Praha postaví nové tramvajové tratě za miliardy. První chce dokončit do pěti let

Adam Váchal Adam Váchal
5. 9. 2017 15:37
Dopravní podnik hlavního města se v dohledné době chystá zahájit výstavbu dalších tramvajových tratí. Během několika let by mohly tramvaje zajíždět například do Slivence či na Libuš. V dlouhodobém horizontu chce město postavit zhruba 30 tramvajových tratí v hodnotě několika miliard korun.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Jiří Koťátko

Praha - Pražský dopravní podnik bude v následujících letech investovat nemalé peníze do tramvajových tratí. Pražští radní v úterý schválili Strategii rozvoje tramvajových tratí. Na území metropole by podle ní mělo vzniknout třicet nových tramvajových tras.

"Principem strategie je komplexní rozvoj tramvajových tratí v Praze s cílem nahradit silně exponované autobusové tahy zejména do sídlištních celků," píše se ve zmíněném dokumentu, který připravil pražský dopravce.

První z tramvajových tratí by měly být dokončené do pěti let. Jedná se o tratě, na kterých již dopravní podnik intenzivně pracuje a které jsou všechny v pokročilém stadiu příprav. Konkrétně se jedná o prodloužení kolejí z Divoké Šárky na Dědinu. V tomto případě dopravní podnik prodlouží stávající trasu o 2,4 kilometru kolejí. Zaplatí za to 893 milionů korun.

Další úsek bude mít necelé dva kilometry a povede ze Sídliště Barrandov do Slivence. Investici v tomto případě pražský dopravce odhaduje na 691 milionů korun.

Stavba by mohla celkem brzy odstartovat také v Modřanech, kde má dnes konečnou zastávku například páteřní linka 17. Do budoucna by mohla zajíždět až na Libuš, kde má výhledově vzniknout také stanice nové linky metra D. Dva kilometry nové tratě v tomto případě spolknou půl miliardy korun.

Kromě tří zmíněných projektů by v horizontu několika let mohla vzniknout nová tramvajová smyčka u Depa Hostivař a na Zahradním Městě.

Poté, co zmíněné stavby dopravce dokončí, odstartuje druhou etapu. V rámci té by podle čerstvě schválené strategie mělo vzniknout dalších šestnáct tratí. Ty chce město v ideálním případě všechny vybudovat do roku 2030.

V této skupině se uvažuje například o trati ze zastávky Dědinská přes Dlouhou míli na letiště, která má být dlouhá zhruba dva kilometry, vzniknout by mohla i šestikilometrová trať z Kobylis do Bohnic a z Podbaby v Praze 6 do Suchdola, která bude necelých pět kilometrů dlouhá.

Město také v rámci druhé etapy plánuje prodloužení tramvají z Vinohradské ulice k Hlavnímu nádraží. Materiál se také zmiňuje o výstavbě Dvoreckého mostu z Prahy 4 na Prahu 5 a možném propojení Pankráce s Budějovickou. Nejdelší tratí v této skupině je pak trasa z Choceradské ulice přes Chodovec a Opatov na Háje, která by měřila přes šest kilometrů.

Po roce 2030 by měla odstartovat třetí etapa, která bude zahrnovat dalších jedenáct tratí. U nich zatím není jasný časový horizont. Patří sem například prodloužení tramvají v úseku Záběhlická - Bohdalecká - Eden - Vršovická, propojení Podbaby se zoologickou zahradou v Troji či odbočka trati z Modřan do Komořan.

O tom, jak přesně bude probíhat druhá a třetí etapa rozšiřování sítě tramvajových tratí, se bude ještě jednat. Schválená strategie nyní poputuje na Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Ten ve spolupráci s dopravním podnikem a organizátorem pražské veřejné dopravy Ropid zpracuje podrobnější plán.

Podle šéfa zmíněného institutu Ondřeje Boháče bude při zpracování podrobnějšího plánu klíčové to, které tratě Praze nejvíce chybí. Právě ty dostanou prioritu a dopravní podnik se do nich pustí nejdříve.

V souvislosti s rozšiřováním tratí bude muset dopravní podnik výhledově vybudovat novou vozovnu, ta by mohla vzniknout na Spořilově v Chodovské ulici.

 

Právě se děje

před 9 minutami

Výhru Pittsburghu nad Detroitem zařídil třemi body Hörnqvist

Útočník Patric Hörnqvist zařídil dvěma góly a přihrávkou vítězství hokejistů Pittsburghu 5:1 nad Detroitem. Třiatřicetiletého Švéda přitom fanoušci ještě krátce po utkání velebili jako autora hattricku, kterého by v NHL dosáhl potřetí, rozhodčí ale posléze přisoudili jeho úvodní branku Samu Laffertymu.

Detroit se sice na soupeřově ledě dostal v 6. minutě do vedení, avšak domácí celek ještě v první třetině skóre otočil. V druhé části pak Penguins přidali další tři góly, z toho dva Hörnqvist, vyhlášený první hvězdou zápasu.

Čeští hokejisté v utkání nebodovali. Neprosadili se ani domácí Dominik Simon ani detroitský zadák Filip Hronek. Red Wings prohráli čtvrtý zápas za sebou a po 47. porážce zůstali s velkým odstupem nejhorším týmem v lize.

Zdroj: ČTK
před 47 minutami

Zdráhalová byla na 1500 metrů patnáctá, další titul má Wüstová

Rychlobruslařka Nikola Zdráhalová si vylepšila na mistrovství světa v Salt Lake City osobní rekord na 1500 metrů a obsadila 15. místo. Pátý titul na této distanci vybojovala favorizovaná Ireen Wüstová z Nizozemska. Martina Sáblíková se po zisku zlata na trojce a stříbra na pětce rozhodla nestartovat.

Sáblíková se po dohodě s trenérem Petrem Novákem odhlásila a šetří síly na závěr sezony. Čeká ji ještě MS ve víceboji v Hamaru a finále Světového poháru v Heerenveenu.

Bilanci Sáblíkové 21 zlatých medailí z MS na jednotlivých tratích i ve víceboji se dnes na jediný titul přiblížila nizozemská rivalka Wüstová. Patnáctistovku vyhrála o 21 setin před ruskou dvojicí Jevgenija Lalenkovová, Jelizaveta Kazelinová.

Zdráhalová si na olympijském oválu v Salt Lake City posunula osobní maximum na 1:54,241 minuty.

Zdroj: ČTK
Další zprávy