"Mnoho e-shopů letos prodlužovalo slevovou akci Black Friday až do neděle, kdy Češi měli čas v klidu si sednout k počítači a začít objednávat," uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman.
Za tímto datem následovalo tradiční druhé prosincové pondělí a 23. listopad, na který letos vyšel černý pátek.
Nápor zákazníků v tuzemských internetových obchodech byl během slevové akce Black Friday nižší než loni. E-shopy zaznamenaly nárůst kliknutí na 4,8násobek běžného stavu, loni to byl šestinásobek a v některých případech až jedenáctinásobek.
Důvodem je rozložení akce do více dnů. Vyplývá to ze statistik firmy VSHosting, která zajišťuje provoz více než 40 procent elektronických obchodů na českém a slovenském trhu.
Asociace pro elektronickou komerci už dříve uvedla, že útraty Čechů v týdnu během slevových akcí na černý pátek dosáhly rekordní 4,2 miliardy korun. V meziročním srovnání je to zhruba o 19 procent více.
E-shopy využívá polovina Čechů
V letošním roce nakoupilo podle Českého statistického úřadu na e-shopech téměř 54 procent Čechů - tedy více než 4,72 milionu osob. Nejvíce přitom používají internet k nakupování Pražané - alespoň jednou v životě nakoupilo on-line hned 68 procent obyvatel Prahy, ukazují nejnovější dostupná čísla. Následují obyvatelé Středočeského kraje (66,8 procenta).
Statistici zjišťovali, kolik čeští nakupující nechají v e-shopech v průměru peněz za období 90 dní. V 1. čtvrtletí letošního roku třetina z nich utratila maximálně 2500 korun, polovina pak nakoupila v rozmezí 2500 až 10 tisíc korun. Muži přitom na internetu utrácejí více než ženy. Zdaleka nejvíce nakupují na internetu podle aktuálních dat vysokoškolsky vzdělané osoby - z těchto nakupujících zaplatí na internetu více než 10 tisíc korun 30 procent osob.
Nejčastějším druhem zboží, které Češi nakupují na internetu, je oblečení a obuv. V roce 2018 je nakoupilo 53 procent z nakupujících on-line. Druhým nejčastěji nakupovaným zbožím byla kosmetika a drogerie. Tu si objednalo on-line 27 procent nakupujících na internetu. Sportovní potřeby si on-line nakoupila pětina nakupujících.
V zahraničí tolik nenakupujeme
Celkem 72 procent nakupujících využilo v roce 2018 k nákupu výhradně české e-shopy. Na druhou stranu již čtvrtina všech nakupujících nakupovala po internetu v zahraničí - bylo to více než 1,1 milionu osob. Přitom ještě v roce 2017 to bylo jen málo přes 19 procent, ukazují data evropského statistického úřadu Eurostat.
Na nakupování v zahraničních e-shopech ale nejsou Češi ještě zdaleka tak zvyklí jako obyvatelé ostatních evropských států. Například v sousedním Slovensku loni objednalo v zahraničí téměř 44 procent všech nakupujících on-line. V Lucembursku to bylo dokonce 98 procent, na Maltě pak 97 procent a na Kypru celkem 92 procent nakupujících. Všechny tyto země se vyznačují malým domácím trhem.
Osoby v zemích EU nakupující zboží/služby on-line od prodejců ze zahraničí (% z nakupujících na internetu, 2017)
Země | Nakupujících v zahraničí celkem (16-74 let) |
EU | 41,6 % |
Česká republika | 19,4 % |
Francie | 41,7 % |
Chorvatsko | 61,4 % |
Kypr | 91,5 % |
Lucembursko | 98,4 % |
Maďarsko | 38,6 % |
Německo | 33,0 % |
Polsko | 12,5 % |
Rakousko | 76,3 % |
Slovensko | 43,9 % |
Velká Británie | 43,4 % |