Začal lov aut bez filtrů pevných částic. Úředníci spustili první kontroly podezřelých

ada ada
20. 2. 2019 13:26
Pražský magistrát spolu s Policií ČR vůbec poprvé provedly kontrolu zacílenou na auta s vymontovanými filtry pevných částic. Na svém facebookovém profilu to uvedl náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr. Akci, která proběhla v úterý, potvrdila pro Aktuálně.cz také pražská policie. Podle magistrátu se jednalo o pilotní projekt.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: iStock

"Vozidla s podezřením byla policií vedena na stanice STK, kde byla prověřena. V Praze pochází okolo 80 procent znečištění ovzduší právě z dopravy," napsal na sociální síti Scheinherr.

Foto: Facebook

"Jednalo se o zkušební projekt, ke kterému ale nebudeme zveřejňovat žádné podrobnosti," potvrdil pro Aktuálně.cz tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Podle něj se další kontroly uskuteční v následujících týdnech.

"Mohu potvrdit, že pražská policie na akci participovala a účastnili se jí čtyři policisté," doplnil tiskový mluvčí krajského ředitelství policie hlavního města Prahy Jan Daněk.

Foto: Radek Pecák

Ministr životního prostředí Richard Brabec označil koncem minulého roku dohodu mezi úřady ohledně změn týkajících se postihování vozidel s vymontovanými či poškozenými filtry pevných částic za zásadní úspěch. "Dosáhli jsme změny legislativy. Jsme domluveni s ministerstvem dopravy a Policií ČR, že budou policisté dovybaveni mobilními analyzátory," uvedl tehdy. "Jsou za to poměrně přísné sankce a budeme se velmi snažit, abychom tahle auta dostali ze silnic," poznamenal ministr.

Z odhadů odborníků podle ministerstva prostředí vyplývá, že pět procent vozidel nejvíce znečišťujících ovzduší emituje 70 až 80 procent škodlivých látek. Jedná se právě především o automobily s vymontovanými filtry nebo různě upravená vozidla.

Co je DPF filtr pevných částic

Diesel Particulate Filtr (DPF) je zařízení odstraňující velmi jemné prachové částice z výfukových plynů automobilů s dieselovým motorem. Tyto částice jsou navíc často karcinogenní. V porézním filtru se pevné částice zachytí a v okamžiku, kdy se filtr blíží svému naplnění, jsou spáleny při vysoké teplotě po vstříknutí vyšší dávky paliva.

Řidiči přistupují k odstraňování filtrů pevných částic nejčastěji z finančních důvodů. Ještě před několika lety se totiž výměna takového filtru pohybovala i v desítkách tisíc korun. Taková změna u automobilu ale nejen, že přispívá k horší kvalitě ovzduší, majitelé vozů se zároveň vystavují postihu za nelegální chování.

Od června 2017 hrozí řidičům v Česku za jízdu s vymontovaným filtrem sankce až 50 tisíc korun. U sousedů vyjde takový zásah do vozidla ještě dráž. Například v Rakousku se podle spotřebitelského časopisu dTest trestá záměrné vyjmutí filtru pevných částic pokutou ve výši asi pěti tisíc eur (téměř 130 tisíc korun).

Libor Budina z Autoklubu ČR připomíná, že policie může v případě podezření posílat vozidla ze silniční kontroly přímo na STK již delší dobu. Je podle něj ale zatím těžké zhodnotit, zda tento postup v kombinaci s novou legislativou situaci s nefunkčními nebo chybějícími filtry v Česku nějak zlepšil. "Nové postupy ve stanicích měření emisí platí zhruba dva roky a při těchto prohlídkách lze objektivně zjistit, zda filtr pevných částic chybí, nebo zda nefunguje. Lze to opticky rozpoznat i ve stanicích technické kontroly," dodává Budina.

 

Právě se děje

Další zprávy