Pravda o slevách během Black Friday: e-shopy čarovaly s cenou, zjistila analýza

Jana Kohoutová Jana Kohoutová
28. 11. 2017 14:54
Analýza se zaměřila na trojici velkých e-shopů. Zjistila, že reálné slevy byly výrazně nižší. Obchodníci totiž v mnoha případech navýšili před černým pátkem některé ceny, aby pak slevy působily výrazněji. Dokonce i konečná cena byla u jednoho e-shopu vyšší než před slevovou akcí. Obchodníci však tvrdí, že k úmyslným trikům s původní cenou nedochází, maximálně šlo podle nich o lidské pochybení.
Kolik ušetřil? (ilustrační foto)
Kolik ušetřil? (ilustrační foto) | Foto: Reuters

Praha - Skutečné slevy během slevového černého pátku byly výrazně nižší, než na jaké se snažili nalákat obchodníci. Přinejmenším u trojice velkých e-shopů, na něž se zaměřila analýza společnosti Apify.

Alza.cz a CZC.cz lákaly na "až" 80procentní slevy, Mall.cz "až" 75procentní. Průměrné slevy se ale podle analýzy pohybovaly od 28 do 37 procent. A reálná sleva pak dosáhla jen dvaceti procent u Alza.cz, patnácti procent u Mall.cz a šesti procent u CZC.cz.

Společnost Apify monitorovala celý měsíc před Black Friday ceny všech produktů těchto tří e-shopů. Během samotné slevové akce pak sledovala sekce s produkty v Black Friday čtyřikrát denně.

Analýza také ukázala, že e-shopy v mnoha případech navýšily před černým pátkem (který letos trval téměř celý týden) některé ceny, aby pak slevy působily výrazněji.

Příkladem je vrtačka Black+Decker. Během Black Friday ji e-shop Mall.cz nabízel s údajnou slevou 45 procent za výslednou cenu 2650 korun. Jako původní cenu uváděl 4899 korun. "Ještě že jste si ji nekoupili před měsícem - to byla sleva pouze dvě procenta. Jenže před měsícem stála pouze o stovku víc, přesněji 2749 korun - tehdy byla zlevněná z 2799 korun," říká Jakub Balada ze společnosti Apify.

Kouzlo je podle něj v tom, že Mall.cz 19. listopadu - tedy na začátku akce Black Friday - najednou navýšil původní cenu z 2799 korun na 4899 korun.

E-shop

Deklarovaná sleva

Průměrná sleva

Reálná sleva

Podíl produktů v Black Friday na celkovém počtu

Alza.cz

až 80 procent

31 procent

20 procent

1,67 procenta

Mall.cz

až 75 procent

37 procent

15 procent

1,95 procenta

CZC.cz

až 80 procent

28 procent

6 procent

7,14 procent

Zdroj: data získaná pomocí Apify od 20. října do 26. listopadu 2017

Obdobně podle analýzy postupovala i Alza u koloběžky Urbanstar Uscooter. Nabízela ji se slevou 37 procent za výslednou cenu 6290 korun. Nicméně původní cenu navýšila 17. listopadu z předchozích 7500 korun na 9999 korun. Reálná sleva je tak podle Balady jen 16 procent.

"Na CZC.cz jsme dokonce našli produkty inzerované v sekci Black Friday, u kterých se navýšila nejenom původní cena, ale dokonce i cena samotná," uvádí Balada. Jako příklad uvádí monitor Philips Brilliance - obchod CZC.cz u něj sice uváděl větší slevu, ale přesto byla výsledná cena vyšší, než kdyby si ho zákazník koupil na stejném e-shopu o 14 dní dříve.

Podle analýzy nejde o ojedinělé příklady - tyto tři e-shopy navýšily původní cenu u 291 produktů. "Nejvíce původní cenu upravovalo CZC.cz (212 případů), dále Mall.cz (63 případů) a nejméně Alza.cz (16 případů)," upřesňuje Balada.

Zmíněné e-shopy kritiku odmítají. "K systémovým úpravám cen v žádném případě nedochází. U několika uvedených produktů došlo k lidskému pochybení. Mrzí nás selhání u několika produktů a učiníme nápravná opatření, aby se podobná situace již v budoucnu neopakovala," říká obchodní ředitel Alza.cz Petr Bena.

Takto vypadal Černý pátek v amerických obchodech: 

Ve velkém stylu odstartoval pověstný Černý pátek v New Yorku | Video: Reuters

Cílenou manipulaci s cenami odmítá i Mall.cz. "Případy, které se objevily, vycházejí z toho, že už před samotným Black Friday jsme konkrétní zboží prodávali za nižší cenu a v rámci jednotného principu výpočtu slev se maloobchodní cena - tedy ta, ze které se slevy pro kampaně odvozují - aktualizovala," vysvětluje mluvčí Jan Řezáč. "Ve slevové nabídce v rámci Black Friday byly tisíce produktů a toto se týkalo jednotek z nich, ale i tak se našim zákazníkům za nedopatření omlouváme," dodává.

A podobně reaguje i mluvčí CZC.cz Martin Rippl. "K umělému navyšování původních cen u nás nedochází. Při výpočtu konečných slev vycházíme jednotně z doporučených maloobchodních cen, které stanovují výrobci nebo distributoři daných produktů při uvádění na trh. Vzhledem k tomu, že nám u některých starších produktů doporučené maloobchodní ceny chyběly, došlo před akcí Black Friday k jejich doplnění, a to právě z důvodu zachování jednotného přístupu k cenotvorbě i transparentnosti ve výpočtu konečných slev," uvádí.

"Pokud není doporučená maloobchodní cena vyplněna, což se týká hlavně starších produktů, nebo se naopak shoduje s aktuální prodejní cenou, což je případ zase nových produktů, není na webu tato cena vidět. Apify přesto za původní cenu v těchto případech dosazuje cenu aktuální, což je vzhledem k cílům tohoto porovnání zavádějící," dodává Rippl.

Zpochybnění dat ale Balada ze společnosti Apify odmítá. "Z kompletní historie pro zmiňovaný produkt je vidět, že doporučená cena byla uvedena po celou dobu monitorování, a nebyla tedy doplněna 14. listopadu, jak tvrdí CZC.cz - byla pouze navýšena. Navíc jako více problematické považujeme samotné zdražení produktu ve stejný den a jeho uvedení v kategorii Black Friday," vysvětluje.

 

Právě se děje

Další zprávy