Pavla Adamcová
Aktualizováno 13. 4. 2019 22:43
Nakupování přes e-shop je u Čechů stále oblíbenější. Loni nakoupilo on-line podle dat statistiků už 54 procent obyvatel Česka starších 16 let - tedy více než 4,7 milionu osob. V tuzemských e-shopech utratili 135 miliard korun. Nákup přes internetový obchod ale nekončí vždy radostně - špatný výběr může vést nejen k pozdějším reklamacím, ale i komplikovanému vymáhání svých práv. Podle čeho vybírat kvalitní e-shop? A jak se bránit, pokud jsme se již nechali nachytat?
Zboží mám, ale nevyhovuje
Častá je i situace, kdy jste zboží zaplatili a obdrželi, ale je poničené nebo nevyhovuje.
Pokud objednával spotřebitel na internetu, hraje mu do karet možnost odstoupení od smlouvy do 14 dní od převzetí zboží. Zboží tak může poslat zpět a žádat celou částku, za kterou zboží koupil. "U nevyhovujícího zboží je to úplně bez problému - vrátit zboží jde bez udání důvodu. U poškozeného však určitě poškození zboží pečlivě zadokumentujte, abyste prokázali, že za něj nemůžete, a pošlete to prodejci spolu s odstoupením," vysvětluje právnička Anna Freimannová.
Pokud už uplynulo 14 dní od převzetí zboží, můžete zboží reklamovat. S nevyhovujícím zbožím to půjde špatně, reklamace se využívá u toho poškozeného. "Opět je klíčem k úspěchu dokumentace - zákon v tomhle stojí na straně kupujících a říká, že pokud se zboží poškodí do šesti měsíců od koupě, zboží bylo vadné už při převzetí - ledaže prodejce nějakým způsobem prokáže, že za poškození může spotřebitel sám," dodává právnička. Pokud prodejci předložíte důkazy, že za poškození vůbec nemůžete, bude se opak prodejci prokazovat hůře.