reklama
 
 

Déčko jako developer. S novou trasou metra má Praze pomoci realitní obr

4. 9. 2017
Do stavby nové trasy metra linky D se chce zapojit šest developerských společností. Mezi zájemci jsou například Penta Investments, HB Reavis či Trigema. Dopravní podnik si vybere jednoho, s nímž založí společný podnik.
Doporučujeme

Praha - Dlouho odkládanou novou trasu D pražského metra pomůže postavit jeden z velkých developerů, kteří stojí za moderními kancelářskými budovami, jako je Florentinum, Metronom Business Center či River Garden.

O spolupráci s pražským dopravním podnikem má zájem šest společností. Uchází se o roli partnera ve společném podniku, který vykoupí pozemky a bude stavět nad osmi novými stanicemi metra. Dopravní podnik už další přihlášky nepřijímá a ze šesti uchazečů vybere jednoho.

Do výběrového řízení se přihlásily společnosti Penta Investments, slovenská HB Reavis, Geosan, Trigema, Landia Management a Karlín Group v konsorciu se společností Ungelt Group.

"O možnostech spolupráce soukromého kapitálu a veřejného sektoru se mluvilo dlouho a tohle může být ukázkový příklad. Pro nás by to byla příležitost prospět i zkusit novou oblast byznysu," říká šéf realitní divize Penty v ČR Petr Palička.

Penta stojí za zmíněným administrativním centrem Florentinum a v současné době chce investovat 10 miliard korun do proměny okolí Masarykova nádraží v komerční čtvrť.

Společný podnik má dopravci v první řadě usnadnit obtížný výkup pozemků nad stanicemi metra. Nebude tolik svázán přísnými předpisy, které městu zakazují vykupovat pozemky za vyšší než odhadní cenu.

"Cílem spolupráce je také urbanistický rozvoj okolí budoucích stanic metra. Společný podnik zároveň ušetří peníze městu," vysvětluje náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Podle odhadů by magistrát do povrchových úprav musel investovat až čtyři miliardy.

Společný podnik bude akciovou společností. Většinu - 51 procent - v ní získá soukromý partner, na dopravce připadne zbylých 49 procent.

Developer by měl do společnosti vnést prvotní kapitál v hodnotě zhruba 500 milionů korun. Celkové investiční náklady na výkup pozemků a výstavbu nad stanicemi metra linky D se pak podle odhadů vyšplhají na sedm miliard. Většinu peněz si akciová společnost vypůjčí od bank.

Na společném podniku města a soukromé firmy je pro developery lákavý především zisk z pronajímání a prodeje budov v okolí stanic. Na kolik si takto soukromý partner pražského dopravce přijde, se zatím nedá vyčíslit. Podmínky jsou však nastaveny tak, že developer nemůže na projektu prodělat.

Dopravní podnik plánuje, aby společná firma fungovala maximálně 15 let. Partnera nakonec vyplatí a vrátí mu vstupní investici. O prostory se pak bude starat pouze dopravní podnik.

To však neznamená, že developer oblast zcela opustí. Spolupráce mu může otevřít dveře k některým lukrativním pozemkům nad stanicemi metra. Přímo nad některými vestibuly se dá do budoucna počítat s komerční výstavbou.

Podle Dolínka je však ještě brzy o těchto plánech hovořit. Případné komerční záměry se budou řešit až v další fázi přípravy projektu.

Nová linka D povede z Pankráce do Písnice. Na trase vznikne osm nových stanic. Pokud vše půjde podle plánu, stavba by mohla odstartovat na přelomu roku 2018 a 2019.

Celkové náklady podle odhadů přesáhnou 40 miliard korun. Zatímco nadzemní část projektu bude řídit společný podnik pražského dopravce a soukromého partnera, podzemní stavby zůstanou plně v rukou dopravního podniku.

Do budoucna chce město "déčko" prodloužit směrem do centra až na Náměstí Míru.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama