tržby

Lidé méně utrácejí, tržby v maloobchodě klesly pátý měsíc v řadě

Tržby v maloobchodě v Česku v září meziročně klesly o 5,6 procenta po revidovaném srpnovém poklesu o 8,1 procenta. Snížily se pátý měsíc po sobě, v předchozích měsících se ale pokles prohluboval. Méně v září proti loňsku utržily všechny sortimentní typy prodejen s výjimkou farmaceutických a zdravotnických obchodů. Proti srpnu se zářijové tržby zvýšily o 0,8 procenta. Informace zveřejnil v úterý na svém webu Český statistický úřad.

"Oproti předchozímu měsíci pokles zmírnil u prodeje potravin, nepotravinářského zboží i pohonných hmot," uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb Českého statistického úřadu Jana Gotvaldová.

Tržby za potraviny se v září meziročně snížily o 5,3 procenta, za nepotravinářské zboží o 5,8 procenta a za pohonné hmoty o 6,1 procenta.

Tržby v prodejnách s výrobky pro domácnost meziročně klesly o 9,9 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 7,8 procenta a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 4,6 procenta. U obchodů s oděvy a obuví se tržby snížily o 4,2 procenta a s kosmetickými a toaletními výrobky o 2,2 procenta. Prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím naproti tomu utržily meziročně o šest procent víc. Podle Gotvaldové jim tržby nepřetržitě rostou již 18 měsíců.

Zdroj: ČTK

Mateřské firmě Facebooku poprvé klesly čtvrtletní tržby. Trh s digitální reklamou ochladl

Americké firmě Meta Platforms, která je mateřskou společností Facebooku a Instagramu, poprvé klesly čtvrtletní tržby. Důvodem byly nižší výdaje za reklamu v reakci na oslabení ekonomiky a sílící konkurence TikToku. Tržby se ve druhém čtvrtletí snížily o jedno procento na 28,82 miliardy dolarů (693,5 miliardy korun). Čistý zisk se propadl o 36 procent na 6,69 miliardy dolarů, uvedla společnost.

Výsledky společnosti Meta ukazují na zpomalení digitálního reklamního průmyslu způsobené inflací. To oslabuje i konkurenty jako Alphabet a Snap. Trh s digitální reklamou přitom zažíval několik desetiletí prudký růst, protože firmy využívaly sílu internetu k oslovení spotřebitelů.

Podnikání firmy Meta ohrožuje řada problémů. Patří mezi ně silná konkurence firem TikTok a Amazon.com na trhu s reklamou. Její tržby také zasáhly změny společnosti Apple v oblasti ochrany osobních údajů v mobilním operačním systému iOS.

Zdroj: ČTK

Maloobchodní tržby po dubnovém růstu v květnu klesly o 6,9 procenta

Maloobchodní tržby po dubnovém růstu o 5,7 procenta v květnu klesly meziročně o 6,9 procenta. Snížily se ve všech typech prodejen s výjimkou lékáren a drogerií. Vyplývá to z údajů, které na webu zveřejnil Český statistický úřad. Meziměsíčně tržby v květnu klesly o 2,3 procenta.

"Meziroční srovnání ovlivnila i vyšší srovnávací základna, kdy vloni v květnu po uvolnění pandemických opatření tržby některých sortimentů nepotravinářského zboží výrazně rostly," uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb Českého statistického úřadu Jana Gotvaldová.

Pátý měsíc v řadě klesly tržby internetovým obchodům. Snížily se zhruba o deset procent. "Avšak oproti předpandemickému roku 2019 byly o více než třetinu vyšší," dodala Gotvaldová.

Zdroj: ČTK

Češi v květnu utráceli víc než loni, kupovali hlavně oděvy a obuv

Tržby v maloobchodě v dubnu meziročně stouply o 6,2 procenta, o měsíc dříve rostly podle revidovaných údajů o 5,7 procenta. K nárůstu tržeb pomohly zejména vyšší prodeje oděvů a obuvi, proti loňskému dubnu si však polepšily prodejny všech druhů zboží. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně byly maloobchodní tržby o 0,1 procenta vyšší.

"Maloobchodní tržby se v dubnu meziročně zvýšily ve všech sortimentních skupinách prodejen. Výrazněji rostly tržby v prodejnách s nepotravinářským zbožím, které byly loni zavřené v důsledku pandemie koronaviru," uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. Doplnila, že nejvíce narostly tržby prodejnám s oděvy a obuví a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, nicméně úrovně roku 2019 nedosáhly.

Vedle toho internetové a zásilkové obchody si v tržbách meziročně opět pohoršily, důvodem byla vysoká srovnávací základna z loňského roku.

Zdroj: ČTK

Růst maloobchodních tržeb v únoru zpomalil, lidé nechtějí příliš utrácet

Tržby v maloobchodě v únoru zpomalily meziroční růst na 4,6 procenta z lednových revidovaných 9,4 procenta. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). "Nejvíce vzrostly tržby za oděvy a obuv. Prodejcům potravin se dařilo ve specializovaných prodejnách, naopak nespecializované prodejny s převahou potravin vykázaly meziroční pokles," uvedla ředitelka odboru statistiky obchodu ČSÚ Marie Boušková.

Internetovým obchodům letos proti loňskému únoru naopak klesly tržby o více než deset procent. "I když jsou dnešní čísla velkým zklamáním, přesto je únor posledním měsícem, kdy je na číslech patrný alespoň částečný pozitivní vliv nízké srovnávací základny s loňským rokem. V únoru roku 2021 totiž tržby maloobchodníků klesly meziročně o 5,2 %, ale už v březnu rostly o 9,2 %, takže příští měsíc bude zlomový a bude to mít drtivý dopad na meziroční srovnání útrat Čechů," uvedl Tomáš Volf, analytik společnosti Citfin.

Podle něj bude důvodem nižšího spotřebitelského apetitu Čechů v nadcházejících měsících obava o budoucí příjmy a všeobecný strach z války na Ukrajině. "Ceny letí nahoru v řadě oblastí a spotřebitelé budou muset přehodnotit své priority v nakupování. Nákup zbytných a luxusních věcí, stejně jako zboží dlouhodobé spotřeby, budou Češi odkládat na lepší časy," dodal Volf.

Maloobchodní tržby v lednu zrychlily růst na 8,5 procenta

Maloobchodní tržby v lednu zrychlily meziroční růst na 8,5 procenta po prosincovém revidovaném růstu o 0,1 procenta. Polepšily si hlavně prodejny, které loni ovlivnila protiepidemická opatření. Méně naopak utržily internetové a zásilkové obchody. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad. Meziměsíčně byly tržby vyšší o 1,6 procenta.

Za nepotravinářské zboží lidé letos ve srovnání s loňským lednem utratili o 14,8 procenta více, za pohonné hmoty o 7,8 procenta více a za potraviny o 0,4 procenta více. Nejvyšší růst zaznamenaly prodejny s oděvy a obuví, jejich tržby se zvýšily téměř na trojnásobek. "Nicméně stále nedosáhly úrovně roku 2019," podotkla ředitelka odboru statistiky obchodu úřadu Marie Boušková.

Zdroj: ČTK

Restaurace měly o uplynulém víkendu nejvyšší tržby od začátku roku. Pomohl konec certifikátů i Valentýn, tvrdí analýza

Restaurace o uplynulém víkendu dosáhly podle analýzy společnosti SaltPay nejvyšších tržeb i návštěvnosti od začátku roku. Hostů přišlo od pátku 11. února do pondělí 14. února o čtvrtinu více v porovnání se stejnými dny předchozího týdne. Tržby vzrostly o třetinu. Přispělo k tomu ukončení kontrol covidových certifikátů, oslavy Valentýna a také hezké počasí. Proti době před vypuknutím pandemie koronaviru je ale návštěvnost gastronomických podniků stále slabá. Vyplývá to z dat restauračního systému Storyous od společnosti SaltPay, který zpracovává zhruba 20 procent obratu v české gastronomii.

O valentýnském víkendu, od pátku do neděle, restauratéři utržili v průměru o pět procent více než ve stejném období roku 2020. Proti loňskému roky byly tržby vyšší o 38 procent. V uplynulém roce ale musela být stravovací zařízení zavřená, občerstvení mohla prodávat jen přes výdejní okna nebo rozvoz. Na samotný svátek zamilovaných, který letos připadl na pondělí, byly průměrné tržby v porovnání s rokem 2020 o desetinu nižší, návštěvnost se propadla o 17 procent. Proti Valentýnu loňského roku tržby vzrostly o devět procent.

Zdroj: ČTK

Tržby v maloobchodě v srpnu stouply o více než čtyři procenta, pomohly e-shopy

Tržby v maloobchodě v srpnu meziročně stouply o 4,1 procenta. Jde o šestý růst v řadě, proti červencovým čtyřem procentům je srpnový růst rychlejší, proti předchozím měsícům ale pomalejší. K srpnovému růstu přispěly hlavně internetové obchody, jejichž tržby stouply meziročně o 20,6 procenta a udržují si tak nadále vysoký růst. Vyplývá to z dat, která v pátek zveřejnil Český statistický úřad. Maloobchodní prodejny letos ani loni v srpnu nebyly omezeny opatřeními proti pandemii.

Podle statistiků tržby za nepotravinářské zboží v srpnu meziročně stouply o 10,7 procenta a za pohonné hmoty o 3,3 procenta. Naopak tržby za potraviny klesly o 1,5 procenta. "Dvouciferný růst zaznamenaly prodejny s výrobky pro domácnost, v tom zejména prodejny se stavebními materiály,“ uvedla Marie Boušková z ČSÚ.

Zdroj: ČTK

České dráhy měly v pololetí ztrátu 217 milionů korun, meziročně je to zlepšení o 1,8 miliardy

Skupina České dráhy hospodařila v letošním prvním pololetí se ztrátou 217 milionů korun. Meziročně je to i přes pandemii koronaviru a s ní spojená omezení zlepšení o téměř 1,8 miliardy korun. Skoro všechny dceřiné společnosti skupiny skončily první půlrok ziskem. Ve ztrátě 580 milionů korun byla kvůli snížené mobilitě pouze osobní doprava, meziročně si však polepšila o 1,3 miliardy korun. Novinářům to řekl šéf Českých drah Ivan Bednárik. Za celý loňský rok skupina kvůli krizi hospodařila se ztrátou 4,1 miliardy korun.

Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává kolem 23 500 lidí.

Zdroj: ČTK

Tržby restaurací po otevření zahrádek vzrostly o 77 procent, k zotavení ale nestačí, ukázala data

Tržby gastronomických provozů za první týden, kdy mohly otevřít venkovní prostory, podle společnosti Storyous dodávající do restaurací technologie a pokladní systémy, vzrostly o 77 procent ve srovnání s průměrem v době uzávěry. Silné byly zejména pátek a sobota. Oproti stavu před pandemií jsou ale výdělky nižší, zároveň o pětinu ve srovnání s rokem 2019 klesl počet otevřených podniků. Řekl to obchodní ředitel Storyous Jan Kosek.

Zdroj: ČTK

Výroba nábytku v Česku loni vzrostla na rekordních 48,5 miliardy korun

Nábytkářské firmy v Česku loni vyrobily zboží za rekordních 48,5 miliardy korun, meziročně o 1,1 procenta více. Tržby z prodeje nábytku klesly o 3,1 procenta na 38,62 miliardy korun. Vývoz stoupl o 13,6 procenta, dovoz se zvýšil o 10,6 procenta. Ve čtvrtek to sdělil tajemník Asociace českých nábytkářů (AČN) Tomáš Lukeš.

"Výkon výroby nábytku zaznamenal další růst v řadě. Loni na podzim jsme odhadovali, že bude zhruba stagnovat. Méně potěšitelnou zprávou je, že podíl dovozu na prodejích meziročně vzrostl téměř o osm procentních bodů na 61,3 procenta. To znamená, že čeští nábytkáři ztratili významnou pozici na tuzemském trhu," uvedl Lukeš. Podle něj to pravděpodobně souvisí s rozvojem on-line prodejů, kdy většina takového nábytku je právě ze zahraničí, zejména z Polska a Číny.

Zdroj: ČTK
Pokračovat