Zboží zaplatil, ale nedostal. Jak vymoci zpět peníze od nepoctivého e-shopu

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
Aktualizováno 13. 4. 2019 22:43
Nakupování přes e-shop je u Čechů stále oblíbenější. Loni nakoupilo on-line podle dat statistiků už 54 procent obyvatel Česka starších 16 let - tedy více než 4,7 milionu osob. V tuzemských e-shopech utratili 135 miliard korun. Nákup přes internetový obchod ale nekončí vždy radostně - špatný výběr může vést nejen k pozdějším reklamacím, ale i komplikovanému vymáhání svých práv. Podle čeho vybírat kvalitní e-shop? A jak se bránit, pokud jsme se již nechali nachytat?
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Kontaktujte banku

Ve všech předchozích případech platí, že pokud vznikne situace, kdy prodejce spotřebiteli má peníze vrátit - ať už za zboží nedoručené, vrácené, či reklamované -, ale nevrací, je nutné kontaktovat nejprve prodejce s tím, že je v prodlení, a žádat řešení situace, potažmo vrácení peněz. Pokud obchodník nekomunikuje, je potřeba vytáhnout jiné zbraně.

  • V případě, že jste za zboží zaplatili platbou on-line, je dalším krokem kontaktování vaší banky. Nekomunikuje-li prodejce, může se klient ve spolupráci s institucí pokusit stáhnout své peníze zpět.

"Reklamace skrze službu chargeback ve většině případů vyřizujeme do 24 hodin. Od klientů požadujeme pouze důkaz, že reklamovaný nákup proběhl, k čemuž nám stačí například výpis z internetového bankovnictví," říká Lukáš Kropík z tiskového oddělení České spořitelny.

Banka může od klienta dále požadovat doklady o tom, kdy měla být služba čerpána či zboží dodáno, případně vráceno. Při kladném vyřízení - což ale není ze strany banky povinnost - jsou finanční prostředky vráceny na účet klienta.

Platí, že platba za zboží předem je riziko a vždy je potřeba pečlivě tento krok zvážit. Podle České spořitelny tvoří přibližně dvě třetiny všech plateb e-shopům dobírka. Necelou třetinu tvoří platby kartou on-line a pouze asi pět procent on-line plateb jsou převody mezi účty. Právě převod z účtu na účet přitom odborníci doporučují ze všech způsobů platby nejméně. Banka totiž v takovém případě nemůže chargeback využít.

 

Právě se děje

Další zprávy