Ekonomika
Aktualizováno 12. 10. 2019 17:48
Každá krize bude bolet, ale dobrá příprava na ni zvyšuje možnost přežití, říkají experti na byznys. Výsledky české ekonomiky jsou ve světle zbytku Evropy stále dobré, další část hospodářského cyklu - tedy ochlazení - je už ale na dohled. Jak se na něj mají firmy připravit, a čeho se naopak vyvarovat? Aktuálně.cz zmapovalo konkrétní rady a tipy odborníků na základě ankety institutu ELAI.
Jan Fanta (EY) pro ELAI News: Reagujte také zpomalením, především myšlenkovým | Video: Youtube.com/ElaiPrague
Jan Fanta, partner podnikového poradenství a řízení rizik ve společnosti Ernst & Young
Zpomalte a přemýšlejte
"Firmy - pokud si jejich manažeři myslí, že jim hrozí zpomalení - by měly na toto zpomalení zareagovat také zpomalením. Tím myslím zpomalení především myšlenkové. To znamená, že manažeři těchto firem by se měli zamyslet nad jednotlivými portfolii - nad portfoliem jejich dodavatelů, zákazníků a produktů.
U zákazníků by se měli především zamyslet nad tím, kteří zákazníci v případě recese pro ně budou klíčoví a solventní. Jestliže totiž nastane zpomalení, někteří zákazníci mohou mít platební problémy a to potom firmě samozřejmě neprospěje.
Co se týče dodavatelů, je potřeba se zamyslet nad tím, kteří z těch klíčových mohou mít problémy v dodávkách, a udělat si náhradní plán, jak případné výpadky pokrýt.
Samozřejmě je také potřeba se zamyslet nad tím, jakým způsobem flexibilně pracovat s náklady a třeba i s počtem zaměstnanců. Ale přemýšlet rovněž o tom, kteří zaměstnanci jsou pro firmu klíčoví a jak je udržet. Především pokud dané odvětví půjde do recese dříve než jiné, protože potom tito pracovníci mohou dostat mnohem lepší nabídky od jiných firem, které ještě budou růst."