Náhrada i za opencard? Platby kartou v dopravě se blíží k Praze

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
Aktualizováno 17. 9. 2015 12:41
Na příměstské lince z Prahy do Kutné Hory budou moci lidé nově nakupovat jízdenky přímo v autobuse s bankovní kartou. Bezkontaktní technologie umožňuje bankám významně rozšířit místa, kde lze platit kartou. Banky si slibují vyšší příjmy, dopravci doufají v rychlejší odbavení cestujících.
Platební terminál na lince 381.
Platební terminál na lince 381. | Foto: ČSOB

Praha – Banky stále více pronikají do placení za hromadnou dopravu. Pomáhá jim bezkontaktní technologie, která zrychlila platbu kartou a již se Češi rychle naučili používat.

Nově budou moci lidé nakupovat jízdenky přímo v autobuse s bezkontaktní bankovní kartou na příměstské lince z Prahy do Kutné Hory. O dalších linkách se bude rozhodovat v první půlce roku 2016.

V pražských příměstských autobusech s nástupem předními dveřmi zatím mohou cestující platit hotově u řidiče nebo se prokazují kartou opencard či papírovou průkazkou. Do konce září bude všech čtrnáct vozů linky 381 z Prahy do Kutné Hory vybaveno také bezkontaktními platebními terminály.

"Od nové služby si slibujeme především zjednodušení obsluhy a zrychlení odbavení cestujících," říká Petr Tomčík, ředitel Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (ROPID). Denně autobusy na této lince přepraví zhruba 3600 cestujících. "Jen platby u řidiče znamenají měsíčně tržby skoro 100 tisíc korun na jeden vůz, to je milion na celou linku," upřesňuje Tomčík.

Banky vydělají na poplatcích

Nejdále s bezkontaktními platbami je plzeňský dopravní podnik, kde cestující mohou platit bezkontaktně ve všech vozech MHD. "S linkou z Prahy do Kutné Hory jdeme zase o krok dále. Naším cílem je umožnit cestujícím v městské, příměstské i dálkové dopravě jednoduše zaplatit za jízdné bezkontaktní platební kartou," říká Petr Hutla z ČSOB, která oba systémy vybudovala.

Banky a karetní společnosti si od spolupráce s dopravními podniky slibují růst objemu plateb kartou, ze kterých mají poplatky. "Vzhledem k dynamickému rozvoji bezkontaktních plateb představuje veřejná doprava významný potenciál," stojí v tiskové zprávě ČSOB. Jen v Praze lidé za rok za dopravu utratí zhruba pět miliard korun.

ROPID se s ČSOB dohodl, že až do března poběží na lince 381 pilotní provoz, během kterého dopravce nebude bance poplatky za platby kartou platit. Pak ROPID vyhodnotí, jestli o bezkontaktní platby stojí i na dalších linkách. Poplatky, které si banky za platbu kartou účtují, se pohybují mezi jedním a třemi procenty. Od prosince se ale výrazně sníží, i v Česku totiž začne platit nová evropská regulace. ROPID přitom poměřuje tento poplatek s marží za prodej papírových jízdenek v trafikách, která se pohybuje kolem čtyř procent.

Banky nabízí dopravcům ve velkých městech chytré řešení, kdy systém sám vybere tarif, který je pro cestujícího nejvýhodnější – tak, jako je tomu například v Londýně. Cestující tak má zaručeno například to, že v souhrnu za celý den nikdy nezaplatí více, než jaký je denní tarif.

"Prognózy bank a vydavatelů karet v oblasti použití bezkontaktních platebních karet jsou velmi optimistické. Přesto máme za to, že zůstane nemalá skupina zákazníků, kteří budou i nadále vyhledávat klasický způsob odbavení, tedy papírové jízdenky. Minimálně v několika příštích letech," brzdí přílišný optimismus bank vedoucí oddělení marketingu plzeňského dopravního podniku Kateřina Fránová.

Zatím jen testování

Pražský dopravní podnik zatím možnosti bezkontaktních karet jen otestuje na lince 119 na pražské letiště. Další na řadě by v dalších měsících měla být tramvajová linka 22. O tom, že by bankovní karty v budoucnu nahradily karty opencard, zatím vážně neuvažuje, i když banky a kartové společnosti s ním o tom už v minulosti několikrát jednaly. "Nyní se připravují jednání s O2," říká bez bližších podrobností mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Pražský dopravní podnik má nyní 546 kusů automatů na výdej jízdenek, z toho jen 28 automatů akceptuje platební karty (24 z nich i bezkontaktní).

Bezkontaktní platby v Česku dosáhly ve druhém čtvrtletí roku 2015 na další milník, kdy pouhým přiblížením k terminálu zaplatili lidé u obchodníků polovinu z celkových útrat kartou. Některou z karet vydaných tuzemskými bankami zaplatili lidé od dubna do června celkem 104,85 miliardy korun, z toho bezkontaktně 52,21 miliardy korun.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 2 hodinami

Tenisté Evropy vedou v Laver Cupu po prvním dnu nad světem 3:1

Tenisté Evropy vedou po úvodním dnu Laver Cupu nad výběrem světa 3:1. Body výběru kapitána Björna Borga získali ve dvouhrách v Ženevě Dominic Thiem a Stefanos Tsitsipas, v týmu Johna McEnroea uspěl Jack Sock. Čtyřhru na závěr dnešního programu vyhrál domácí favorit Roger Federer s Alexandrem Zverevem nad Denisem Shapovalovem se Sockem 6:3, 7:5.

Rakušan Thiem v úvodním duelu třetího ročníku Laver Cupu odvrátil v duelu se Shapovalovem tři mečboly a nakonec Kanaďana porazil 6:4, 5:7 a 13:11. Američan Sock pak vyrovnal výhrou 6:1, 7:6 nad Italem Fabiem Fogninim a Evropu pak dostal znovu do vedení Tsitsipas, který v duelu debutantů přehrál dalšího Američana Taylora Fritze 6:2, 1:6, 10:7.

Úvodní ročník, který v roce 2017 hostila Praha, vyhrál tým Evropy a vloni v Chicagu trofej obhájil. V Ženevě bude vítěz znám v neděli.

Tenisový Laver Cup v Ženevě:

Evropa - Výběr světa 3:1 po prvním dnu

Thiem - Shapovalov 6:4, 5:7, 13:11, Fognini - Sock 1:6, 6:7 (3:7), Tsitsipas - Fritz 6:2, 1:6, 10:7, Federer, A. Zverev - Shapovalov, Sock 6:3, 7:5.

Další zprávy