Praha – Téměř při třech čtvrtinách kontrol předváděcích akcí a souvisejících smluv zjistila Česká obchodní inspekce během třetího čtvrtletí porušení zákona. Za červenec až září uskutečnila 82 kontrol. Ve stejném období nabylo právní moci 42 pokut v souhrnné výši přes 3,5 milionu korun. Informoval o tom ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.
"Pořadatelé předváděcích akcí přicházejí stále s novými způsoby, jak spotřebitele oklamat a přilákat je na prezentaci. A stále důmyslnějšími triky se snaží vyhnout jakékoliv kontrole,“ říká Bezecný. "Nejúčinnější způsob, jak zmařit konání akce a tím i nemravné zisky prodávajících, je v rukou spotřebitelů samotných. Nenechte se na tyto akce pod žádnou záminkou nalákat a nechoďte na ně. Tím nejlépe ochráníte sebe i svoje peněženky před rizikem podvodu,“ doporučuje.
Nejvyšší pravomocné pokuty za předváděcí akce v roce 2015:
Firma | Pokuta | Datum právní moci |
Pneubotky | 1 000 000 Kč | 14. 4. 2015 |
Aqua Activity | 800 000 Kč | 7. 2. 2015 |
TZTransport | 600 000 Kč | 14. 3. 2015 |
TZTransport | 600 000 Kč | 24. 3. 2015 |
Happy Baby | 500 000 Kč | 7. 7. 2015 |
Health & Beauty | 500 000 Kč | 1. 4. 2015 |
TZTransport | 500 000 Kč | 18. 2. 2015 |
Aqua Activity | 500 000 Kč | 27. 1. 2015 |
Happy Baby | 500 000 Kč | 27. 1. 2015 |
Pneubotky | 420 000 Kč | 3. 3. 2015 |
Spokojená domácnost | 400 000 Kč | 10. 3. 2015 |
Pneubotky | 350 000 Kč | 17. 3. 2015 |
Inspektoři se zaměřili na plnění oznamovacích povinností, souvisejících s konáním těchto akcí, a dále zejména na dodržování zákazu nekalých obchodních praktik. Na časté porušování zákona u předváděcích akcí mimo jiné upozornil dokumentární film Šmejdi režisérky Silvie Dymákové.
"Vysoký podíl zjištěných porušení zákona je – stejně jako v předchozím období – do značné míry ovlivněn cíleným zaměřením kontrol na vytipované problémové firmy. Proto tyto výsledky nelze považovat za objektivní obraz situace na trhu,“ zdůrazňuje mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Některou z nekalých obchodních praktik prokázali inspektoři v 38 případech. "Většinou se jednalo o klamavé informace poskytované spotřebitelům – například že se nejedná o předváděcí prodejní akci, ačkoli opak byl pravdou,“ upřesňuje mluvčí.
Dále to byly například nepravdivé informace o velikosti firmy s cílem vzbudit dojem, že se jedná o velkou, zavedenou solidní firmu. Mezi porušení zákona patřilo také neurčité ustanovení o smluvní pokutě, popřípadě nepravdivá informace o možnosti účtovat si paušální náhradu při vrácení zboží v zákonem stanovené čtrnáctidenní lhůtě.
Ve dvou případech zjištěných agresívních obchodních praktik se pak jednalo o vytvoření klamného dojmu, že spotřebitel vyhrál, přestože údajná „výhra“ byla podmíněna drahým zakoupením předváděného zboží.
Během třetího čtvrtletí uložila ČOI pravomocně 42 pokut v souhrnné výši 3,665 milionu korun. Nejvyšší pokuta uložená v tomto období dosáhla 500 tisíc korun, další tři pak shodně 250 tisíc korun.
Za celý letošní rok dostala zatím nejvyšší pravomocnou pokutu v oblasti předváděcích akcí společnost Pneubotky. Sankce dosáhla jednoho milionu korun, upřesnil Fröhlich online deníku Aktuálně.cz.
Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.