Jak informoval server Zdopravy.cz, polská obdoba Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), tedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, dorazila se stavbou rychlostní silnice S3 už na české hranice. Snímky z výstavby zveřejnily webové stránky věnované stavbě polské silnice. Ukazují stavební práce, které končí za jihozápadním polským městem Lubawka přesně na hranici s ČR před Královcem.
Právě v Královci u Trutnova se má D11 napojit na budovanou polskou silnici S3. Poláci plánují její dokončení ve schváleném termínu, tedy v roce 2023. Oproti tomu Česko výstavbu úseku D11 Trutnov - státní hranice plánuje teprve na roky 2023 až 2025, jak pro on-line deník Aktuálně.cz sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký.
"Na stavbu D11 Trutnov - státní hranice ČR/Polsko jsme získali v loňském roce pravomocné územní rozhodnutí. Aktuálně tedy probíhají výkupy pozemků a příprava dokumentace ke stavebnímu povolení. Předpoklad realizace stavby je v letech 2023-2025," uvedl Studecký.
V Polsku se v současnosti staví dva úseky o celkové délce 31 kilometrů. Bolków - Kamienna Góra a Kamienna Góra - Lubawka na zmiňované státní hranici s Českem. Jak upozornil server Zdopravy.cz, v Česku tak nastane situace, kdy provoz z kapacitní silnice v Polsku skončí na silnici I. třídy.
Dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem patří k nejdéle budovaným silničním stavbám. Stát na ní začal pracovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Další úsek až do Jaroměře se pak má otevřít letos na konci roku.
V roce 2023 má začít stavba VRT
Poláci jsou podle webu Zdopravy.cz kromě dálniční sítě napřed i v projektu vysokorychlostní železnice, která má v budoucnu propojit Prahu s Vratislaví.
Jak server upozornil, polská státní společnost Centralny Port Komunikacyjny (CPK) už ve dvou soutěžích vybrala firmy na předprojektovou přípravu trati z Lodže do Vratislavi a dál až na české hranice. Firmy mají na dokončení studií 14 měsíců. Předmětem zakázky jsou technické, ekonomické a environmentální studie, základ předprojektové dokumentace.
CPK také počítá se zahájením stavby už v roce 2023. Česká strana oproti tomu odhaduje, že na konci roku 2022 bude teprve dokončena studie proveditelnosti. Správa železnic (SŽ) zakázku na provedení studie zadala letos v dubnu, jejím hlavním cílem je návrh trasy rychlotratě mezi Prahou, Hradcem Králové a hranicí s Polskem směrem na Vratislav s odbočkou do Pardubic. Na českém území se má délka železnice pohybovat kolem 160 kilometrů.
Mluvčí SŽ Nela Friebová k tomu pro Aktuálně.cz doplnila, že se příprava tratě nachází v předinvestiční fázi. "Projektant v současné době pracuje na studii proveditelnosti pro tento úsek VRT. Její dokončení předpokládáme na konci roku 2022," sdělila.
Výstavba D11 z Hradce Králové do Jaroměře (video z roku 2020)