"Špinavé" německé diesely kupují Češi ve velkém. Omladí náš vozový park, míní stát

ČTK Michaela Váňová, ČTK
31. 1. 2019 12:45
Němci se zbavují starších naftových automobilů kvůli hrozícímu zákazu jízdy ve městech. Kupce ojetých vozů nacházejí bez problému, a to zejména na východě. Podle průzkumů pochází 63 procent v Česku inzerovaných ojetých vozů z dovozu právě z Německa - a 60 procent dovezených ojetin má dieselový motor. Ministerstvo dopravy v tom však problém nevidí a žádné kroky v tomto směru nechystá. Dovezené vozy jsou totiž stále mladší a ekologicky přijatelnější, než je v Česku běžné.
Foto: iStock

"Skoro by se dalo mluvit o invazi," řekl ohledně dovozu dieselů z Německa agentuře DPA předseda české Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR (APPAA) Petr Přikryl. Podle něj si pro auta do Německa jezdí sami dovozci a těží z toho, že jsou Němci kvůli dalším restrikcím vůči dieselům znejistělí.

Boj proti naftovým motorům začal kauzou Dieselgate, po které následovala řada omezení či zákazů v západní Evropě. Od minulého roku je částečný zákaz jízdy naftových automobilů vyrobených před rokem 2015 v Hamburku. V budoucnosti podobné opatření čeká motoristy například v Berlíně, Stuttgartu, Kolíně nad Rýnem, ale také v Paříži.

Zásadním argumentem pro omezování dieselů je zdraví. Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi šest tisíc lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané emisemi NO2, které jsou typické právě pro dieselové motory.

Nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu pro starší typy dieselových vozů však v Česku, ale ani v Polsku, Chorvatsku či Srbsku zatím zavedeny nejsou, píše agentura DPA. "Tady se ještě jezdí nerušeně a svobodně, úplně bez překážek," říká Přikryl, který podle svých slov zastupuje asi 400 českých autobazarů.

Vyšší dovoz naftových aut potvrzuje i jeden z největších autobazarů na středoevropském trhu. Podle průzkumu AAA Auto pochází 63 procent v ČR inzerovaných ojetých vozů z dovozu právě z Německa - a 60 procent z dovezených ojetin má dieselový motor.

"Počet inzerovaných vozů s německým původem vzrostl v roce 2018 o čtvrtinu ve srovnání s rokem 2017, v případě motorové nafty se zvýšil o 35 procent na úkor benzinu," komentuje situaci Petr Vaněček, provozní ředitel sítě AAA Auto.

Na Slovensku to je dokonce 78 procent. Ještě více vozů končí v Polsku, které je čtyřnásobně větší a tomu odpovídá také import i objem celého trhu ojetin.

Nízkoemisní zóny města v Česku nevyužívají

Podle Vaněčka by stát měl včas přijmout opatření, která zamezí zahlcení českého trhu diesely, kterých se naši západní sousedé chtějí zbavit jako neekologického odpadu. "Bude to ovšem těžké, protože Evropská komise bude jakékoliv omezení považovat za porušení zásad jednotného evropského trhu," zakončuje.

Z pohledu ministerstva dopravy však tato situace riziko nepředstavuje. To dokonce věří, že by nám auta dovezená z Německa mohla pomáhat s omlazováním vozového parku.

"Dieselová auta jsou optikou českého vozového parku pořád na akceptovatelné úrovni, daleko větší problém je pro zdraví našich občanů dovoz starších dieselových aut z 90. let," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík a dodal, že česká města mají navíc podle zákona o ochraně ovzduší možnost zavést podobné nízkoemisní zóny jako v Německu.

"Zatím to ale příliš nevyužívají," zakončuje Lukašík s tím, že žádná další speciální opatření ministerstvo přijímat nebude.

Češi více hledí na rok výroby a kilometry než na palivo

Typ motoru a palivo však nejsou pro české zákazníky při nákupu ojetiny úplně rozhodující. Zaměřují se spíše na užitnou hodnotu vozů, kilometrový nájezd a cenu. U zánovních aut (tedy do stáří tří let) podle autobazaru AAA Auto převládá benzin, u ostatních ale palivo není při rozhodování o koupi až tak důležité.

Dalším problémem podle Vaněčka je, že dovezené ojetiny jsou často přestárlé vozy na konci životnosti, které prodejci různě "vylepšují", aby dosáhli lepších cen. Proto je mnoho aut ze zahraničí se zmanipulovaným stavem tachometru, po haváriích nebo s padělaným rokem výroby.

Do hry vstupují i podvodné inzeráty na dovoz aut, jejichž cílem je pouze vylákat poplatky za dopravu nebo zálohu. "Obecné povědomí o podvodech dále snižuje zájem o ojetá auta z dovozu," uzavírá Vaněček.

V Rumunsku nepomáhá ani šrotovné

Střední Evropa je pro německé diesely atraktivním odbytištěm, průměrné stáří zdejších aut je totiž oproti Německu výrazně vyšší. Například v Rumunsku bylo autům podle ročenky svazu výrobců automobilů ACEA za rok 2018 v průměru dokonce šestnáct let. A to přesto, že v zemi už roky existuje program šrotovného.

O moc lepší to ovšem není ani v Česku, kde jsou dovážené ojetiny staré více než čtrnáct let. Pro srovnání - německá auta jsou v průměru devět let stará.

"Z jižní a střední Evropy se nesmí stát odkladiště starých, už nepotřebných výrobků znečišťujících ovzduší," řekl agentuře DPA Jan Piňos z Hnutí Duha. Ekologické povědomí v regionu bohužel podle něj pokulhává. "Auto je pro mnohé symbolem statusu - čím větší, tím lepší," domnívá se aktivista.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Ski Tour skončila absolutním triumfem Norů, Bolšunov vyhořel

Premiérová severská Ski Tour skončila absolutním triumfem norských běžců na lyžích. Vítězství v miniseriálu vybojovali Paal Golberg a suverénní Therese Johaugová, jejich krajané obsadili v Trondheimu i zbylá místa na stupních vítězů. Mužům dokonce patřilo prvních šest příček. Seveřané odsunuli v závěrečném stíhacím závodě na 30 km klasicky na sedmé místo průběžného lídra a vedoucího muže Světového poháru Alexandra Bolšunova z Ruska. Michal Novák, který figuroval na 39. pozici, do poslední etapy nenastoupil.

Johaugová průběžné vedení hravě udržela a stíhačku vyhrála s naprostou převahou. Vedoucí závodnice SP dorazila do cíle s náskokem tří minut a 40 sekund před Heidi Wengovou, třetí skončila Ingvild Flugstad Östbergová.

Jednatřicetiletá Johaugová byla ve finále Ski Tour i při výrazném vstupním náskoku podle očekávání nejrychlejší ženou na trati. Nejvíce se k ní časem přiblížila další Norka Astrid Uhrenholdt Jacobsenová, jež byla o 44,8 sekundy pomalejší a cílem proběhla jako pátá za Švédkou Ebbou Anderssonovou. Jediná česká účastnice v ženské kategorii Kateřina Janatová Ski Tour plánovaně ukončila po 21. místě v úterním sprintu v Aare.

Bolšunov měl na startu stíhačky náskok 34 sekund na Golberga, ale už po čtyřech kilometrech bylo pořadí opačné. Ruský favorit evidentně promazal a v cíli měl ztrátu téměř minutu a tři čtvrtě. Před Bolšunova se postupně dostali i další medailisté Simen Hegstad Krüger a Hans Christer Holund a také Emil Iversen, Martin Löwström Nyenget a Johannes Hösflot Klaebo.

Iversen, který měl na startu stíhačky na Bolšunova bez dvou sekund tříminutovou ztrátu, dosáhl nejrychlejšího času. Golberg se díky třísetbodové porci za vítězství v seriálu posunul v hodnocení SP ze šestého místa na třetí za Klaeba. Bolšunov dál vede s komfortním náskokem přes 400 bodů.

SP v běhu na lyžích v Trondheimu (Norsko):

Muži - stíhací závod 30 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Golberg 1:23:51,6, 2. Krüger -28,9, 3. Holund -30,1, 4. Iversen -32,3, 5. Nyenget -32,9, 6. Klaebo (všichni Nor.) -34,2, 7. Bolšunov (Rus.) -1:41,0, 8. Niskanen (Fin.) -1:48,2, 9. Röthe (Nor.) -25,8, 10. Cologna (Švýc.) -3:00,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Bolšunov 1948 b., 2. Klaebo 1531, 3. Golberg 1202, 4. Röthe 1124, 5. Krüger 1123, 6. Niskanen 1047, …60. Novák 71, 100. Pechoušek 21, 128. Černý 5, 131. Knop 5, 134. Fellner (všichni ČR) 5.

Ženy - stíhací závod 15 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Johaugová 41:13,8, 2. H. Wengová -3:40,8, 3. Östbergová (všechny Nor.) -3:41,5, 4. Anderssenová (Švéd.) -5:54,3, 5. Jacobsenová (Nor.) -6:14,8, 6. Digginsová (USA) -8:40,1, 7. Pärmäkoskiová (Fin.) -9:12,4, 8. T. Wengová (Nor.) -9:14,5, 9. Ribomová (Švéd.) -9:32,1, 10. Maubetová Bjornsenová (USA) -9:43,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Johaugová 2268 b., 2. H. Wengová 1611, 3. Něprjajevová (Rus.) 1260, 4. Jacobsenová 1202, 5. Digginsová 1074, 6. Östbergová 1065, …27. Razýmová 255, 39. Janatová 119, 55. Nováková 67, 81. Beranová (všechny ČR) 15.

před 1 hodinou

Na Karlovarsku spadl strom na autobus, lehce zraněni byli dva lidé

V Krásném Jezu na Karlovarsku spadl vinou silného větru strom na autobus v zastávce u železniční stanice. Lehce zraněni byli dva lidé, řekl krajský policejní mluvčí Jakub Kopřiva. Záchranáři je ošetřili na místě.

Muž údajně upadl ve vozidle a na ženu spadla větev při vystupování z vozidla. "Autobus stál v zastávce. Místo na silnici I/20 (hlavní tah z Plzně na Karlovy Vary) je průjezdné," dodal.

Další zprávy