Praha - Podnikatel a majitel holdingu Student Agency Radim Jančura představil plány na rozšíření služeb železničního dopravce RegioJet. Od prosince 2016 chce jezdit do slovenské Žiliny nejen severní trasou přes Ostravu, ale také jižní přes Vsetín.
"Tyto expresní spoje dnes objednává ministerstvo dopravy u Českých drah jako dotované," připomíná mluvčí společnosti Aleš Ondrůj. RegioJet slibuje, že je bude provozovat na komerční riziko, tedy bez nároku na podporu.
Podle unijní legislativy platí, že pokud na trase funguje soukromník, nesmí na ní stát souběžně dotovat vlastního dopravce. České dráhy podle Ondrůje na zmíněné trase nyní dostávají 360 milionů korun ročně. "Ona si spousta lidí dnes myslí, že je linka Praha - Ostrava už plně liberalizovaná, ale není tomu tak," doplňuje Jančura.
Důležitá bude kapacita
Ministerstvo dopravy podle něj stále na tuto trasu plánuje objednávat vlaky Českých drah, i když mu RegioJet nabídl, že současné linky začne provozovat.
Stejně jako státní dopravce chce RegioJet jezdit na této trase v dvouhodinových intervalech. "Chceme jezdit v časech, ve kterých dnes už vlaky jezdí, protože jsou to přestupové časy," tvrdí. RegioJet na tuto trasu může vstoupit i bez povolení ministerstva, důležité pak ale bude, aby mu Správa železniční dopravní cesty přidělila potřebnou kapacitu.
"Už je to stoprocentně jisté, že tam vstoupíme, tu kapacitu máme a vejdeme se tam," věří Jančura. Odhaduje, že na 80 procent státní konkurent trasu opustí, případně si nechá jen některé časy.
Nově i do Zlína
Kromě toho už od prosince 2015 chce RegioJet nasadit jeden spoj denně na trase z Prahy do Zlínského kraje. Má stavět v Přerově, Hulíně, Otrokovicích a ve Starém Městě u Uherského Hradiště. Z Prahy bude vyjíždět v odpoledních hodinách, krátce před šestou ráno pak vyrazí v opačném směru.
Na této trase nyní kromě Českých drah působí i Leo Express, který zde provozuje dva páry spojů. "My budeme mít zatím jeden pár, ale pokud přebereme expresní trasu na Slovensko přes Valašsko, přibude tam hned další," uvádí Jančura.
V Otrokovicích má na vlaky navazovat autobusový spoj do Zlína. "Primárně nemáme zájem ani tak o Staré Město, ale o Zlín," dodává Jančura.
Další vagóny i personál
Kvůli plánované expanzi si Jančura už objednal dalších sedmdesát ojetých vozů, celkově jich tak bude mít dvě stovky. "Nově pořízené vozy jsou z hlediska stavby a parametrů identické s těmi, které RegioJet již provozuje," uvádí Ondrůj. Z původních vozů však zůstane pouze podvozek a skříň, každý bude předělán na velkoprostorové uspořádání.
Cena každého vagónu včetně rekonstrukce vyjde podle Ondrůje na 370 tisíc eur. Vozy pochází z některé ze západoevropských zemí, kde přesně byly koupeny, ale Jančura nechce upřesnit.
Kromě toho chce mezi červnem a říjnem 2015 nasazovat každé dva až tři týdny rumunské vozy Astra. Těch má přibýt celkem deset a jejich nákup dopravce oznámil už v loňském roce. Jejich cena se pohybovala okolo čtvrt miliardy korun.
RegioJet chce přijmout desítky dalších stevardů, například na noční spoje.
Za první čtyři měsíce přepravil RegioJet v Česku 1,2 milionu cestujících, což bylo meziročně o 35 procent více. Dalších téměř 300 tisíc cestujících pak přepravil na Slovensku.