Praha – Tuzemské internetové obchody loni prodaly zboží za rekordních téměř 67 miliard korun, což je o 16 procent více než v roce 2013. Vyplývá to z prvních odhadů srovnávacího portálu Heureka.cz, platební brány PayU.cz a aukčního webu Aukro.cz.
Také podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) loni prodaly tuzemské e-shopy zboží za zhruba 68 miliard, celkový obrat se přiblížil 80 miliardám korun (po započtení služeb jako letenky, zájezdy, vstupenky či slevové vouchery).
Podíl internetových obchodů na celkových maloobchodních tržbách loni stoupl z 6,1 na 7,1 procenta, což je podle APEK zhruba stejně jako v sousedním Německu.
Zatímco tržby dál rostou dvouciferným tempem, nových obchodů už tolik nepřibylo. Zájemci měli v Česku na výběr mezi 37 200 e-shopy, což je pouze o dvě stě víc než před rokem.
Dobírka pořád vede
Z hlediska způsobu platby zůstává v Česku nejoblíbenější dobírka s podílem 37 procent. Asi čtvrtina plateb pak proběhla při vyzvednutí balíčku přímo na výdejních místech obchodů.
Oproti předchozím letům získávají lidé větší důvěru k online platebním metodám. Podle ředitele platební brány PayU v ČR Gabriela Kalapoše se jejich podíl blíží 20 procentům, z toho nejčastěji jde o platbu kartou.
Největší poptávka byla tradičně po elektronice, jejíž prodeje se na celkových tržbách internetových obchodů podílely téměř třetinou. Nejdynamičtěji rostla poptávka po kosmetice a produktech určených k péči o zdraví - jejich podíl na celkových tržbách e-shopů dosáhl téměř 30 procent. Stoupl zájem o oblečení, jehož podíl loni činil 15 procent.
„Lidé utráceli nejvíce druhé a třetí prosincové pondělí, kdy vrcholily nejen vánoční, ale také celoroční internetové nákupy,“ říká ředitel portálu Heureka.cz Tomáš Bravermann.
Čím dál více přes mobil
Podle Tomáše Bravermana lze podobné tempo růstu útrat na internetových obchodech očekávat i v letošním roce. Také šéf Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška očekává stejné tempo jako letos, tedy v rozmezí 14 až 16 procent.
Čím dál více českých zákazníků nakupuje prostřednictvím mobilních telefonů. Právě tento způsob nákupů bude podle Bravermana v letošním roce klíčový. „I když velké e-shopy a důležití hráči na trhu investují do vývoje mobilních aplikací a zlepšování mobilních verzí stránek, podle aktuálních čísel je pro mobilní nákupy uzpůsobena pouze pětina e-shopů,“ připomíná.
„Podíl nákupů přes mobilní zařízení na obratu loni dosáhl okolo 13 procent. Jen v předvánoční sezoně u nás zákazníci utratili přes mobilní zařízení až 85 milionů korun. Oproti stejnému období v loňském roce jde o osmnáctiprocentní nárůst,“ upřesňuje marketingová manažerka portálu Aukro.cz Alice Krásná.
Heureka očekává, že čím dál běžnější budou online nákupy zboží denní spotřeby. Dá se očekávat i větší pravidelnost nákupů přes e-shopy. „Velkým hitem a kategorií, která v tomto roce poroste doslova raketově, budou také potraviny,“ předpokládá Braverman.