Praha - "Dispozice nového bytu se nám nelíbí. Chceme ji změnit podle vlastního návrhu".
S takovým požadavkem by ještě před deseti lety většina klientů neuspěla. Dnes je situace jiná.
Pokud developerské firmy nechtějí o zákazníka přijít, musejí mu při prodeji bytu vyjít vstříc.
Chceme vlastní originál
Počet klientů, kteří si nový byt upravují podle individuálních požadavků, se neustále zvyšuje. Zatímco před deseti lety to bylo podle zástupců developerských společností kolem dvou až pěti procent klientů, dnes jich je přibližně osmdesát procent.
|
Čtěte také: České domy jako cedník. Zbytečně platíme tisíce |
To potvrzuje i Ondřej Šuch ze společnosti Skanska.CZ: "Úpravu interiéru a změny vnitřního vybavení požaduje celých 82 procent budoucích majitelů bytů. Obvyklá cena, kterou klienti za změny zaplatí, činí 92 tisíce korun na byt," uvádí.
Obdobný trend potvrzují i zástupci konkurenčních firem Central Group a Finep.
"Nároky zákazníků stále rostou a objevují se i některé požadavky, které jsou opravdu překvapivé, například rozvody pro domácí kino ve stropě nebo neobvyklé úpravy stěn do vlnovky. V jednom z bytů jsme dokonce instalovali vířivou vanu v otevřeném prostoru obývacího pokoje. Dnešní kupci již kladou na nové byty požadavky podobné jako lidé, kteří si vymysleli bydlení na míru v individuální výstavbě," tvrdí v tiskové zprávě Jan Čeřovský, vedoucí klientského centra společnosti Skanska Reality.
Vede klasika
I když se developerské společnosti setkávají stále častěji s neobvyklými požadavky, ve velké části převládají tak zvané klasické změny.
Ty zahrnují vyjma úpravy vnitřních dispozic, i individuální vybavení kuchyní. Velmi časté je i vybavení bezpečnostním systémem.
"Velký důraz se klade i na koupelny. Dominují čisté a jednoduché tvary, stále oblíbenější jsou přírodní materiály, například kámen. Do módy přicházejí také vysoké dvoukřídlé a prosklené dveře. U luxusních projektů jsou žádané i vysoké stropy," říká Irena Reichlová, obchodní ředitelka developerské společnosti Satpo.