Zboží zaplatil, ale nedostal. Jak vymoci zpět peníze od nepoctivého e-shopu

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
Aktualizováno 13. 4. 2019 22:43
Nakupování přes e-shop je u Čechů stále oblíbenější. Loni nakoupilo on-line podle dat statistiků už 54 procent obyvatel Česka starších 16 let - tedy více než 4,7 milionu osob. V tuzemských e-shopech utratili 135 miliard korun. Nákup přes internetový obchod ale nekončí vždy radostně - špatný výběr může vést nejen k pozdějším reklamacím, ale i komplikovanému vymáhání svých práv. Podle čeho vybírat kvalitní e-shop? A jak se bránit, pokud jsme se již nechali nachytat?
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Oslovte ČOI

Nařídit prodejci vrácení peněz nemůže ani Česká obchodní inspekce. "Podněty na nevracení peněz, ať již při odstoupení od kupní smlouvy, nedodání zboží, případně nevracení peněz při reklamaci, nejsou v dozorové kompetenci ČOI," upozorňuje tiskový mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

"Spotřebitele v této věci odkazujeme na soudy, případně mimosoudní řešení sporů. Jednat by se mohlo o bezdůvodné obohacení, v určitých případech i o trestný čin podvodu," dodává mluvčí.

K čemu tedy inspekce? Pokud spotřebitel už prodejci zaslal výzvu k plnění se stanovením konkrétní lhůty ke splnění dluhu, odstoupil od kupní smlouvy, případně zaslal i předžalobní výzvu (která nijak nezavazuje k podání žaloby k soudu) a peníze stále nikde, může rovněž na ČOI podat návrh na mimosoudní řešení sporu, případně podnět k prošetření obchodních praktik prodejce.

  • Inspekce ve sporu s prodejcem sice nerozhoduje a nemůže ho ani k ničemu nutit, nicméně jeho chování může být pro inspektory podnětem ke kontrole jeho obchodních praktik. Funguje tedy jako prevence obdobných případů.

Spotřebitel také může zkusit řešit svůj spotřebitelský spor u Evropské komise.

 

Právě se děje

Další zprávy