reklama
 

Praha v roce 2030. Podívejte se, kde vznikne 30 nových tramvajových tratí

25. 7. 5:30

Mapa: Pražský dopravní podnik připravil strategii rozvoje tramvajových tratí do roku 2030. Tři z nich mají být vybudovány do pěti let.

Koněspřežkou až do Karlína

První tramvajová trať byla slavnostně zprovozněna v roce 1875. Tramvaje tažené koňmi začínaly u rozestavěného Národního divadla a pokračovaly do Karlína, kde končily v místech dnešní zastávky Urxova. Sunuly se pomalu po dřevěných kolejích potažených plechem. Místo čísel se k odlišení užívaly barevné čtverce a úplně poslední spoj byl vždy označený modrou svítilnou. S růstem Prahy se rozšiřovala tramvajová síť. Napřed zmizely dřevěné koleje, které rychle nahradily kovové traverzy, koňskou sílu vystřídala elektřina a barevné čtverce nahradila čísla.

Celková délka tramvajové tratě: 142, 7 kilometru (52 % vede po vlastním tělese)
Celkový počet cestujících za rok: 360 milionů
Slavnostní zahájení: 1875
První tramvajová cesta: Od Národního divadla do Karlína k Invalidovně (konečná v dnešní zastávce Urxova)
Počet tramvajových vozoven: 8 (v plánu je výstavba další vozovny)
Celkový počet tramvají 959 (2. 2. 2015)
Poslední velký projekt - Do Barrandova

Trať Hlubočepy–Barrandov byla posledním velkým rozšířením tramvajové sítě v Praze. Stavba v sobě zahrnuje šest tramvajových zastávek – Hlubočepy, K Barrandovu, Chaplinova, Poliklinika Barrandov, Sídliště Barrandov. Trať je postavená na pomezí tramvajové dráhy a rychlodráhy. Architektem stanic je Patrik Kotas.

Trasa Délka Realizace
Trať Hlubočepy–BarrandovDélka: 3,5 km 2001–2004
Tratě těsně před realizací

Tři navrhované trasy, s nimiž počítá územní plán, jsou už v pokročilém stadiu přípravy. Město je chce postavit do tří let:

Nová trať v úseku Modřany–Libuš má zlepšit spojení obyvatel přilehlého sídliště. Trať má být zakončena smyčkou v Libuši, kde má podle plánu stát stanice metra D.

Počítá se také s prodloužením tramvajové trasy ze stanice Sídliště Barrandov do rozvíjející se části Slivenec.

A velmi reálné je také protažení trasy z Divoké Šárky na Dědinu. Tramvaje se tak zase o krůček posunou k pražskému letišti.

Trasa Délka Hodnota v mil. Kč
Divoká Šárka – Dědina 2,4 km 893,2
Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec 1,9 km 691,1
Modřany–Libuš 2,1 km 500
Smyčka na Zahradním městě ??
Smyčka u stanice metra A Depo Hostivař ??
Plánované tratě

Ve hře je celkem 16 projektů, které chce vedení města realizovat do roku 2030. Projekty jsou součástí územně-plánovací dokumentace nebo jsou ve stádiu změn v územním plánu.

Do roku 2030 by se mohly tramvaje vrátit do Opletalovy ulice naproti budově Hlavního nádraží, kde by se napojily na trať vedoucí Jindřišskou a Vodičkovou ulicí. Ve výhledové studii se objevila i varianta, ve které by se tramvaje vrátily na vrchní část Václavského náměstí. Došlo by tak k přímému tramvajovému spojení Vinohrad s centrem města. Ulevilo by se tak Ječné a Karlovu náměstí, které tvoří jeden z páteřních uzlů pražské tramvajové dopravy. Situaci však komplikuje pražská magistrála. Situaci dlouho blokovala i radnice Prahy 1, která si návrat tramvají na Václavské náměstí nepřála.

Trasa Délka
Dědina – Dlouhá Míle – Terminál 3 u starého letiště2,1 km
Kobylisy – Bohnice 6 km
Nádraží Podbaba – Suchdol 5 km
Choceradská – Chodovec – Opatov – Háje – Jižní město6 km
Vinohradská – Hlavní nádraží – Bolzanova ?
Pankrác – Budějovická ?
Budějovická – Jeremenkova – Dvorce ?
Budějovická – Michle ?
Výstavba Dvoreckého mostu přes Vltavu, který by spojil Smíchov a Podolí (Praha 4 + Praha 5) ?
Krematorium Strašnice – Sídliště Malešice ?
Královka – Strahov ?
Vypich – Nemocnice Motol – Vozovna Motol ?
Trojská ?
Síť po roce 2030

Dopravní podnik a vedení města má na stole dalších 11 tratí, které by po roce 2030 měly rozšířit stávající tramvajovou síť. Tyto projekty jsou však pouze ve výhledu a je potřeba je nejprve zanést do vznikajícího metropolitního plánu.

Součástí plánu je postavení nového spojení mezi Podbabou a Trojou. Vzniknout by tak mělo nové spojení s pražskou zoo. Součástí je realizace nového vchodu do zoo a rozšíření zahrady do příslušných částí. Trasa ze zastávky Nádraží Podbaba by měla směřovat dále na sever do Suchdola. Zvažovanou variantou ve výhledové koncepci je odbočka do Bohnic.

Trasa Délka
Záběhlická–Bohdalec–Eden–Vršovická ?
Podbaba–Trojská zoo ?
Výstavba mostu, který by spojil Podbabu a Troju ?
Modřany–Komořany ?
Tratě do středních Čech

Tramvaje by vůbec poprvé také mohly zamířit mimo metropoli do Středočeského kraje. Dopravní podnik společně s vedením Středočeského kraje jedná o napojení sousedních obcí do tramvajové sítě. Tramvaje by tak mohly nahradit autobusy a doplnit některé regionálních železnice. Zvažované trasy jsou méně finančně nákladné než budovaní nových železničních tratí a rychlotratí. Důvodem tohoto rozšíření je zejména snaha ulevit obcím od automobilové dopravy a zefektivnit spojení hlavního města se sousedním krajem. Tramvaje taktéž představují menší ekologickou zátěž na životní prostředí.

Současná tramvajová trať, která končí v zastávce Vozovna Kobylisy, by měla být prodloužena ve směru na sever od Prahy do středočeské obce Zdiby. Tramvajová trať končící v zastávce Sídliště Modřany by měla být prodloužena ve směru Libuš, kde by měla navazovat na stanici metra D Libuš. Dále by měla trať zamířit podél dálnice D1 do obce Jesenice. Tramvajová trať na Spořilově by měla být ve druhé fázi protažena přes Choceradskou na Opatov a v další fázi pak směřovat na jih od Prahy do Průhonic a Čestlic.

Trasa Délka
Praha Kobylisy – Zdiby ?
Praha Libuš – Jesenice ?
Praha Choceradská – Opatov – Průhonice/Čestlice?

autoři: David Kohout, Tomáš Kunc

 
reklama
reklama