Tři nové tramvajové tratě chce Praha postavit co nejdříve, využije dotace na metro D

Adam Váchal Adam Váchal
26. 7. 2018 6:49
Do roku 2022 má začít stavba tratí do Slivence, Libuše a sídliště Na Dědině. Výhledově město plánuje až třicet nových úseků.
Klikněte pro kompletní zobrazení.
Klikněte pro kompletní zobrazení. | Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Praha - Pražský dopravní podnik plánuje v následujících letech investovat miliardy korun do zcela nových tramvajových tratí. V následujících čtyřech letech chce zahájit stavbu celkem tří nových úseků. Výhledově by v Praze mohlo vzniknout až třicet tratí.

"V současné době jsme nejdál s projekty tří tramvajových tratí. První je z Barrandova do Slivence, další jsou z Modřan do Libuše a následně z Divoké Šárky do sídliště Na Dědině," říká šéf dopravního podniku Martin Gillar.

Ve všech případech chce podnik začít stavět do roku 2022. Pro trať z Barrandova do Slivence již má územní rozhodnutí. Jedná se o prodloužení stávající tratě o necelé dva kilometry. Investice by se podle dřívějších odhadů mohla pohybovat okolo 690 milionů korun.

U zbývajících dvou tratí dopravní podnik bude o územní rozhodnutí a následně stavební povolení teprve žádat, příprava tak ještě potrvá roky.

Prodloužení kolejí z Divoké Šárky na Dědinu o 2,4 kilometru má vyjít na téměř 900 milionů korun.

Stejně tomu je u prodloužení trati, která má dnes konečnou zastávku v Modřanech. Tam dnes zajíždí například páteřní linka 17. Do budoucna má jezdit až na Libuš, kde má výhledově vzniknout také stanice nové linky metra D. Dva kilometry nové tratě v tomto případě spolknou půl miliardy korun.

Kromě tří zmíněných projektů by v horizontu několika let mohly vzniknout nové tramvajové smyčky u Depa Hostivař a na Zahradním Městě. 

Na rozvoj tramvajových tratí chce dopravní podnik použít část peněz, které měl čerpat z dotačního programu OPD II na výstavbu nové trasy metra - linky D. Jelikož se ale kvůli zdlouhavému výkupu pozemků nedaří výstavbu metra D zahájit, půjdou zatím právě na tramvajové tratě.

V rozšiřování sítě tramvajových tratí chce Praha pokračovat i nadále. Loni pražští radní schválili Strategii rozvoje tramvajových tratí. Na území metropole by podle ní mělo vzniknout třicet nových úseků.

"Principem strategie je komplexní rozvoj tramvajových tratí v Praze s cílem nahradit silně exponované autobusové tahy zejména do sídlištních celků," píše se ve zmíněném dokumentu, který připravil pražský dopravce.

Do roku 2030 se má podle dokumentu v Praze začít stavět celkem 16 projektů. Tramvaje by se mohly vrátit například do Opletalovy ulice naproti budově Hlavního nádraží, kde by se napojily na trať vedoucí Jindřišskou a Vodičkovou ulicí. Ve výhledové studii se objevila i varianta, ve které by se tramvaje vrátily na vrchní část Václavského náměstí.

Došlo by tak k přímému tramvajovému spojení Vinohrad s centrem města. Ulevilo by se tím Ječné a Karlovu náměstí, které tvoří jeden z páteřních uzlů pražské tramvajové dopravy.

Dopravní podnik a vedení města mají na stole dalších 11 tratí, které by měly rozšířit stávající tramvajovou síť po roce 2030. Tyto projekty jsou však pouze ve výhledu a je potřeba je nejprve zanést do vznikajícího Metropolitního plánu. Ten chtějí pražští politici schválit nejpozději na konci roku 2022.

Součástí plánu je postavení nového spojení mezi Podbabou a Trojou. Vzniknout by tak mělo nové spojení s pražskou zoo. Součástí je realizace nového vchodu do zoo a rozšíření zahrady do příslušných částí. Trasa ze zastávky Nádraží Podbaba by měla směřovat dále na sever do Suchdola. Zvažovanou variantou ve výhledové koncepci je odbočka do Bohnic.

VIDEO: Po Praze jezdí černá tramvaj s nejtrapnějšími výmluvami černých pasažérů

Nejezdi načerno! Po Praze jezdí tramvaj s nejtrapnějšími výmluvami černých pasažérů. | Video: Veronika Ljuba Bucková
 

Právě se děje

před 37 minutami

Ptačí chřipka se v druhém chovu firmy Moras na Pardubicky nepotvrdila

Nákaza ptačí chřipkou ve druhém chovu firmy Moras v Moravanech na Pardubicku se nepotvrdila, 120 000 kusů brojlerů se nemusí utratit, oznámil ředitel krajské veterinární správy Josef Boháč. Podnik Moras má chovy ještě ve tři kilometry vzdálených Slepoticích, kde se u krůt v pondělí nákaza ptačí chřipkou potvrdila.

Ve vedlejších halách ve Slepoticích jsou brojleři, virem nakažení nejsou. Protože jsou ale v ohnisku nákazy, veterináři přikázali jejich usmrcení. Je tam zhruba 140 000 kusů drůbeže, odhadem 400 tun. Vybíjení drůbeže tam začalo v pondělí večer a potrvá zřejmě do pátku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy