Praha - Středeční nehodu u Vodňan, při které zemřela jedna žena, se stoprocentní jistotou zavinil strojvedoucí osobního vlaku, přesto k ní nemuselo dojít.
Na trati se již více než tři roky připravuje zavedení nového bezpečnostního systému, který se zatím na žádném jiném úseku v ČR nevyužívá, k jeho zprovoznění ale nedojde dříve než na konci roku. O nutné změně ve způsobu řízení dopravy v úseku upozorňovala také Drážní inspekce.
Pilotní projekt pro zlepšení bezpečnosti na trati plánuje Správa železniční dopravní cesty už od roku 2007. "Impulzem nebylo pouze doporučení Drážní inspekce, jednalo se o více podnětů z různých stran, jedním z nich byla samozřejmě i vlaková nehoda," sdělil Aktuálně.cz mluvčí SŽDC Pavel Halla. Samotná realizace projektu potrvá přibližně čtyři roky.
Důvodem je podle mluvčího jeho finanční nákladnost i legislativní překážky. Na trati v tuto chvíli jezdí pouze tři soupravy, které systém testují. To potvrdil Aktuálně.cz i ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym. Technické vylepšení lokomotivy, která pak může odesílat i přijímat signál o své pozici stojí jeden milion korun.
Radioblok by měl být dokončen v listopadu letošního roku. Poté přijde řada na řešení legislativy. Podle mluvčího totiž musí celý systém schválit Drážní úřad ČR. "Aby systém skutečně fungoval, musí Drážní úřad ČR vydat rozhodnutí o povinné kompatibilitě drážního vozidla s tratí vybavenou systémem Radioblok," dodává Halla.
Technologické vylepšení funguje na spolupráci GPS souřadnic odesílaných přes GSM kanál příslušnému dispečinku. Ten vyjíždějícímu vlaku předává signál o volné koleji. "Když vlak signál nedostane, tak se zastaví. Přesto je to stále o lidech, nelze jen slepě věřit stroji," vysvětluje mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Problematický úsek není určitě posledním, kde dojde k postupné obměně způsobu řízení dopravy. Vliv lidského faktoru na řízení bude SŽDC snižovat i na dalších místech, kde se zatím používá zjednodušené řízení dopravy. "Dohodli jsme se s ministerstvem dopravy, že v následujících letech budeme přednostně investovat do zlepšení bezpečnosti na těchto tratích," dodává Halla.
Polovina obětí posledních sedmi let
Na trati Volary - Číčenice došlo za posledních sedm let ke třem vážným nehodám, při kterých zemřeli tři lidé. Na českých železnicích přitom od roku 2004 zemřelo dvojnásobně více. První a nejtragičtější nehoda se stala 22. 7. 2004 mezi stanicí Bavorov a zastávkou Strunkovice nad Blanicí.
Při srážce dvou osobních vlaků zahynuli dva cestující a bylo zraněno dalších 33 osob. Nehodu zavinil jeden ze strojvedoucích, když měl vyčkat souhlasu dispečera řídícího provoz na této trati.
Drážní inspekce na nevyhovující způsob řízení v daném úseku upozornila po vyšetřování první nehody. "Na základě zjištěných skutečností dala provozovateli drážní dopravy doporučení, aby zpřísnil své vnitřní předpisy týkající se tratí se zjednodušeným řízením dopravy, jakou je i trať č. 197," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Prohlédněte si galerii z místa nehody
Stejné pochybení se opakovalo o více než tři roky později, kdy došlo k další nehodě. Tentokráte se zranilo třináct lidí. Inspektoři Drážní inspekce opět upozornili na lidské pochybení. Závěrečnou zprávu z vyšetřování tehdy doplnili o bezpečnostní doporučení, aby byla na tratích se zjednodušeným řízením zavedena technická zařízení, která by eliminovala možnost lidského selhání.
Podobný problém se podle Drápala netýká pouze trati Volary - Číčenice, ale dalších více než tisíce kilometrů železničních tratí v zemi, kde je stejný režim řízení dopravy zaveden.