Praha - I přes zvýšenou pozornost České obchodní inspekce a médií pokračuje mnoho pořadatelů předváděcích akcí v porušování zákonů. Porušení povinností zjistili inspektoři u téměř 72 procent kontrol.
Česká obchodní inspekce loni uskutečnila 365 kontrol předváděcích akcí, nedostatky zjistila v 262 případech - nejčastěji šlo o užití nekalých obchodních praktik, včetně agresivních.
Firmy podnikající v tomto oboru dostaly v roce 2013 od České obchodní inspekce celkem 172 pravomocných pokut v celkové výši přesahující 21 milionů korun. Celkem 49 pokut dosahovalo alespoň 100 tisíc korun. Další řízení dosud nebyla ukončena, a pokuty tak zatím nenabyly právní moci.
Opakovaně dostaly pokutu v průběhu roku nejméně tři desítky pořadatelů předváděcích akcí. Čerstvá statistika ČOI tak ukazuje, že pokutované společnosti nedostávají sankce za ojedinělé prohřešky, ale zákon porušují opakovaně.
Česká obchodní inspekce připomíná, že zřejmě nejznámější společnost pořádající předváděcí akce sice již nepoužívá značku Beck, ale na trhu se stále pohybuje pod novým názvem Home Tech.
Klamavé a agresivní
Nejčastějším protiprávním jednáním byly klamavé obchodní praktiky (53,8 % případů). Především šlo o uvádění nepřesných, či dokonce nepravdivých údajů o nabízených výrobcích nebo zájezdech, jejich ceně a podmínkách, za kterých je lze zakoupit, a neposkytování řádných informací o právu spotřebitele písemně odstoupit od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání v zákonem stanovené lhůtě bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce.
U každého desátého zjištění o porušení zákona odhalili inspektoři také agresivní obchodní praktiky. Obchodníci slibovali výhru, která buď neexistovala, nebo k jejímu získání bylo třeba utratit další značné prostředky.
Dvacet nejvyšších pravomocných pokut za rok 2013
VÝŠE POKUTY | POKUTOVANÝ SUBJEKT | IČ |
2 000 000 Kč | 1. Česká Reklamní společnost, s.r.o. | 24209341 |
1 000 000 Kč | Beck Czech, s.r.o.* | 24841994 |
1 000 000 Kč | 1. Česká Reklamní společnost, s.r.o. | 24209341 |
900 000 Kč | Alfa Orange, s.r.o. | 29074550 |
800 000 Kč | Alfa Orange, s.r.o. | 29074550 |
800 000 Kč | No Stress, s.r.o. | 24851442 |
750 000 Kč | 1. Česká Reklamní společnost, s.r.o. | 24209341 |
750 000 Kč | No Stress, s.r.o. | 24851442 |
500 000 Kč | 1. Česká Reklamní společnost, s.r.o. | 24209341 |
500 000 Kč | 1. Česká Reklamní společnost, s.r.o. | 24209341 |
500 000 Kč | 1. Česká Reklamní společnost, s.r.o. | 24209341 |
500 000 Kč | No Stress, s.r.o. | 24851442 |
500 000 Kč | Czech reisen, s.r.o. | 24135500 |
400 000 Kč | No Stress, s.r.o. | 24851442 |
400 000 Kč | Vektors Tour, s.r.o. | 25070436 |
400 000 Kč | Agentura Zákoutí, s.r.o. | 24245062 |
400 000 Kč | Atascadero, s.r.o. | 28857364 |
350 000 Kč | 1. Česká Reklamní společnost, s.r.o. | 24209341 |
300 000 Kč | Reklamní společnost senior, s.r.o. | 24285102 |
300 000 Kč | Atascadero, s.r.o. | 28857364 |
300 000 Kč | Beck Europe, s.r.o.** | 24841994 |
Zdroj: Česká obchodní inspekce
*) Beck Czech, s.r.o., 9. ledna 2013 změnila název na Czech Europe, s.r.o., a od 14. srpna 2013 podniká pod názvem Home Tech, s.r.o.
**)Beck Europe, s.r.o., dříve Beck Czech,s.r.o., nyní Home Tech, s.r.o.
Česká obchodní inspekce uvádí, že její pracovníci mají nyní zhoršený přístup na předváděcí akce. Velká část pořadatelů totiž začala posílat seniorům osobní telefonické či písemné pozvánky, což do značné míry ztížilo inspektorům přímou účast na předváděcích prodejních akcích a tím i souběžnou kontrolu.
Ani zpřísnění zákona lidi neochrání
Kontroly proto inspekce v maximální možné míře zahajovala na základě podnětů od lidí, kteří se akcí sami účastnili nebo o nich měli informace. V průběhu roku 2013 přijala celkem 584 podání spotřebitelů, kteří se cítili jednáním pořadatelů předváděcích akcí poškozeni. Následná šetření prokázala ve 181 případech oprávněnost podnětu, případně kontrolní pracovníci zjistili, že kontrolovaný subjekt porušil právní předpisy jiným způsobem.
Česká obchodní inspekce také upozorňuje, že ani nejnovější změny zákonů - předváděcí akce například musí jejich pořadatelé nyní nově inspekci hlásit - nepředstavují univerzální opatření, které by mohlo účinně ochránit účastníky těchto akcí před vlastními neuváženými rozhodnutími a uzavřením nevýhodných kupních a dalších smluv.
„Nejúčinnějším opatřením proti nechtěným nákupům nadále zůstává: na předváděcí akce nechodit a nejezdit a na lákavé nabídky náhodných prodejců nereagovat," zdůrazňuje inspekce ve své zprávě.