Opravený Negrelliho viadukt ničí sprejeři. SŽ najme hlídače, jinde graffiti objednala

Ekonomika Ekonomika
16. 6. 2021 12:07
Správa železnic (SŽ) hledá ostrahu, která by dohlédla na zrekonstruovaný Negrelliho viadukt v pražském Karlíně. Důvodem jsou opakované útoky vandalů, kteří ho poškozují. Potvrdila to SŽ, která dle svých slov případy vandalismu u železničního mostu eviduje prakticky denně. Na jiných místech naopak graffiti SŽ vítá a oslovila s jejich tvorbou výtvarníky. Jejich díla mají předejít těm nelegálním.
Snímek z rekonstrukce Negrelliho viaduktu
Snímek z rekonstrukce Negrelliho viaduktu | Foto: Aktuálně.cz

Negrelliho viadukt se znovuotevřel loni v červnu po tříleté rekonstrukci. Podle Správy železnic se na něj vandalové zaměřili v podstatě hned po odstranění lešení, na stavbě se začaly objevovat graffiti a tagy. SŽ rovněž bojuje s "výskytem problémových osob pod mosty".

"V současné době evidujeme případy vandalismu prakticky každý týden, ve spolupráci s policií bylo již několik osob zadrženo a byla také podána trestní oznámení. Z prostoru provozované železniční dopravní cesty už byly vykázány desítky osob," uvedl pro web Zdopravy.cz mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Ten také zdůraznil, že dochází k ničení významné stavby s památkovou ochranou a znehodnocení vynaložených veřejných prostředků. "Pachatelé protiprávní činnosti mohou navíc narušit i provozuschopnost dráhy a způsobit si újmu na zdraví," sdělil Gavenda. 

V pondělí tak SŽ vypsala soutěž, v které poptává firmu, jejíž pracovníci budou pravidelnou údržbu provádět. Firma, kterou SŽ poptává pro ostrahu viaduktu, má kromě hlídačů dodat také mobilní patrolu a pracovníka dohledového pracoviště. Státní organizace  stanovila tři pochůzkové okruhy, po kterých mají strážní pravidelně chodit a hlídat, zda nevidí poškození mostu nebo přímo někoho podezřelého. 

Gavenda nechtěl upřesnit, jakým způsobem nyní SŽ oblast monitoruje. Web Zdopravy.cz ale upozornil, že ostraha na české železnici je nezvyklým krokem. Zatímco běžně jsou hlídána nádraží nebo provozní budovy, železniční infrastruktura ne.

"Pro jiné stavby nebo objekty se ostraha zajišťuje operativně, a to na základě aktuálních provozních a bezpečnostních požadavků," dodal Gavenda.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanice s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná.

Legální sprejerství 

Stát v nedávné době podnikl ještě další kroky, kterými chce předejít vandalismu i u jiných staveb. Na jedné z renovovaných opěrných stěn podél koridoru Smíchov - Radotín povolila Správa železnic legální sprejerství od výtvarníků. Doufá, že povolené obrazy odradí neoficiální tvůrce.

Zdi se v rámci modernizace trati mezi Smíchovem a Radotínem kompletně sanovaly a čistily, opravily se spáry a udělala nová římsa. "Stavba ještě není hotová a část očištěných ploch už je posprejovaná načerno. Proto Správa železnic navázala spolupráci s výtvarnou skupinou Malujeme jinak, která realizuje velkoplošné muraly," vysvětlila pro Zdopravy.cz mluvčí SŽ Radka Pistoriusová.

V úseku vzniká již první z celkem sedmi legálních děl, obraz se jmenuje Kůň v běhu. Podle Pistoriusové stojí za kresbami umělci, kteří jsou v graffiti komunitě respektovaní, a tudíž nevzniká potřeba do vytvořených děl dále zasahovat.

Video: Negrelliho viadukt je jako nový. Po třech letech se vrací do provozu

Po třech letech se dokončila modernizaci Negrelliho viaduktu v Praze. Nejdelší železniční most ve střední Evropě se vrátí do provozu 1. června. | Video: České dráhy
 

Právě se děje

Další zprávy