Zboží zaplatil, ale nedostal. Jak vymoci zpět peníze od nepoctivého e-shopu

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
Aktualizováno 13. 4. 2019 22:43
Nakupování přes e-shop je u Čechů stále oblíbenější. Loni nakoupilo on-line podle dat statistiků už 54 procent obyvatel Česka starších 16 let - tedy více než 4,7 milionu osob. V tuzemských e-shopech utratili 135 miliard korun. Nákup přes internetový obchod ale nekončí vždy radostně - špatný výběr může vést nejen k pozdějším reklamacím, ale i komplikovanému vymáhání svých práv. Podle čeho vybírat kvalitní e-shop? A jak se bránit, pokud jsme se již nechali nachytat?
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Thinkstock

Zboží mám, ale nevyhovuje

Častá je i situace, kdy jste zboží zaplatili a obdrželi, ale je poničené nebo nevyhovuje.

Pokud objednával spotřebitel na internetu, hraje mu do karet možnost odstoupení od smlouvy do 14 dní od převzetí zboží. Zboží tak může poslat zpět a žádat celou částku, za kterou zboží koupil. "U nevyhovujícího zboží je to úplně bez problému - vrátit zboží jde bez udání důvodu. U poškozeného však určitě poškození zboží pečlivě zadokumentujte, abyste prokázali, že za něj nemůžete, a pošlete to prodejci spolu s odstoupením," vysvětluje právnička Anna Freimannová.

Pokud už uplynulo 14 dní od převzetí zboží, můžete zboží reklamovat. S nevyhovujícím zbožím to půjde špatně, reklamace se využívá u toho poškozeného. "Opět je klíčem k úspěchu dokumentace - zákon v tomhle stojí na straně kupujících a říká, že pokud se zboží poškodí do šesti měsíců od koupě, zboží bylo vadné už při převzetí - ledaže prodejce nějakým způsobem prokáže, že za poškození může spotřebitel sám," dodává právnička. Pokud prodejci předložíte důkazy, že za poškození vůbec nemůžete, bude se opak prodejci prokazovat hůře.

 

Právě se děje

Další zprávy