Ostrava jako Londýn. Spustí systém, který může nahradit i opencard

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
13. 11. 2015 6:55
Bezkontaktní platby v hromadné dopravě "dobyly" další velké město - Ostravu. Nový systém pro placení jízdného bude sám kontrolovat, aby celková projetá částka za den nepřekročila cenu denní jízdenky. Od roku 2017 prý půjdou na klasickou bankovní kartu nahrát i dlouhodobé předplacené kupony. Systém, který by teoreticky mohl nahradit i pražskou opencard, už banky a karetní společnosti nabízejí i dalším městům.
Nové terminály v ostravských dopravních prostředcích jsou připravené na bezkontaktní karty.
Nové terminály v ostravských dopravních prostředcích jsou připravené na bezkontaktní karty. | Foto: Visa

Ostrava – Moravskoslezská metropole začne v polovině příštího roku nabízet cestujícím v hromadné dopravě stejné možnosti jako Londýn. Lidé budou moci cestovat kromě papírových jízdenek a speciální dopravní karty ODIS také na klasickou bankovní kartu s bezkontaktní funkcí. Ostravský dopravní podnik ve spolupráci s karetní společností Visa a ČSOB připravil systém podobný tomu, který v Londýně odstartoval při letní olympiádě v roce 2012 jako pilotní projekt pro celý svět.

Ostravský systém má být "inteligentnější" než ten, jaký od poloviny letošního června pokrývá všechny dopravní prostředky v Plzni. V nich už lze platit běžnou bankovní kartou, pokud má bezkontaktní funkci - ale z jízdenkového automatu poté "vyjede" papírová jízdenka. V plzeňských vozech lze koupit 30minutovou až 24hodinovou jízdenku, cestující si ji ale musí sám zvolit.

V Ostravě bude fungovat systém jinak. Cestující, kteří od června 2016 zaplatí za jízdenku bankovní kartou, nedostanou papírový lístek. Jejich jízdenkou bude samotná karta, kterou v dopravním prostředku použili. Navíc systém dokáže - stejně jako v Londýně - sám pohlídat, aby cestující platící bankovní kartou nikdy nepřekročil cenu jednodenní jízdenky.

"Jízdné se odečte z karty jednou souhrnnou částkou denně. Pokud by cestující projezdil více, než je cena denní jízdenky, bude mu jízdné automaticky omezeno na cenu denní jízdenky. Nový odbavovací systém se obejde bez papírových dokladů, což je mezi českými projekty bankovních karet novinka," vysvětluje manažer regionálního rozvoje Visa Europe František Jungr.

Údaje o cestovních dokladech jsou uloženy centrálně u koordinátora ostravské dopravy (KODIS) a cestující je může spravovat přes webový portál na svém počítači, tabletu či mobilním telefonu.

V roce 2017 by pak podle informací online deníku Aktuálně.cz mělo jít v Ostravě na běžné bankovní karty nahrávat i dlouhodobé jízdné. Lidé už tedy nebudou potřebovat speciální kartu pro dopravu, kupon se jim nahraje přímo na platební kartu.

Ostravu vyšel nový systém na 120 milionů korun, z toho na terminály do všech autobusů, tramvají a trolejbusů připadlo 40 milionů korun (celkem jich do 613 vozů dopravní podnik nainstaloval 2135).

Nový systém funguje v první fázi už od 1. listopadu a míří zatím na zhruba 100 tisíc majitelů dopravní karty ODISka, která je určena pro cestování v Moravskoslezském kraji. Ostravský dopravní podnik až do letošního listopadu držel systém, kdy ve vozech bylo možné použít jednorázové jízdenky jen v papírové podobě. S novými terminály mohou už nyní nakupovat tyto jízdenky přímo ve voze i majitelé ODISek, a od června 2016 to tedy půjde i přes klasické bankovní karty.

"Projekt je vyvíjen tak, aby se mohli přidat i další dopravci a bankovní karty byly akceptovány v celém Moravskoslezském kraji. Například funkce zúčtování transakcí bankovních karet je od počátku svěřena Koordinátorovi ODIS, který bude zpracovávat údaje od všech dopravců v kraji,“ dodal Jungr.

"Do roku 2018 bychom měli mít tento jednotný odbavovací systém umožňující i platby bankovními kartami po celém kraji," řekl serveru idnes.cz na začátku listopadu Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS. Počítá přitom i s tím, že se zapojí i regionální vlaky Českých drah.

Plzeň: Cestující reagují pozitivně

Karetní společnosti a banky nabízí tento systém i dalším městům. "Jednáme se zástupci Prahy, Brna i menších měst," říká Jungr. Od spolupráce s dopravními podniky si slibují růst objemu plateb kartou, ze kterých mají poplatky. Jen v Praze lidé za rok za dopravu utratí zhruba pět miliard korun.

Plzeň, která má za sebou zhruba pětiměsíční provoz nového systému, je spokojená. "Systém odbavení prostřednictvím bezkontaktních bankovních karet je u cestujících vnímán velmi pozitivně a my ho chápeme především jako zvýšení dostupnosti jízdního dokladu," říká Kateřina Fránová, vedoucí oddělení marketingu plzeňského dopravního podniku.

V plzeňském systému zatím proběhlo více než 216 tisíc transakcí prostřednictvím 18 792 bankovních karet. Rostou tedy dopravnímu podniku i tržby? "Dopad do tržeb zatím nelze přesně vyhodnotit. Můžeme potvrdit zvýšení tržeb právě v tomto distribučním kanále (Cardmany ve vozech). Ovšem dopad do tržeb ostatních distribučních kanálů (SMS jízdenky, papírové jízdenky u distributorů atp.) budeme vyhodnocovat až na přelomu roku," reaguje Fránová.

První byl Liberec

Prvním městem v Česku, které se zaváděním bezkontaktních plateb v hromadné dopravě začalo, byl Liberec. Cestující tam mohou za jízdenky platit bezkontaktní bankovní kartou od loňského roku u automatu na terminálu městské dopravy. Od července je pak bezkontaktně možné platit ve všech tramvajích na linkách 2 a 3. Páteřní tramvajová trasa z Lidových sadů do Horního Hanychova je nejvytíženější v Liberci, denně přepraví 22 000 lidí. Využívají ji i turisté mířící například do liberecké zoo.

"Tohle je základ, jsou před námi ještě tři etapy," řekl v létě generální ředitel podniku Luboš Wejnar. V příštím roce by měly být automaty pro bezkontaktní platby vybaveny i tramvaje na lince 5 do Vratislavic a na meziměstské lince 11 do Jablonce nad Nisou. A pak by jimi měly být postupně vybaveny i autobusy v Liberci a Jablonci nad Nisou. I v Liberci jsou bezkontaktní platby určené pro jednorázové jízdné.

Brno pak systém používá v linkách spojujících centrum města s letištěm. V centru je navíc několik automatů, ve kterých je možné použít kartu. Takto zaplacené jízdenky tvoří zhruba třetinu celkového prodeje v těchto automatech.

Odzkoušet bezkontaktní karty na lince na letiště chce v blízké době i Praha. Zatím lze v hlavním městě za jízdenku zaplatit bezkontaktně jen v automatech na hlavním nádraží nebo na letišti. Od září pak probíhá testovací provoz na příměstské lince z Prahy do Kutné Hory. O dalších linkách se bude rozhodovat v první půlce roku 2016.

Na začátku letošního roku začala s provozem bezkontaktních terminálů na meziměstských linkách i společnost Arriva, která chce mít terminály do konce letošního roku ve 300 vozech, které pokryjí všechny důležité dopravní uzly v Česku.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy