Krize smetla z českého trhu několik značek. Podívejte se, které naopak přicházejí

Magdalena Chorá Magdalena Chorá
Aktualizováno 13. 9. 2020 12:55
Zatímco nově se na českém trhu letos usídlilo sedm velkých značek, šest jich z tuzemska odešlo. Podle analýzy firmy CBRE je to největší "úprk" za poslední tři roky. Na vině je kromě koronakrize i menší výstavba obchodních center. Mezi nově příchozí patří Gap, Tedi či Assos. Módní řetězce Forever 21 a Camaieu v tuzemsku naopak končí. Obchody si v tržbách musejí vypomáhat stále častěji e-shopy.
Foto: Jakub Plíhal

Nákupní třídy prodělávají více než centra

Pandemie koronaviru a následné uzavření většiny prodejen se odrazilo také na schopnosti maloobchodníků platit nájem.

  • Podle CBRE požádalo o snížení nájmu 35 procent účastníků průzkumu. Častý byl také požadavek na nájemní prázdniny nebo přechod na obratové nájemné (17 procent), kdy obchodník platí pouze určité procento z obratu namísto fixního nájemného, případně na takzvanou rent-free period (10 procent). 

Podle Kamily Breen z BNP Paribas se však nejvyšší dosahované nájemné u obchodních center nezměnilo a jeho snížení ani neočekává. Naopak nájemné na hlavních nákupních třídách od počátku pandemie kleslo. 

  • "Před pandemií se nejvyšší dosahované nájemné pohybovalo kolem 235 eur za metr čtvereční (asi 6160 korun). Takové částky platí maloobchodníci za nájem v centru Prahy, především v Pařížské ulici či Na Příkopě. Aktuálně kleslo asi o desetinu a pohybuje se kolem 210 eur za metr čtvereční (asi 5500 korun)," říká Breen.

Podle ní je pravděpodobné, že se nájemné na nákupních třídách ještě sníží, a to zejména z důvodu menšího počtu turistů v Praze i dalších regionálních městech.

 

Právě se děje

Další zprávy