedmi letech. Firma potvrdila, že se jednalo o ozubený díl uvnitř pohonu pohyblivých schodů.
Kone přitom tvrdí, že hned po nehodě, která se stala 27. listopadu, chtěla eskalátory sama opravit. Dopravní podnik to ale odmítl.
"Společnost Kone nabídla dopravnímu podniku, že veškeré práce provede, nicméně tato nabídka nebyla ze strany dopravního podniku přijata s tím, že práce na eskalátoru provede vlastními silami. Dopravní podnik zahájil práce teprve ve středu 3. 12. 2014 a po jejich zahájení zjistil, že není tyto práce schopen svépomocí provést v plném rozsahu,“ uvedl manažer Filipe Nobrega.
Kone: O nehodě jsme se dozvěděli z médií
Ďuriš potvrzuje, že nabídku na opravu nejprve dopravní podnik odmítl. To proto, že by oprava byla příliš drahá. "Naúčtovali si za to takové peníze, že nás to zarazilo. Proto nejdříve kolegové odmítli s tím, že to zvládnou sami. Ale bohužel, jsou to speciální věci a bez jejich pomoci jsme se neobešli," vysvětlil ředitel.
Kone tvrdí, že od podniku žádala objednávku prací, protože ještě nebyla známá příčina nehody. Ovšem fakturu nakonec nevystavila. "To ještě nestihli, ale samozřejmě je zajímaly v první řadě peníze," kontruje Ďuriš.
Odmítá také tvrzení Kone, že se společnost o nehodě dozvěděla až z médií. "To je hloupost, my jsme je samozřejmě kontaktovali, hned jak se ta nehoda stala. V řádu desítek minut. Máme na to i doklad," uvedl Ďuriš.
"To není správně. O nehodě jsme se skutečně dozvěděli ve čtvrtek večer z médií. První neformální kontakt s dopravním podnikem proběhl v pátek 28. 11. ve 12:03, 24 hodin po nehodě," trvá na svém Nobrega.
Ředitel si také stěžoval na to, že firma nedodala potřebnou dokumentaci, kterou si vyžádal Drážní úřad, který rovněž nehodu vyšetřuje. "Část dokumentace, kterou požadoval dopravní podnik, je součástí know-how korporace Kone a neměla žádnou souvislost se zjištěnou příčinou nehody. Jsme v kontaktu s Drážní inspekcí a této poskytujeme veškerou oficiální technickou dokumentaci výrobce," hájí se Kone.
Ďurišovi to ale nestačí. "Já si myslím, že by si měli uvědomit odpovědnost za zraněné cestující, a ne se vykrucovat. Odpovědnost jde za nimi a měli by se k ní přihlásit," uzavřel ředitel.
Společnost Kone uvedla, že je se zraněnými ženami v kontaktu. O odškodnění ale zatím nic nezveřejnila. Dopravní podnik už dříve oznámil, že cestujícím vyplatí kompenzaci ze své pojistky.
Obecné ohrožení
Policie nehodu šetří jako obecné ohrožení, součástky stroje předala ke znaleckému posudku. Jeho výsledky budou známé v řádu týdnů až měsíců, řekl mluvčí pražské policie Tomáš Hulan.
Podle výsledku posudků může policie buď případ dál vyšetřovat jako obecné ohrožení, nebo ho překvalifikovat na ublížení na zdraví, pokud by šlo o něčí nedbalost, nebo kdyby někdo pojízdné schody poškodil úmyslně.
Pokud policisté zjistí, že se jednalo o technickou závadu, kterou nemohl nikdo ovlivnit, případ odloží.