Praha - Už 82 tisíc lidí bez povinného ručení musí zaplatit "pokutu", tedy příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů. A to nezávisle na tom, jak často auto vedené v registru vozidel skutečně používají nebo zda jeho provozem způsobili škodu.
"Výzvu k zaplacení příspěvku jsme zatím poslali již 81 700 lidem. Do konce roku plánujeme obeslat dalších nejméně 43 tisíc majitelů vozidel," řekl dnes výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.
O třetinu méně nepojištěných
Nové pravidlo platí od letošního ledna. Majitelé vozidel bez povinného ručení jsou povinni uhradit za každý den nepojištění částku od 20 do 300 korun podle druhu dopravního prostředku. "U osobního vozidla jde o 50 nebo 70 korun denně podle objemu válců motoru. Výše příspěvku každým dnem narůstá," upřesňuje Hradec. Inspirací byly podobné systémy fungující například ve Švédsku a Finsku.
Obeslaní neplatiči zatím do garančního fondu zaplatili přes 38 milionů korun. Z garančního fondu platí pojišťovny (sdružené právě v České kanceláři pojistitelů) škody způsobené vozidly bez povinného ručení. Podle Hradce jde nicméně jen o zlomek průměrné roční částky - řidiči bez pojištění totiž způsobí škody zhruba za půl miliardy korun.
Kromě desítek milionů korun přináší změna zákona i další výsledky. "Počet nepojištěných vozidel v Česku meziročně poklesl o 30 procent. O pětinu (na 2612) kleslo také množství nehod způsobených vozidly bez povinného ručení, ačkoliv celkový počet škod při dopravních nehodách v Česku roste," říká Hradec.
Kvůli změně zákona roste také počet vozidel odhlašovaných z registru. Zatímco vloni šlo průměrně o 10 tisíc vozů měsíčně, letos je to kolem 15 tisíc. Největší nápor zažil registr na přelomu roku - v prosinci a lednu lidé odhlašovali přes 60 tisíc vozů měsíčně.
Pojištění vyjde levněji
Majitele vozidel, kteří nereagovali ani na opakovanou výzvu, už nyní kontaktuje najatá inkasní agentura. Pokud ani ona neuspěje, podají pojišťovny na majitele vozů žalobu u soudu a spor by pak skončil exekucí. Pojišťovny mají oporu přímo v novém zákoně.
Příspěvek do garančního fondu je několikanásobně vyšší než samotné povinné ručení. "Například majitelka Opelu Corsa neměla povinné ručení sjednáno 73 dní. Zaslali jsme ji výzvu a musela do fondu zaplatit 3 800 korun. Kdyby přitom zaplatila povinné ručení, přišlo by ji za stejnou dobu za zhruba 860 korun," upřesňuje Hradec.
Ani příspěvek do garančního fondu navíc nenahrazuje samotné povinné ručení. "Pokud by tedy s nepojištěným vozidlem způsobila nehodu, náhradu škody poškozeným by musela platit ze svého," dodává Hradec.
Čtěte také: Přes milion lidí si brzy musí vyměnit řidičské průkazy Neshodnete se na viníkovi autonehody? Přijdete o peníze Zimní gumy? Včera bylo pozdě. Tady je vysvětlení proč |