"Vozidla s podezřením byla policií vedena na stanice STK, kde byla prověřena. V Praze pochází okolo 80 procent znečištění ovzduší právě z dopravy," napsal na sociální síti Scheinherr.
"Jednalo se o zkušební projekt, ke kterému ale nebudeme zveřejňovat žádné podrobnosti," potvrdil pro Aktuálně.cz tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Podle něj se další kontroly uskuteční v následujících týdnech.
"Mohu potvrdit, že pražská policie na akci participovala a účastnili se jí čtyři policisté," doplnil tiskový mluvčí krajského ředitelství policie hlavního města Prahy Jan Daněk.
Ministr životního prostředí Richard Brabec označil koncem minulého roku dohodu mezi úřady ohledně změn týkajících se postihování vozidel s vymontovanými či poškozenými filtry pevných částic za zásadní úspěch. "Dosáhli jsme změny legislativy. Jsme domluveni s ministerstvem dopravy a Policií ČR, že budou policisté dovybaveni mobilními analyzátory," uvedl tehdy. "Jsou za to poměrně přísné sankce a budeme se velmi snažit, abychom tahle auta dostali ze silnic," poznamenal ministr.
Z odhadů odborníků podle ministerstva prostředí vyplývá, že pět procent vozidel nejvíce znečišťujících ovzduší emituje 70 až 80 procent škodlivých látek. Jedná se právě především o automobily s vymontovanými filtry nebo různě upravená vozidla.
Co je DPF filtr pevných částic
Diesel Particulate Filtr (DPF) je zařízení odstraňující velmi jemné prachové částice z výfukových plynů automobilů s dieselovým motorem. Tyto částice jsou navíc často karcinogenní. V porézním filtru se pevné částice zachytí a v okamžiku, kdy se filtr blíží svému naplnění, jsou spáleny při vysoké teplotě po vstříknutí vyšší dávky paliva.
Řidiči přistupují k odstraňování filtrů pevných částic nejčastěji z finančních důvodů. Ještě před několika lety se totiž výměna takového filtru pohybovala i v desítkách tisíc korun. Taková změna u automobilu ale nejen, že přispívá k horší kvalitě ovzduší, majitelé vozů se zároveň vystavují postihu za nelegální chování.
Od června 2017 hrozí řidičům v Česku za jízdu s vymontovaným filtrem sankce až 50 tisíc korun. U sousedů vyjde takový zásah do vozidla ještě dráž. Například v Rakousku se podle spotřebitelského časopisu dTest trestá záměrné vyjmutí filtru pevných částic pokutou ve výši asi pěti tisíc eur (téměř 130 tisíc korun).
Libor Budina z Autoklubu ČR připomíná, že policie může v případě podezření posílat vozidla ze silniční kontroly přímo na STK již delší dobu. Je podle něj ale zatím těžké zhodnotit, zda tento postup v kombinaci s novou legislativou situaci s nefunkčními nebo chybějícími filtry v Česku nějak zlepšil. "Nové postupy ve stanicích měření emisí platí zhruba dva roky a při těchto prohlídkách lze objektivně zjistit, zda filtr pevných částic chybí, nebo zda nefunguje. Lze to opticky rozpoznat i ve stanicích technické kontroly," dodává Budina.