Polská dálnice je už u hranic Česka, chystá se i rychlotrať. Praha nestíhá, zaostává

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
19. 7. 2021 7:21
Česko nestíhá své polské sousedy ve stavbě hned dvou dopravních spojení. Poláci mají náskok jak s přípravou vysokorychlostní tratě, která má propojit Vratislav a Prahu, tak s budováním rychlostní silnice S3, jež se má na českých hranicích napojit na dálnici D11. Polsko plánuje stavbu S3 dokončit v roce 2023, stavba už postoupila až k hranicím. Česko bude mít hotovo zřejmě až o dva roky později.
Podívejte se na vizualizaci polské rychlostní silnice S3. | Video: Youtube.com/studiowizjerpl

Jak informoval server Zdopravy.cz, polská obdoba Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), tedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, dorazila se stavbou rychlostní silnice S3 už na české hranice. Snímky z výstavby zveřejnily webové stránky věnované stavbě polské silnice. Ukazují stavební práce, které končí za jihozápadním polským městem Lubawka přesně na hranici s ČR před Královcem.

Právě v Královci u Trutnova se má D11 napojit na budovanou polskou silnici S3. Poláci plánují její dokončení ve schváleném termínu, tedy v roce 2023. Oproti tomu Česko výstavbu úseku D11 Trutnov - státní hranice plánuje teprve na roky 2023 až 2025, jak pro on-line deník Aktuálně.cz sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký. 

"Na stavbu D11 Trutnov - státní hranice ČR/Polsko jsme získali v loňském roce pravomocné územní rozhodnutí. Aktuálně tedy probíhají výkupy pozemků a příprava dokumentace ke stavebnímu povolení. Předpoklad realizace stavby je v letech 2023-2025," uvedl Studecký.

V Polsku se v současnosti staví dva úseky o celkové délce 31 kilometrů. Bolków - Kamienna Góra a Kamienna Góra - Lubawka na zmiňované státní hranici s Českem. Jak upozornil server Zdopravy.cz, v Česku tak nastane situace, kdy provoz z kapacitní silnice v Polsku skončí na silnici I. třídy. 

Dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem patří k nejdéle budovaným silničním stavbám. Stát na ní začal pracovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Další úsek až do Jaroměře se pak má otevřít letos na konci roku.

Mapa ukazuje, kudy povede polská rychlostní silnice S3. U města Lubawka se má napojit na dálnici D11.
Mapa ukazuje, kudy povede polská rychlostní silnice S3. U města Lubawka se má napojit na dálnici D11. | Foto: s3-kamiennagora-granicapanstwa.pl

V roce 2023 má začít stavba VRT

Poláci jsou podle webu Zdopravy.cz kromě dálniční sítě napřed i v projektu vysokorychlostní železnice, která má v budoucnu propojit Prahu s Vratislaví.

Jak server upozornil, polská státní společnost Centralny Port Komunikacyjny (CPK) už ve dvou soutěžích vybrala firmy na předprojektovou přípravu trati z Lodže do Vratislavi a dál až na české hranice. Firmy mají na dokončení studií 14 měsíců. Předmětem zakázky jsou technické, ekonomické a environmentální studie, základ předprojektové dokumentace.

CPK také počítá se zahájením stavby už v roce 2023. Česká strana oproti tomu odhaduje, že na konci roku 2022 bude teprve dokončena studie proveditelnosti. Správa železnic (SŽ) zakázku na provedení studie zadala letos v dubnu, jejím hlavním cílem je návrh trasy rychlotratě mezi Prahou, Hradcem Králové a hranicí s Polskem směrem na Vratislav s odbočkou do Pardubic. Na českém území se má délka železnice pohybovat kolem 160 kilometrů.  

Mluvčí SŽ Nela Friebová k tomu pro Aktuálně.cz doplnila, že se příprava tratě nachází v předinvestiční fázi. "Projektant v současné době pracuje na studii proveditelnosti pro tento úsek VRT. Její dokončení předpokládáme na konci roku 2022," sdělila.

Výstavba D11 z Hradce Králové do Jaroměře (video z roku 2020)

Jak pokračuje výstavba D11 z Hradce Králové do Jaroměře. | Video: ŘSD
 

Právě se děje

Další zprávy