"Špinavé" německé diesely kupují Češi ve velkém. Omladí náš vozový park, míní stát

ČTK Michaela Váňová , ČTK
31. 1. 2019 12:45
Němci se zbavují starších naftových automobilů kvůli hrozícímu zákazu jízdy ve městech. Kupce ojetých vozů nacházejí bez problému, a to zejména na východě. Podle průzkumů pochází 63 procent v Česku inzerovaných ojetých vozů z dovozu právě z Německa - a 60 procent dovezených ojetin má dieselový motor. Ministerstvo dopravy v tom však problém nevidí a žádné kroky v tomto směru nechystá. Dovezené vozy jsou totiž stále mladší a ekologicky přijatelnější, než je v Česku běžné.
Foto: iStock

"Skoro by se dalo mluvit o invazi," řekl ohledně dovozu dieselů z Německa agentuře DPA předseda české Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR (APPAA) Petr Přikryl. Podle něj si pro auta do Německa jezdí sami dovozci a těží z toho, že jsou Němci kvůli dalším restrikcím vůči dieselům znejistělí.

Boj proti naftovým motorům začal kauzou Dieselgate, po které následovala řada omezení či zákazů v západní Evropě. Od minulého roku je částečný zákaz jízdy naftových automobilů vyrobených před rokem 2015 v Hamburku. V budoucnosti podobné opatření čeká motoristy například v Berlíně, Stuttgartu, Kolíně nad Rýnem, ale také v Paříži.

Zásadním argumentem pro omezování dieselů je zdraví. Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi šest tisíc lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané emisemi NO2, které jsou typické právě pro dieselové motory.

Nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu pro starší typy dieselových vozů však v Česku, ale ani v Polsku, Chorvatsku či Srbsku zatím zavedeny nejsou, píše agentura DPA. "Tady se ještě jezdí nerušeně a svobodně, úplně bez překážek," říká Přikryl, který podle svých slov zastupuje asi 400 českých autobazarů.

Vyšší dovoz naftových aut potvrzuje i jeden z největších autobazarů na středoevropském trhu. Podle průzkumu AAA Auto pochází 63 procent v ČR inzerovaných ojetých vozů z dovozu právě z Německa - a 60 procent z dovezených ojetin má dieselový motor.

"Počet inzerovaných vozů s německým původem vzrostl v roce 2018 o čtvrtinu ve srovnání s rokem 2017, v případě motorové nafty se zvýšil o 35 procent na úkor benzinu," komentuje situaci Petr Vaněček, provozní ředitel sítě AAA Auto.

Na Slovensku to je dokonce 78 procent. Ještě více vozů končí v Polsku, které je čtyřnásobně větší a tomu odpovídá také import i objem celého trhu ojetin.

Nízkoemisní zóny města v Česku nevyužívají

Podle Vaněčka by stát měl včas přijmout opatření, která zamezí zahlcení českého trhu diesely, kterých se naši západní sousedé chtějí zbavit jako neekologického odpadu. "Bude to ovšem těžké, protože Evropská komise bude jakékoliv omezení považovat za porušení zásad jednotného evropského trhu," zakončuje.

Z pohledu ministerstva dopravy však tato situace riziko nepředstavuje. To dokonce věří, že by nám auta dovezená z Německa mohla pomáhat s omlazováním vozového parku.

"Dieselová auta jsou optikou českého vozového parku pořád na akceptovatelné úrovni, daleko větší problém je pro zdraví našich občanů dovoz starších dieselových aut z 90. let," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík a dodal, že česká města mají navíc podle zákona o ochraně ovzduší možnost zavést podobné nízkoemisní zóny jako v Německu.

"Zatím to ale příliš nevyužívají," zakončuje Lukašík s tím, že žádná další speciální opatření ministerstvo přijímat nebude.

Češi více hledí na rok výroby a kilometry než na palivo

Typ motoru a palivo však nejsou pro české zákazníky při nákupu ojetiny úplně rozhodující. Zaměřují se spíše na užitnou hodnotu vozů, kilometrový nájezd a cenu. U zánovních aut (tedy do stáří tří let) podle autobazaru AAA Auto převládá benzin, u ostatních ale palivo není při rozhodování o koupi až tak důležité.

Dalším problémem podle Vaněčka je, že dovezené ojetiny jsou často přestárlé vozy na konci životnosti, které prodejci různě "vylepšují", aby dosáhli lepších cen. Proto je mnoho aut ze zahraničí se zmanipulovaným stavem tachometru, po haváriích nebo s padělaným rokem výroby.

Do hry vstupují i podvodné inzeráty na dovoz aut, jejichž cílem je pouze vylákat poplatky za dopravu nebo zálohu. "Obecné povědomí o podvodech dále snižuje zájem o ojetá auta z dovozu," uzavírá Vaněček.

V Rumunsku nepomáhá ani šrotovné

Střední Evropa je pro německé diesely atraktivním odbytištěm, průměrné stáří zdejších aut je totiž oproti Německu výrazně vyšší. Například v Rumunsku bylo autům podle ročenky svazu výrobců automobilů ACEA za rok 2018 v průměru dokonce šestnáct let. A to přesto, že v zemi už roky existuje program šrotovného.

O moc lepší to ovšem není ani v Česku, kde jsou dovážené ojetiny staré více než čtrnáct let. Pro srovnání - německá auta jsou v průměru devět let stará.

"Z jižní a střední Evropy se nesmí stát odkladiště starých, už nepotřebných výrobků znečišťujících ovzduší," řekl agentuře DPA Jan Piňos z Hnutí Duha. Ekologické povědomí v regionu bohužel podle něj pokulhává. "Auto je pro mnohé symbolem statusu - čím větší, tím lepší," domnívá se aktivista.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Turín poprvé prohrál. Doma nestačil na nováčka z Lecce

Fotbalisté FC Turín ve třetím kole italské ligy nestačili na domácím hřišti na nováčka z Lecce a po porážce 1:2 poprvé v sezoně ztratili body. Jediným týmem se stoprocentní bilancí zůstal v Serii A Inter Milán, na jehož hřišti se v úterý představí pražská Slavia při vstupu do Ligy mistrů.

Hosté z Lecce přijeli do Turína k dohrávce se skóre 0:5 po prvních dvou kolech a jejich čekání na gól ukončil ve 35. minutě brazilský útočník Diego Farias dorážkou vlastní střely vyražené brankářem. Po změn stran vyrovnal z penalty za faul Andrea Belotti, ale čtvrt hodiny před koncem Marco Mancosu další pohotovou dorážkou po zákroku gólmana Salvatoreho Sirigua rozhodl o tříbodovém zisku pro outsidera.

před 7 hodinami

Útok na ropná zařízení je odvetou Jemenců za agresi Saúdů, tvrdí íránský prezident

Útok na saúdskoarabská ropná zařízení byl odplatou Jemenců za agresi Saúdské Arábie, uvedl íránský prezident Hasan Rúhání. Informovala o tom agentura Reuters. K víkendovému útoku se sice přihlásili jemenští povstalci, Rijád ale vyjádřil pochybnosti, že úder byl veden z Jemenu, a Spojené státy tvrdí, že za akcí je Teherán. "Jemenci uplatňují své zákonné právo na obranu… útoky byly odvetným opatřením za dlouholetou agresi vůči Jemenu," uvedl Rúhání na tiskové konferenci v Ankaře, kde dnes s prezidenty Turecka a Ruska Recepem Tayyipem Erdoganem a Vladimirem Putinem jednal o syrské krizi.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Volejbalisté dostali na ME lekci od polských mistrů světa

Čeští volejbalisté ve třetím zápase na evropském šampionátu dostali lekci od úřadujících mistrů světa Poláků. Při rozlučce s Rotterdamem od druhého setu nedostali šanci a prohráli 18:25, 12:25 a 15:25. O postup do osmifinále budou Češi po dni volna bojovat již v Amsterodamu proti domácímu Nizozemsku a Černé Hoře.

Poláci vyhráli poslední dva světové šampionáty, ale na evropskou medaili čekají od roku 2011, kdy získali ve Vídni bronz. Proti českému výběru si připsali třetí vítězství na tomto ME ze tří zápasů.

Svěřenci Michala Nekoly mají bilanci jedné výhry a dvou porážek, a pokud chtějí postoupit do play off, potřebují skončit v šestičlenné skupině do čtvrtého místa.

Další zprávy