Nová mapa nejzatíženějších silnic v Praze. Aut přibývá, přestože nejvíc lidí jezdí MHD

ČTK ČTK
4. 6. 2018 16:50
Nejvytíženější komunikací je Barrandovský most, druhou nejvytíženější pak Jižní spojka mezi ulicí 5. května a Vídeňskou.
Intenzita dopravy v Praze - rok 2017. Klikněte pro kompletní zobrazení.
Intenzita dopravy v Praze - rok 2017. Klikněte pro kompletní zobrazení. | Foto: MHMP

Praha - Počet registrovaných motorových vozidel v Praze loni meziročně vzrostl o více než 56 000 na zhruba 1,059 milionu vozů. Vyplývá to z ročenky dopravy, kterou dnes novinářům představili zástupci Technické správy komunikací (TSK).

Nejzatíženější komunikací byl Barrandovský most, po kterém denně projelo 142 000 aut. Vozidla loni najezdila po městě denně 23 milionů kilometrů, což je o 0,79 milionu více než v předešlém roce.

Nejzatíženější úseky v Praze.
Nejzatíženější úseky v Praze. | Foto: MHMP

Z celkového počtu zaregistrovaných vozů je 844 613 osobních automobilů, což je o necelých 50 000 víc než předloni. "Na území Prahy se celkový počet registrovaných motorových vozidel výrazně zvyšoval až do roku 1999, poté se nárůst zpomalil. Ke konci roku 2017 připadal v Praze jeden automobil na 1,5 obyvatele," řekl Vladimír Kadlec z TSK.

Vliv má podle něj i to, že v Praze sídlí řada firem, které zde auta registrují. Řidiči pak v součtu loni najezdili po Praze 7,3 miliardy kilometrů.

Nejvytíženější silnicí i mostem byl zmíněný Barrandovský most. Druhou nejvytíženější komunikací byla Jižní spojka mezi 5. května a Vídeňskou, kudy projelo denně 129 000 aut. Křižovatka Jižní spojky s 5. května je pak nejzatíženější křižovatkou v Praze.

"Úseky na městském okruhu patří k nejzatíženějším v Praze i České republice," řekl Kadlec. Na třetím místě je Strakonická mezi Dobříšskou a Barrandovským mostem.

Nárůst automobilové dopravy v Praze.
Nárůst automobilové dopravy v Praze. | Foto: TSK

Nejvytíženějším tunelem byl pak loni Zlíchovský s 90 000 aut denně. Teprve za ním se umístily části tunelového komplexu Blanka, z nichž projede nejvíc aut Dejvickým tunelem, a to 88 000 aut denně.

Nejvyužívanější je však v Praze veřejná doprava. Lidé po městě absolvují 49 procent všech cest právě MHD.

Vývoj rozsahu Pražské integrované dopravy.
Vývoj rozsahu Pražské integrované dopravy. | Foto: TSK

Na automobilovou dopravu připadá asi 29 procent cest, přičemž je v hlavním městě obsazenost aut dlouhodobě 1,3 člověka na automobil. Pro srovnání: v roce 1990 to bylo 1,71 a v roce 2000 pak 1,44 člověka na automobil.

V Praze pak 26 procent lidí chodí pěšky a jedno procento tvoří cyklisté. Zbytek kombinuje více druhů dopravy.

Pražská MHD ročně přepraví asi 1,3 miliardy cestujících, z toho 1,26 miliardy přímo v Praze. Zbytek lidí připadá na území Středočeského kraje, kam pražská integrovaná doprava zajíždí.

Počet vozidel v Česku
Počet vozidel v Česku | Foto: MHMP

Nejvíce lidí, zhruba 436 milionů, loni jelo metrem. To je o něco méně než předloni. "Počty lidí v metru ovlivnilo, že byla uzavřena řada vestibulů metra. Proto došlo k poklesu. Naopak vlak, autobusy a tramvaje - tam je vidět nárůst," řekl Martin Šubrt, zástupce ředitele organizace Ropid, která organizuje pražskou MHD.

Po metru jezdí nejvíce lidí autobusy a pak tramvajemi. Železnici využije ročně 39,5 milionu cestujících.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

WADA opět suspendovala moskevskou antidopingovou laboratoř

Světová antidopingová agentura WADA odebrala moskevské laboratoři oprávnění, které jí umožňovalo provádět analýzy krevních vzorků pro biologické pasy sportovců. K předběžnému opatření organizace sáhla měsíc a půl poté, co Rusko potrestala čtyřletým zákazem účasti na vrcholných sportovních akcích kvůli manipulaci s daty z moskevské laboratoře.

Zařízení v ruské metropoli bylo suspendováno už v roce 2015, kdy se poprvé objevilo podezření z krytí dopingu domácích sportovců. Oprávnění provádět analýzy krevních vzorků Moskva získala částečně zpět v roce 2016. Nyní může laboratoř dokončit prověrku vzorků, které už obdržela, nové ale musí být poslány do jiných zařízení.

WADA 9. prosince rozhodla, že příští čtyři roky nesmí Rusko na olympijských a paralympijských hrách ani světových šampionátech vystupovat pod svou vlajkou a se svou hymnou. Na vrcholných akcích včetně OH 2020 v Tokiu a ZOH 2022 v Pekingu by se mohli jako neutrální sportovci představit jen ti závodníci, kteří prokazatelně nemají se systematickým dopingem v zemi nic společného. Rusko se proti trestu odvolalo k mezinárodní arbitráži CAS.

před 5 hodinami

Koulař Staněk předvedl v Nehvizdech světový výkon roku

Koulař Tomáš Staněk se po halovém mítinku Hvězdy v Nehvizdech ujal vedení v letošních světových tabulkách výkonem 21,23 metru. Český rekordman se za hranici 21 metrů dostal třikrát z pěti zdařených pokusů, jeho nejslabší vrh měřil 20,57, čímž hned v první sérii předčil své sezonní maximum ze sobotního zahajovacího startu v Jablonci nad Nisou (20,06).

Staněk jako druhý koulař v začínající sezoně překonal 21 metrů, tabulky dosud vedl Srb Asmir Kolašinac výkonem 21,06. I další dva Staňkovy pokusy by na Kolašinace stačily. Už ve druhé sérii předvedl rekord mítinku 21,09, v páté se zlepšil na 21,22. Nejdelším pokusem soutěž zakončil, druhé místo obsadil Polák Jakub Szyszkowski výkonem 20,31.

Staněk přesto nebyl úplně nadšený. "Všechny pokusy byly v konci takový, že jsem vystrčil zadek a sklonil hlavu, takže nenabraly ten správnej kopec. A to dělá trošku tu stopu dolů, škoda, ale série výborná," řekl přece jen spokojený Staněk ve videopřenosu z mítinku. "V Jablonci jsem byl dost opatrnej, protože jsme lehce změnili techniku a furt se na tom pracuje. Ale konečně je tam energie, jak se nebojím a pustím to tam, a na tomhle se dá stavět," dodal svěřenec Petra Stehlíka.

Další zprávy