Praha v roce 2030. Podívejte se, kde vznikne 30 nových tramvajových tratí

David Kohout Tomáš Kunc David Kohout, Tomáš Kunc
25. 7. 2017 5:30
Mapa: Pražský dopravní podnik připravil strategii rozvoje tramvajových tratí do roku 2030. Tři z nich mají být vybudovány do pěti let.
Koněspřežkou až do Karlína

První tramvajová trať byla slavnostně zprovozněna v roce 1875. Tramvaje tažené koňmi začínaly u rozestavěného Národního divadla a pokračovaly do Karlína, kde končily v místech dnešní zastávky Urxova. Sunuly se pomalu po dřevěných kolejích potažených plechem. Místo čísel se k odlišení užívaly barevné čtverce a úplně poslední spoj byl vždy označený modrou svítilnou. S růstem Prahy se rozšiřovala tramvajová síť. Napřed zmizely dřevěné koleje, které rychle nahradily kovové traverzy, koňskou sílu vystřídala elektřina a barevné čtverce nahradila čísla.

Celková délka tramvajové tratě: 142, 7 kilometru (52 % vede po vlastním tělese)
Celkový počet cestujících za rok: 360 milionů
Slavnostní zahájení: 1875
První tramvajová cesta: Od Národního divadla do Karlína k Invalidovně (konečná v dnešní zastávce Urxova)
Počet tramvajových vozoven: 8 (v plánu je výstavba další vozovny)
Celkový počet tramvají 959 (2. 2. 2015)
Poslední velký projekt - Do Barrandova

Trať Hlubočepy–Barrandov byla posledním velkým rozšířením tramvajové sítě v Praze. Stavba v sobě zahrnuje šest tramvajových zastávek – Hlubočepy, K Barrandovu, Chaplinova, Poliklinika Barrandov, Sídliště Barrandov. Trať je postavená na pomezí tramvajové dráhy a rychlodráhy. Architektem stanic je Patrik Kotas.

Trasa Délka Realizace
Trať Hlubočepy–BarrandovDélka: 3,5 km 2001–2004
Tratě těsně před realizací

Tři navrhované trasy, s nimiž počítá územní plán, jsou už v pokročilém stadiu přípravy. Město je chce postavit do tří let:

Nová trať v úseku Modřany–Libuš má zlepšit spojení obyvatel přilehlého sídliště. Trať má být zakončena smyčkou v Libuši, kde má podle plánu stát stanice metra D.

Počítá se také s prodloužením tramvajové trasy ze stanice Sídliště Barrandov do rozvíjející se části Slivenec.

A velmi reálné je také protažení trasy z Divoké Šárky na Dědinu. Tramvaje se tak zase o krůček posunou k pražskému letišti.

Trasa Délka Hodnota v mil. Kč
Divoká Šárka – Dědina 2,4 km 893,2
Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec 1,9 km 691,1
Modřany–Libuš 2,1 km 500
Smyčka na Zahradním městě ??
Smyčka u stanice metra A Depo Hostivař ??
Plánované tratě

Ve hře je celkem 16 projektů, které chce vedení města realizovat do roku 2030. Projekty jsou součástí územně-plánovací dokumentace nebo jsou ve stádiu změn v územním plánu.

Do roku 2030 by se mohly tramvaje vrátit do Opletalovy ulice naproti budově Hlavního nádraží, kde by se napojily na trať vedoucí Jindřišskou a Vodičkovou ulicí. Ve výhledové studii se objevila i varianta, ve které by se tramvaje vrátily na vrchní část Václavského náměstí. Došlo by tak k přímému tramvajovému spojení Vinohrad s centrem města. Ulevilo by se tak Ječné a Karlovu náměstí, které tvoří jeden z páteřních uzlů pražské tramvajové dopravy. Situaci však komplikuje pražská magistrála. Situaci dlouho blokovala i radnice Prahy 1, která si návrat tramvají na Václavské náměstí nepřála.

Trasa Délka
Dědina – Dlouhá Míle – Terminál 3 u starého letiště2,1 km
Kobylisy – Bohnice 6 km
Nádraží Podbaba – Suchdol 5 km
Choceradská – Chodovec – Opatov – Háje – Jižní město6 km
Vinohradská – Hlavní nádraží – Bolzanova ?
Pankrác – Budějovická ?
Budějovická – Jeremenkova – Dvorce ?
Budějovická – Michle ?
Výstavba Dvoreckého mostu přes Vltavu, který by spojil Smíchov a Podolí (Praha 4 + Praha 5) ?
Krematorium Strašnice – Sídliště Malešice ?
Královka – Strahov ?
Vypich – Nemocnice Motol – Vozovna Motol ?
Trojská ?
Síť po roce 2030

Dopravní podnik a vedení města má na stole dalších 11 tratí, které by po roce 2030 měly rozšířit stávající tramvajovou síť. Tyto projekty jsou však pouze ve výhledu a je potřeba je nejprve zanést do vznikajícího metropolitního plánu.

Součástí plánu je postavení nového spojení mezi Podbabou a Trojou. Vzniknout by tak mělo nové spojení s pražskou zoo. Součástí je realizace nového vchodu do zoo a rozšíření zahrady do příslušných částí. Trasa ze zastávky Nádraží Podbaba by měla směřovat dále na sever do Suchdola. Zvažovanou variantou ve výhledové koncepci je odbočka do Bohnic.

Trasa Délka
Záběhlická–Bohdalec–Eden–Vršovická ?
Podbaba–Trojská zoo ?
Výstavba mostu, který by spojil Podbabu a Troju ?
Modřany–Komořany ?
Tratě do středních Čech

Tramvaje by vůbec poprvé také mohly zamířit mimo metropoli do Středočeského kraje. Dopravní podnik společně s vedením Středočeského kraje jedná o napojení sousedních obcí do tramvajové sítě. Tramvaje by tak mohly nahradit autobusy a doplnit některé regionálních železnice. Zvažované trasy jsou méně finančně nákladné než budovaní nových železničních tratí a rychlotratí. Důvodem tohoto rozšíření je zejména snaha ulevit obcím od automobilové dopravy a zefektivnit spojení hlavního města se sousedním krajem. Tramvaje taktéž představují menší ekologickou zátěž na životní prostředí.

Současná tramvajová trať, která končí v zastávce Vozovna Kobylisy, by měla být prodloužena ve směru na sever od Prahy do středočeské obce Zdiby. Tramvajová trať končící v zastávce Sídliště Modřany by měla být prodloužena ve směru Libuš, kde by měla navazovat na stanici metra D Libuš. Dále by měla trať zamířit podél dálnice D1 do obce Jesenice. Tramvajová trať na Spořilově by měla být ve druhé fázi protažena přes Choceradskou na Opatov a v další fázi pak směřovat na jih od Prahy do Průhonic a Čestlic.

Trasa Délka
Praha Kobylisy – Zdiby ?
Praha Libuš – Jesenice ?
Praha Choceradská – Opatov – Průhonice/Čestlice?
 

Právě se děje

před 5 hodinami

AC Milán vydřel remízu 1:1 s Udine a na Inter ztrácí tři body

Fotbalisté AC Milán ve 25. kole italské ligy doma zachránili remízu 1:1 s Udine až díky gólu z penalty ze sedmé minuty nastavení. "Rossoneri" z druhého místa neúplné tabulky ztrácejí tři body na městského rivala Inter, ale lídři Serie A mají k dobru čtvrteční utkání v Parmě.

AC Milán se bez zraněného kanonýra Zlatana Ibrahimovice trápil a na San Siru se v 68. minutě jako první prosadil Rodrigo Becao. Hosté z Udine dlouho sahali po nečekané výhře, ale v nastavení Jens Stryger Larsen zahrál v šestnáctce rukou a spolehlivý exekutor AC Franck Kessié z penalty nezaváhal.

Záložník Antonín Barák přispěl k vítězství Hellasu Verona 3:0 na stadionu Beneventa. Za hosty se v první půli prosadil Davide Faraoni a vlastní branku si vstřelil Daam Foulon. Po změně stran zvýšil Kevin Lasagna. Hellas poskočil na osmé místo.

Další český reprezentant Jakub Jankto odehrál za Sampdorii závěrečnou půlhodinu při venkovní remíze 1:1 s městským rivalem FC Janov. Gólfový účet derby v 52. minutě otevřel Davide Zappacosta, v 77. minutě odpověděl další obránce Lorenzo Tonelli. Sampdoria zůstala desátá a tři kola čeká na plný bodový zisk.

Italská fotbalová liga - 25. kolo:

Sassuolo - Neapol 3:3 (34. vlastní Maksimovič, 45.+1 Berardi z pen., 90.+5 Caputo - 38. Zieliňski, 72. Di Lorenzo, 90. Insigne z pen.), AC Milán - Udine 1:1 (90.+7 Kessié z pen. - 68. Rodrigo Becao), Benevento - Hellas Verona 0:3 (25 Faraoni, 34. vlastní Foulon, 50. Lasagna), Bergamo - Crotone 5:1 (12. Gosens, 48. Palomino, 50. Muriel, 58. Iličič, 85. Mirančuk - 23. Simy), Cagliari - Boloňa 1:0 (19. Rugani), FC Janov - Sampdoria Janov 1:1 (52. Zappacosta - 77. Tonelli), Fiorentina - AS Řím 1:2 (60. vlastní Spinazzola - 49. Spinazzola, 88. Diawara).

Tabulka:

1. Inter Milán 24 17 5 2 60:24 56
2. AC Milán 25 16 5 4 48:30 53
3. Bergamo 25 14 7 4 60:32 49
4. Juventus Turín 24 14 7 3 48:20 49
5. AS Řím 25 14 5 6 50:38 47
6. Neapol 24 14 2 8 52:28 44
7. Lazio Řím 24 13 4 7 38:32 43
8. Hellas Verona 25 10 8 7 34:27 38
9. Sassuolo 24 9 9 6 40:37 36
10. Sampdoria Janov 25 9 4 12 34:37 31
11. Udine 25 7 8 10 27:34 29
12. Boloňa 25 7 7 11 32:38 28
13. FC Janov 25 6 9 10 27:37 27
14. Fiorentina 25 6 7 12 26:38 25
15. Spezia 25 6 7 12 32:46 25
16. Benevento 25 6 7 12 25:47 25
17. Cagliari 25 5 6 14 27:41 21
18. FC Turín 23 3 11 9 33:41 20
19. Parma 24 2 9 13 19:47 15
20. Crotone 25 3 3 19 24:62 12
před 6 hodinami

Kanadský soud uznal útočníka, který najel v Torontu do davu lidí, vinným

Kanadský soud uznal vinným z desetinásobné vraždy a 16 pokusů o vraždu Aleka Minassiana, který v roce 2018 vjel v Torontu s dodávkou do chodců. Deset jich zabil a 16 zranil. Osmadvacetiletý muž se hlásil ke skupině lidí žijících v "nedobrovolném celibátu" (anglicky involuntary celibate, zkráceně incel), která je spojována také s dalšími útoky, píší americká média.

Minassianův právník se soudu snažil dokázat, že jeho klient nevěděl, že činí něco špatného, protože trpí poruchou autistického spektra. Minassian se loni k činu nepřiznal a jeho právní zástupci tvrdili, že vzhledem ke svému psychickému stavu není trestně odpovědný.

Soudkyně Anne Molloyová však rozhodla, že se tato tvrzení nepodařilo přesvědčivě prokázat. Není podle ní pochyb, že jeho činy byly dopředu naplánované a úmyslné, a že si byl plně vědom toho, co dělá. Minassian podle ní rovněž vyhledával a užíval si pozornost, kterou mu jeho čin přinesl.

Minassian najel v dubnu 2018 se zapůjčenou dodávkou do davu chodců v rušné čtvrti na severu Toronta. Mezi mrtvými bylo osm žen a dva muži, lidé ve věku mezi 22 a 94 lety.

Zdroj: ČTK
Další zprávy