Black Friday

Češi při Black Friday utratili přes sedm miliard korun, podobně jako loni

Češi při slevových akcí Black Friday utratili v internetových obchodech přes sedm miliard korun, tedy zhruba stejně jako loni. Reálné slevy se nejčastěji pohybovaly mezi 15 a 30 procenty, což proti loňsku znamená mírné zvýšení. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci a Hlídače shopů.

Podle výkonného ředitele asociace Jana Vetyšky byl zájem o tradiční kategorie, jako je oblečení, elektronika nebo hračky a parfémy. "Orientace na cenu je letos zřejmá, zákazníci také dávají větší důraz na energetickou náročnost produktů, a to především u elektroniky a domácích spotřebičů. Jistě bude zajímavé sledovat, zda se ještě podaří Black Friday v obratech překonat, druhý předvánoční vrchol prodejů očekáváme v týdnu od 12. prosince," řekl.

Podle Hlídače shopů, který se zaměřuje na kontrolu skutečně poskytovaných slev, se většina internetových obchodů letos přidala k velkým společnostem, jako jsou Alza.cz či CZC, a pro letošní Black Friday již slevy uváděla podle nových pravidel, tedy jako slevu z nejnižší ceny za posledních 30 dnů. E-shopy, které letos poprvé použily nová pravidla, uváděly proti loňsku zhruba poloviční (již reálné) slevy.

V Black Friday nabídce bylo podobné množství produktů jako loni. Většinou šlo o jednotky procent z celkové nabídky e-shopu. Ani letos se akce Black Friday neomezily na jeden den či víkend v měsíci, nýbrž se konaly celý listopad, v některých případech i vícekrát po sobě. Neskončily ani 25. listopadem, na nějž letošní "černý pátek" připadl.

Zdroj: ČTK

Prodejci hlásí stejný zájem o Black Friday jako loni, někteří mají i vyšší tržby

Zájem o nákupy při letošní slevové akci Black Friday je podle některých prodejců srovnatelný s loňským, část obchodníků sleduje meziroční nárůst poptávky. Většina e-shopů zahájila akci s předstihem, u mnohých potrvá i o víkendu. Stejně jako v minulosti obchodníci očekávají, že nejsilnějším nákupním dnem bude tento pátek, tedy oficiální termín akce. Lidé slevy využívají nejčastěji k nákupu mobilních telefonů, dále třeba kávovarů, parfémů či kosmetiky. Vyplývá to z ankety mezi prodejci.

E-shop Mall.cz spustil akci 8. října, zboží se slevami nabízí do neděle. "Letošní Black Friday je zatím velmi srovnatelný s tím loňským. Vidíme, že se zákazníci i letos rozhodli pořídit vánoční dárky na internetu v klidu a bezpečí domova. Pokud srovnáme například ten poslední týden s běžným týdnem v září, jsou prodeje dvojnásobné," uvedla mluvčí internetového prodejce Pavla Hobíková. Upozornila, že kvůli nedostatku čipů by se mohlo stát, že nabídka v dalším období nebude v některých kategoriích tak široká, jak byli lidé zvyklí.

Také Darart zahájil slevovou akci s předstihem, zboží za akční ceny bude zákazníkům podle mluvčí společnosti Evy Kočicové nabízet do konce listopadu. "Letošní zájem je prozatím podobný loňskému, jen průběh je jiný v tom, že lidé nakupují také v prodejnách, které jsme v loňském roce měli zavřené," řekla Kočicová. Největší poptávka je podle ní tradičně po mobilních telefonech, televizorech, noteboocích, kávovarech, ale i produktech péče o vlasy a tělo.

Zdroj: ČTK
Pokračovat