Mobilní bankovní aplikace očima expertů. Srovnání ukazuje, jak se snaží vaše banka

Kateřina Hovorková Kateřina Hovorková
Aktualizováno 18. 7. 2021 16:19
Pandemie koronaviru uspíšila to, na co se banky chystaly dlouho, převést většinu služeb do on-line světa. Výsledkem je šest milionů uživatelů internetového bankovnictví, z nichž stále více lidí používá smartbanking. Jaká je ale úroveň mobilních aplikací - co umí, používají se snadno, jsou bezpečné? Nejenom na tyto otázky hledali odpověď experti z portálu Finparáda a ze společnosti Scott & Rose.
Foto: Volvo

Základní funkce a jejich užití

Analytici se také podívali, jak je daná mobilní aplikace uživatelsky dostupná v oblasti ovládání základních funkcí. Nejedná se tak o subjektivní názor analytiků či uživatelů aplikace, ale hodnocení vychází z měření dvou faktorů, a to počtu kliků a času k nalezení či nastavení funkce. 

Z této části studie vyplynulo, že nejlepší mobilní aplikaci má UniCredit Bank, která dosáhla hodnoty 96 %. Aplikace dalších bank jsou již s větším odstupem, a to Fio banka (74 %), Komerční banka (64 %) a Raiffeisenbank (63 %).

"Trochu jsme se obávali, že nejlepší uživatelskou dostupnost budou mít ty mobilní aplikace, které mají nejméně funkcí a aplikace s více parametry či službami na tom budou hůře. Tento předpoklad se však nepotvrdil, neboť i aplikace s více než stovkou parametrů dosáhly dobrých výsledků v počtu kliků a času u základních funkcionalit," vysvětluje Michal Mošnička.

Překvapením může být mobilní aplikace My Air od Air Bank, která skončila pod průměrem co do počtu kliků i času k nalezení základních funkcí. Slabších hodnot rovněž dosahují mobilní aplikace od Sberbank, mBank a ČSOB.

"Zaměřili jsme se i na 'krizové scénáře'. Sledovali jsme náročnost nastavení určitých funkcí, které klient potřebuje provést rychle a intuitivně. Například při ztrátě či krádeži dokladů i s platební kartou nebo při podezření na zneužití platební karty v prostředí internetu by měl klient reagovat velmi rychle. Potřebuje si ve spěchu ve svém mobilním bankovnictví zablokovat/uzamknout svou platební kartu. Všechny banky, kromě Sberbank, tuto možnost nabízejí," uvedl Mošnička. 

Podle něj ve většině mobilních aplikací dočasně klienti zablokují svou platební kartu pomocí čtyř kliknutí, a to za pět až šest sekund.

V aplikaci Air Bank, ČSOB (ČSOB Smartbanking) a mBank je nutné vykonat pět kliknutí, která trvají šest až osm sekund. Naopak jen na tři kliky, což sebere tři až pět sekund, zablokujete kartu v mobilní aplikaci Banky Creditas, Moneta Money Bank a UniCredit Bank.

Dostupnost základních funkcí Banka
70 až 100 % UniCredit Bank, Fio banka
46 až 69 % Komerční banka, Raiffeisenbank, Hello bank, Moneta Money bank, Equa bank, Banka Creditas, Česká spořitelna
do 45 % ČSOB, mBank, Sberbank, Airbank

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 26 minutami

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
před 44 minutami

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.

Další zprávy