Déčko jako developer. S novou trasou metra má Praze pomoci realitní obr

Adam Váchal Marek Pokorný Adam Váchal, Marek Pokorný
4. 9. 2017 12:13
Do stavby nové trasy metra linky D se chce zapojit šest developerských společností. Mezi zájemci jsou například Penta Investments, HB Reavis či Trigema. Dopravní podnik si vybere jednoho, s nímž založí společný podnik.
Plánovaná stanice Nemocnice Krč.
Plánovaná stanice Nemocnice Krč. | Foto: Dopravní podnik hl. města Prahy

Praha - Dlouho odkládanou novou trasu D pražského metra pomůže postavit jeden z velkých developerů, kteří stojí za moderními kancelářskými budovami, jako je Florentinum, Metronom Business Center či River Garden.

O spolupráci s pražským dopravním podnikem má zájem šest společností. Uchází se o roli partnera ve společném podniku, který vykoupí pozemky a bude stavět nad osmi novými stanicemi metra. Dopravní podnik už další přihlášky nepřijímá a ze šesti uchazečů vybere jednoho.

Do výběrového řízení se přihlásily společnosti Penta Investments, slovenská HB Reavis, Geosan, Trigema, Landia Management a Karlín Group v konsorciu se společností Ungelt Group.

"O možnostech spolupráce soukromého kapitálu a veřejného sektoru se mluvilo dlouho a tohle může být ukázkový příklad. Pro nás by to byla příležitost prospět i zkusit novou oblast byznysu," říká šéf realitní divize Penty v ČR Petr Palička.

Penta stojí za zmíněným administrativním centrem Florentinum a v současné době chce investovat 10 miliard korun do proměny okolí Masarykova nádraží v komerční čtvrť.

Společný podnik má dopravci v první řadě usnadnit obtížný výkup pozemků nad stanicemi metra. Nebude tolik svázán přísnými předpisy, které městu zakazují vykupovat pozemky za vyšší než odhadní cenu.

"Cílem spolupráce je také urbanistický rozvoj okolí budoucích stanic metra. Společný podnik zároveň ušetří peníze městu," vysvětluje náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Podle odhadů by magistrát do povrchových úprav musel investovat až čtyři miliardy.

Společný podnik bude akciovou společností. Většinu - 51 procent - v ní získá soukromý partner, na dopravce připadne zbylých 49 procent.

Developer by měl do společnosti vnést prvotní kapitál v hodnotě zhruba 500 milionů korun. Celkové investiční náklady na výkup pozemků a výstavbu nad stanicemi metra linky D se pak podle odhadů vyšplhají na sedm miliard. Většinu peněz si akciová společnost vypůjčí od bank.

Na společném podniku města a soukromé firmy je pro developery lákavý především zisk z pronajímání a prodeje budov v okolí stanic. Na kolik si takto soukromý partner pražského dopravce přijde, se zatím nedá vyčíslit. Podmínky jsou však nastaveny tak, že developer nemůže na projektu prodělat.

Dopravní podnik plánuje, aby společná firma fungovala maximálně 15 let. Partnera nakonec vyplatí a vrátí mu vstupní investici. O prostory se pak bude starat pouze dopravní podnik.

To však neznamená, že developer oblast zcela opustí. Spolupráce mu může otevřít dveře k některým lukrativním pozemkům nad stanicemi metra. Přímo nad některými vestibuly se dá do budoucna počítat s komerční výstavbou.

Podle Dolínka je však ještě brzy o těchto plánech hovořit. Případné komerční záměry se budou řešit až v další fázi přípravy projektu.

Nová linka D povede z Pankráce do Písnice. Na trase vznikne osm nových stanic. Pokud vše půjde podle plánu, stavba by mohla odstartovat na přelomu roku 2018 a 2019.

Celkové náklady podle odhadů přesáhnou 40 miliard korun. Zatímco nadzemní část projektu bude řídit společný podnik pražského dopravce a soukromého partnera, podzemní stavby zůstanou plně v rukou dopravního podniku.

Do budoucna chce město "déčko" prodloužit směrem do centra až na Náměstí Míru.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Trump příkazem usiluje o snížení právní ochrany sociálních sítí

Americký prezident Donald Trump dnes nařídil přezkoumat zákon, který chrání sociální sítě před převzetím zodpovědnosti za obsah zveřejněný jejich uživateli. Exekutivní příkaz podepsal v reakci na krok společnosti Twitter, která označila několik jeho zpráv za nepřesné. Podle názorů odborníků nemá jeho pokus valnou šanci na úspěch, napsaly světové agentury.

Trump příkazem útočí na ustanovení zákona z roku 1996, které dává společnostem Facebook, Twitter, Youtube a Google de facto imunitu vůči žalobám spojeným s veřejným obsahem, neboť jim udílí status pouhé platformy. Cílem prezidentova příkazu je změnit způsob, jakým je zákon využíván. Regulačním úřadům chce umožnit, aby se mohly vyjádřit k tomu, jak jednotlivé společnosti spravují obsah na sítích.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Odložený klimatický summit bude v listopadu 2021 v Glasgowě

Příští klimatický summit se uskuteční v první polovině listopadu 2021 ve skotském městě Glasgow. Na twitteru o tom dnes informoval britský ministr Alok Sharma, který má organizaci akce na starosti. Vrcholná schůzka se měla v Glasgowě uskutečnit už letos na podzim, kvůli pandemii byla ale v dubnu odložena.

Klimatický summit (COP26) se bude konat od 1. do 12. listopadu. Naposledy se představitelé zemí světa na vrcholné klimatické schůzce setkali loni v prosinci v Madridu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Letadlo z Karáčí před pádem třikrát narazilo do ranveje

Pilot pákistánského letadla, které se minulý týden zřítilo v Karáčí, při prvním pokusu o přistání kontrolní věži neoznámil, že mu nejde vysunout podvozek. Třikrát pak narazil do ranveje, než stroj zvedl a při druhém pokusu přistát havaroval. Podrobnosti z posledních chvil před neštěstím ve čtvrtek zveřejnila pákistánská vláda.

Airbus A-320, který letěl do Karáčí z Láhauru, se zřítil minulý pátek jen zhruba 1,5 kilometru od ranveje. Při nehodě zemřelo 97 lidí; dva pasažéři neštěstí přežili.

Pilot se poprvé pokusil přistát na letišti v pákistánském velkoměstě, neoznámil však nefunkční podvozek. Třikrát se při tomto pokusu dotkl motory ranveje. "Nebyl ve správné výšce … Kontrolní věž mu řekla, nejste ve vyžadované výšce, snižte svou výšku," uvedl pákistánský ministr pro civilní letectví, podle kterého pilot na toto odpověděl, že "to zvládne".

Pilot pak sdělil kontrolní věži několik vteřin před pádem, že ani jeden z motorů nefunguje a že má problém udržet výšku. Očekává se proto, že vyšetřovatelé zkontrolují, zda motory byly při nárazech poškozeny. Ve spodní části motoru se nachází klíčové komponenty, poznamenala agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Česko odpovědělo EU na výtku k voucherům, podle ministerstva jsou v pořádku

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v termínu odeslalo Evropské komisi odpověď na vytýkací dopis k voucherům za zájezdy zrušené kvůli koronavirové krizi. Podle odpovědi jsou poukazy v pořádku. Komise Česku vytýká uzákonění možnosti pro cestovní kanceláře, vydávat za zrušené cesty vouchery na zájezdy místo hotovosti. V odpovědi ministerstvo předložilo právní argumenty, které podle úřadu svědčí o souladu české legislativy s právem Evropské unie, sdělil mluvčí MMR Vilém Frček.

Ministerstvo podle něj v dopise mimo jiné dokládá, že česká legislativa zranitelným spotřebitelům zachovává veškerá dosavadní práva, která mají u zájezdů zaručena. "Ostatním spotřebitelům tato práva neodepírá, pouze v zájmu naplnění účelu směrnice EU i za koronavirové situace odkládá možnost jejich vymáhání za předpokladu, že by spotřebitelé nevyužili alternativní nabídku voucherů namísto okamžité kompenzace za zrušení zájezdu z důvodu vyšší moci," uvedl Frček.

Česko umožnilo cestovním kancelářím místo hotovosti za zaplacené zálohy na zrušené zájezdy s plánovaným odjezdem od 20. února do 31. srpna vydávat klientům poukazy. Podle komise mají ale lidé právo na vrácení peněz.

Nárok na vrácení hotovosti budou mít čeští klienti, kteří poukaz nevyužijí do 31. srpna příštího roku k úhradě jiné cesty. Odmítnout mohou poukaz lidé ve věku nad 65 let, zdravotně postižení, nezaměstnaní, rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené, samoživitelky a samoživitelé či lidé, kteří nemohou kvůli koronaviru pracovat. Peníze mohou rovnou požadovat také školy v případě školních zájezdů.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 2 hodinami

Agentura Fitch zhoršila úvěrový rating vlastníka Komerční banky

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings ve čtvrtek zhoršila hodnocení úvěrové spolehlivosti francouzské bankovní společnosti Société Générale, která v Česku vlastní Komerční banku. Rating dlouhodobých závazků francouzského podniku snížila o jeden stupeň na úroveň A-. Tato ratingová známka se nachází na dolní hranici pásma vyšší střední kvality a stále signalizuje nízké riziko nesplácení závazků.

Zhoršení ratingu podle agentury odráží mimo jiné předpokládaný negativní vliv koronavirové krize na ziskovost společnosti Société Générale. Výhled ratingu je stabilní, což signalizuje, že jeho další snížení Fitch prozatím nepředpokládá.

Úvěrový rating je důležitým vodítkem pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splácení půjček. Má významný vliv na ochotu věřitelů příslušnému subjektu půjčovat a rovněž na podmínky půjčky, například na úrokovou sazbu.

Société Générale koncem dubna oznámila, že se v letošním prvním čtvrtletí propadla do ztráty 326 milionů eur (8,8 miliardy Kč) po zisku 686 milionů eur před rokem. Firma kvůli koronavirové krizi ztrojnásobila rezervy na ztrátové úvěry a její výnosy klesly. Société Générale vlastní podíl 60,4 procenta v Komerční bance, která patří mezi největší banky v České republice.

Agentura Fitch upozornila, že hospodářské výsledky Société Générale byly v prvním čtvrtletí ovlivněny zhoršujícími se ekonomickými podmínkami a vrtkavostí na finančních trzích. Předpověděla, že provozní výsledky banky letos zůstanou pod tlakem a v příštím roce oživí pouze částečně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy