Praha - Nevelké časové okno, během něhož můžete zadarmo změnit dodavatele energie, se rychle zavírá. V prosinci totiž obvykle energetické firmy mění své ceníky, což je podle energetického zákona automaticky důvod k vypovězení smlouvy a snadnému přechodu k levnější konkurenci.
Na cestě ale leží několik překážek, na které je dobré se připravit. Ta největší je hned na začátku. Drtivá většina dodavatelů totiž nedodržuje povinnost své klienty o změně podmínek informovat adresně.
1. ZJISTĚTE SI, ZDA SE ZMĚNA TÝKÁ VAŠEHO TARIFU
Novoroční zdražení se sice tentokrát pohybuje "jen" v řádech jednotek procent, i to vám ale dává zákonný důvod od smlouvy odstoupit. "Taková změna je rychlejší než v případě standardní výpovědi a lze ji realizovat i u smluv na dobu určitou, a to bez poplatků. Proto zákazníci tuto možnost využívají stále častěji," vysvětluje jednatelka nezávislého srovnávacího serveru Srovnejenergie.cz Kateřina Vaňková.
Nejprve si ale musíte být jisti, že se na vás změna ceníku či podmínek opravdu vztahuje. Většina společností má totiž více tarifů a může se stát, že zdraží jen některé z nich. Stále častější jsou také smlouvy s fixací ceny. "V tomto případě váš dodavatel zřejmě ceny nemění, a vy tedy smlouvu z tohoto důvodu vypovídat nemůžete. Pokud tak učiníte, může vám dodavatel účtovat poplatek dle obchodních podmínek, který se obvykle pohybuje v řádu tisíců korun," upřesňuje Vaňková.
A pak je tu další zádrhel. "Ne každé zvýšení ceny je důvodem k ukončení smluvního vztahu," upozorňuje Jiří Procházka z oddělení ochrany spotřebitele při Energetickém regulačním uřadě. "Pokud se zvedá státem regulovaná část ceny (dané cenovým rozhodnutím Energetického regulačního úřadu), tak to důvod k ukončení smluvního vztahu není. A mám obavu, že právě v letošním roce k výrazným zvýšením té neregulované části ceny (silová elektřina) ani nedojde," dodává.
2. HLÍDEJTE SI POŠTU A WEB SVÉHO DODAVATELE
V tom, jestli se vám mění smluvní podmínky, by správně neměla být žádná nejasnost, protože zákon dodavatelům ukládá povinnost své klienty o každé změně informovat adresně, tedy e-mailem nebo poštou. Podle odborníků sledujících trh s energiemi se tak ale zatím zhruba z 80 procent nedělo a firmy tuto svou povinnost odbývaly pouze zveřejněním informace na svých webech. V prosinci je proto dobré stránky svého dodavatele pravidelně sledovat.
Čtěte také: Lovci energií mají nový trik. Města jim zakazují prodej Banky i ČEZ před vámi tají, jak mění smlouvy. Braňte se Nová zbraň na neplatiče. Chytrý plynoměr je sám odpojí |
3. ČASU NENÍ MNOHO, POZOR NA LHŮTY
Změna dodavatele je tak trochu závod s časem. Zákonné lhůty na ni sice nejsou šibeniční, ale je třeba si je hlídat. Pokud vás dodavatel o změně informuje tak, jak má, tedy nejméně 30 dní před její účinností, musíte podat výpověď nejpozději 10 dní před termínem změny. Maximální časové okno, jaké na rychlou a bezplatnou změnu máte, je tedy pouhých 20 dní.
Pokud vás dodavatel neinformoval, můžete výpověď podat až tři měsíce po změně podmínek. Ve výpovědi si vždy můžete určit, ke kterému datu chcete smlouvu ukončit.
4. SEPIŠTE SPRÁVNĚ ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY
Dalším důležitým faktorem je správné sestavení a také doručení odstoupení od smlouvy stávajícímu dodavateli. Musí z něj být zřejmé, že smlouvu ukončujete z důvodu změny ceny či podmínek. Musíte také přesně identifikovat sebe jako zákazníka i své odběrné místo. Na fakturách nebo smlouvě ho najdete u kódu EIC (u plynu) a EAN (u elektřiny). Pro zaslání výpovědi dodavateli doporučuje expertka Vaňková zvolit jistotu doporučené zásilky.
"Samotné odstoupení může zákazník dát podle § 11a odst. 3 energetického zákona - vzor lze najít na našich webových stránkách www.eru.cz," upozorňuje Jiří Procházka z ERÚ.
5. ZMĚNA NEPŘIJDE HNED, SVÉ LHŮTY MÁ I DODAVATEL
Zákazníci často čekají, že změna dodavatele, a tím i kýžené zlevnění energie, přijde hned. I dodavatelé ale mají lhůty, na které mají nárok nebo je prostě musejí dodržet.
Zaprvé musí nový dodavatel přihlásit změnu u operátora trhu s elektřinou, společnosti OTE. Samotní operátoři si také stanovují časové lhůty, do kterých přijímají smlouvy s příslušným datem převodu, aby je vůbec stihli zpracovat. „U nového dodavatele je obvykle lhůta 10 dní před koncem měsíce, u některých dodavatelů to ale je více. Nejedná se o umělé překážky, ale o potřebný čas na zpracování smlouvy, aby byla změna v daném termínu zaručena," vysvětluje Kateřina Vaňková ze serveru Srovnejenergie.cz.
6. STOJÍ VÁM TO ZA TO?
Změna dodavatele kvůli tomu, že změní ceny, je sice rychlá a bez tisícových „pokut", ale všechny ty lhůty, tarify a dopisování z ní dělají ne zrovna triviální záležitost. "Z důvodu dodržení termínů i správného podání výpovědi může být tato změna složitější než v případě standardního převodu s výpovědní lhůtou tři měsíce," podotýká Vaňková.
Stále častěji proto přechod k jinému dodavateli zařizují specializované srovnávací servery, jako je Srovnejenergie.cz nebo Amplion.cz, ale i samotní dodavatelé energií, kteří k tomu využívají plné moci. Jen je třeba si dávat velký pozor. Není nouze ani o případy, kdy výmluvní podomní prodejci podepíší změnu dodavatele s člověkem, který o ni vlastně vůbec nestojí a nevyplatí se mu.
Neutrácejte zbytečně a vyberte si nejlevnějšího dodavatele ve vašem kraji díky jednoduchému srovnávači cen elektřiny a plynu. Vyřídíme za vás i přechod k jinému dodavateli. |