Praha - České dráhy ukončí jednu ze svých vedlejších činností a už nebudou konkurovat České poště a dalším doručovatelům. K 9. prosinci přestanou nabízet kurýrní služby. Ty dnes lidem umožňují poslat balík z jednoho nádraží na druhé, kde jsou zásilky prakticky ihned po příjezdu vlaku k vyzvednutí.
"Poptávka po přepravě zásilek ČD Kurýrem měla v posledních letech klesající tendenci a generovala ztráty," vysvětluje Radka Pistoriusová, mluvčí Českých drah. O kolik peněz dopravce kvůli doplňkové službě přišel, nezveřejňuje. On-line deníku Aktuálně.cz mluvčí poskytla jen čísla o přepravených zásilkách. Ty se během pěti let téměř trojnásobně propadly na 68 tisíc v roce 2016.
Služba funguje tak, že si zákazníci vyberou jedno z šestačtyřiceti vlakových nádraží, která přepravu zásilek nabízejí. Svůj balík přivezou na pobočku ČD Kurýr nejpozději třicet minut před odjezdem vlaku. Příjemce si pak může balík vyzvednout půl hodiny po příjezdu spoje.
"Vlaky by sice jely tak jako tak, balík ale musí někdo naložit, zaevidovat a předat. Museli jsme se také starat o manipulační techniku. Vlaky navíc ve stanicích zastavují jen krátce a manipulace se zásilkami zdržuje vlaky, což vede k pokutám," vysvětluje další důvody, proč České dráhy službu ruší, Pistoriusová. Dodává navíc, že novější soupravy už nemají prostor, kde by mohly balíky převážet.
Služba Českých drah nevychází příliš dobře při srovnání ceny za doručení. Přeprava maximálně desetikilového balíku stojí 168 korun, pokud "jede" vlak přímo, pokud je balík třeba přeložit do dalšího vlaku, připlácí se dalších 30 korun.
Konkurenční doručovatelé mají ceníky odstupňovány podle váhy. Česká pošta desetikilový balík přepraví za 170 korun a například kilový balík vyjde už "jen" na 79 korun. Například PPL nabízí přepravu desetikilového balíku za 202 korun a kilového za 139 korun.
Podle zaměstnance Českých drah, který si kvůli hrozícímu postihu nepřeje být jmenován, na obsluhu ČD Kurýra stačí na nádraží dva lidé. O pracovní místa se prý ale lidé po zrušení kurýra na vlakových nádražích neobávají. Propouštět se po skončení služby prý nebude.
Místo kurýra se národní dopravce zaměřuje na jiné doplňkové služby. "Perspektivní a zákazníky vyhledávané jsou například směnárny nebo půjčovny kol," říká Pistoriusová.