Slevy mění chování Čechů. Největší předvánoční nákupy se přesunuly do listopadu

ada ČTK ada, ČTK
20. 12. 2018 10:55
Slevové akce na takzvaný černý pátek, do kterých se letos zapojilo zatím nejvíc obchodů, změnily vývoj tržeb on-line obchodníků. Ty se z prosince přesouvají na listopad. Podle údajů srovnávače cen Heureka.cz byla letos nejsilnějším prodejním dnem v e-shopech v předvánočním období překvapivě neděle 25. listopadu. V předchozích letech šlo většinou o druhé pondělí v prosinci.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Reuters

"Mnoho e-shopů letos prodlužovalo slevovou akci Black Friday až do neděle, kdy Češi měli čas v klidu si sednout k počítači a začít objednávat," uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman.

Za tímto datem následovalo tradiční druhé prosincové pondělí a 23. listopad, na který letos vyšel černý pátek.

Nápor zákazníků v tuzemských internetových obchodech byl během slevové akce Black Friday nižší než loni. E-shopy zaznamenaly nárůst kliknutí na 4,8násobek běžného stavu, loni to byl šestinásobek a v některých případech až jedenáctinásobek.

Důvodem je rozložení akce do více dnů. Vyplývá to ze statistik firmy VSHosting, která zajišťuje provoz více než 40 procent elektronických obchodů na českém a slovenském trhu.

Asociace pro elektronickou komerci už dříve uvedla, že útraty Čechů v týdnu během slevových akcí na černý pátek dosáhly rekordní 4,2 miliardy korun. V meziročním srovnání je to zhruba o 19 procent více.

E-shopy využívá polovina Čechů

V letošním roce nakoupilo podle Českého statistického úřadu na e-shopech téměř 54 procent Čechů - tedy více než 4,72 milionu osob. Nejvíce přitom používají internet k nakupování Pražané - alespoň jednou v životě nakoupilo on-line hned 68 procent obyvatel Prahy, ukazují nejnovější dostupná čísla. Následují obyvatelé Středočeského kraje (66,8 procenta).

Statistici zjišťovali, kolik čeští nakupující nechají v e-shopech v průměru peněz za období 90 dní. V 1. čtvrtletí letošního roku třetina z nich utratila maximálně 2500 korun, polovina pak nakoupila v rozmezí 2500 až 10 tisíc korun. Muži přitom na internetu utrácejí více než ženy. Zdaleka nejvíce nakupují na internetu podle aktuálních dat vysokoškolsky vzdělané osoby - z těchto nakupujících zaplatí na internetu více než 10 tisíc korun 30 procent osob.

Nejčastějším druhem zboží, které Češi nakupují na internetu, je oblečení a obuv. V roce 2018 je nakoupilo 53 procent z nakupujících on-line. Druhým nejčastěji nakupovaným zbožím byla kosmetika a drogerie. Tu si objednalo on-line 27 procent nakupujících na internetu. Sportovní potřeby si on-line nakoupila pětina nakupujících.

V zahraničí tolik nenakupujeme

Celkem 72 procent nakupujících využilo v roce 2018 k nákupu výhradně české e-shopy. Na druhou stranu již čtvrtina všech nakupujících nakupovala po internetu v zahraničí - bylo to více než 1,1 milionu osob. Přitom ještě v roce 2017 to bylo jen málo přes 19 procent, ukazují data evropského statistického úřadu Eurostat.

Na nakupování v zahraničních e-shopech ale nejsou Češi ještě zdaleka tak zvyklí jako obyvatelé ostatních evropských států. Například v sousedním Slovensku loni objednalo v zahraničí téměř 44 procent všech nakupujících on-line. V Lucembursku to bylo dokonce 98 procent, na Maltě pak 97 procent a na Kypru celkem 92 procent nakupujících. Všechny tyto země se vyznačují malým domácím trhem.

Osoby v zemích EU nakupující zboží/služby on-line od prodejců ze zahraničí (% z nakupujících na internetu, 2017)

Země Nakupujících v zahraničí celkem (16-74 let)
EU 41,6 %
Česká republika 19,4 %
Francie 41,7 %
Chorvatsko 61,4 %
Kypr 91,5 %
Lucembursko 98,4 %
Maďarsko 38,6 %
Německo 33,0 %
Polsko 12,5 %
Rakousko 76,3 %
Slovensko 43,9 %
Velká Británie 43,4 %
 

Právě se děje

Další zprávy