Nehoda na Můstku: Selhala součástka, jež měla sloužit 25 let

Markéta Šrajbrová Markéta Šrajbrová
11. 12. 2014 5:30
Důležitý díl eskalátoru ve stanici metra se porouchal sotva ve třetině slibované životnosti. Ředitele pražského dopravního podniku Jaroslava Ďuriše naštval přístup dodavatele a zvažuje žalobu.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha - Za nedávnou vážnou nehodu eskalátoru ve stanici metra Můstek, při které se zranily tři ženy, může šlendrián výrobce.

Do pojízdných schodů totiž namontoval součástku, která vydržela sotva třetinu uváděné životnosti. Ozubený pohon v převodovce měl fungovat čtvrt století, sloužil ale pouhých sedm let. Díl byl navíc bezúdržbový, takže se na jeho vadu nedalo přijít dříve než po nehodě.

Deníku Aktuálně.cz to potvrdil ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. "Součástka měla vydržet zhruba pětadvacet let provozu bez jakéhokoli rozebírání, jen s doléváním oleje do převodovky. Že k závadě a ke zranění cestujících došlo už nyní, sotva po třetině životnosti, považuji za velmi alarmující,“ říká Ďuriš, kterého navíc dopálil přístup dodavatele eskalátorů - firmy Kone.

Podle šéfa dopravního podniku se společnost nechová seriózně a s jejím přístupem je "hrubě nespokojen".

Nehoda, při které se eskalátor na Můstku zničehonic prudce zastavil a hned rozjel opačným směrem, se stala už ve čtvrtek 27. listopadu. Přitom firma své experty vyslala na místo teprve v pondělí 1. prosince. Navíc až po urgencích dopravního podniku, tvrdí Ďuriš.

"A nechala si to zaplatit. Víc je zajímá to, jestli dostanou zaplaceno za výjezd svých techniků, než jak se daří zraněným cestujícím,“ říká rozčílený ředitel.

Firma už totiž podle smluv pohyblivé schody neservisuje. Celkem jich do pražského metra dodala dvanáct, poslední z nich v roce 2007. Servis pak ukončila před třemi lety.

Filipe Nobrega, generální ředitel české a slovenské pobočky Kone, v tiskové zprávě uvedl, že firma poskytla vyšetřovatelům a dopravnímu podniku technickou podporu při vyšetřování příčiny nehody. "Vyslala své odborníky z Německa a České republiky," uvedl Nobrega.

Ďuriš: Měli nastoupit do posledního dělníka

Přesto ale sklidil od dopravního podniku kritiku. "Myslím, že (zástupci Kone) u toho měli být první. Jakmile se něco takového stalo, tak měli nastoupit od nejvyššího vedení až po posledního dělníka a měli udělat všechno pro to, aby se identifikovala závada a aby se minimálně omluvili zraněným,“ dodává Ďuriš, který vůči dodavateli eskalátorů nevylučuje právní kroky. 

"Až bude uzavřeno policejní vyšetřování a vyšetřování Drážního úřadu, rozhodneme o dalším postupu. Ale dopředu říkám, že jsem hrubě nespokojen s přístupem firmy Kone. Doposud jsme třeba nedostali dokumentaci k té vadné součástce," vysvětluje Ďuriš.

Zraněné ženy hodlá odškodnit z firemní pojistky. Zda se na odškodnění bude podílet i společnost Kone, není jasné. Firma doposud nenabídla ani žádnou formu kompenzace dopravnímu podniku. "Oficiální vyšetřování není ještě uzavřené. Možné kompenzace budou definované na základě závěrů vyšetřování," vysvětlil Nobrega pro Aktuálně.cz.

Závady "jen" na Můstku

Zároveň zdůraznil, že jde o ojedinělou situaci. Firma dodala eskalátory kromě Můstku také do stanic Florenc, Staroměstská nebo na Náměstí Republiky. Stejnou závadu objevili "jen" na Můstku - ovšem u pěti eskalátorů na výstupu ze stanice směrem na Jungmannovo náměstí, který je stále uzavřený.

"Vyjádření zástupce firmy Kone v tom duchu, že se jedná jen o pět eskalátorů, mi přijde nehorázné,“ reaguje na prohlášení firmy Ďuriš.

Jako argument odmítá i slova zástupců firmy o tom, že vadnou součástku má na svědomí jejich subdodavatel, jehož jméno navíc odmítli zveřejnit. "Mně je jedno, čí je to chyba. Oni jsou dodavatelé eskalátorů a ohrozili zdraví našich cestujících, to je pro mě zásadní,“ říká Ďuriš.

Jak dlouho ještě východ na Jungmannovo náměstí zůstane zavřený, není jasné. Podle Ďuriše záleží na tom, kdy policie a drážní inspektoři dokončí vyšetřování, a pak také na tom, jak rychle Kone dodá náhradní díly.

"Máme okamžitě k dispozici potřebné součástky i odborníky. Čekáme jen na schválení dopravního podniku k zahájení prací," uvedl Nobrega.

 

Právě se děje

Další zprávy