Podle oficiálních plánů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je zprovoznění další části Pražského okruhu plánované v roce 2025, podle premiéra je ale nutné zkrátit termíny. Pražský okruh patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v Česku.
Pokud vše půjde hladce, získá stavba již v letošním roce územní rozhodnutí. Stát následně může přistoupit k výkupu pozemků. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) musí stát jednat s 499 vlastníky, všechny již oslovil. "Mnozí odpověděli kladně, někteří záporně a někteří neodpověděli. Ale všichni již byli osloveni," řekl generální ředitel ŘSD Pavol Kováčik.
Podle Kremlíka se stát chce se všemi vlastníky dotčených pozemků dohodnout. "Potom jsou platné klasické právní předpisy k urychlení výstavby a bude se muset přistupovat k vyvlastnění, což samozřejmě zkomplikuje proces," řekl ministr dopravy.
V plánu je také stavba další části Pražského okruhu, který propojí současný okruh s ústeckou dálnicí D8 a dále opět s dálnicí D5, ale po severní straně Prahy. "Jsme ve fázi dokumentace EIA a zpracování studie proveditelnosti," řekl Kováčik.
Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit podle dosavadních plánů asi 83 kilometrů, v provozu je nyní zhruba polovina. Chybí zmíněné úseky od brněnské dálnice D1 do Běchovic a také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu. Dokončeny nejsou ani radiály, což jsou silnice, které mají oba okruhy propojit.
Hanba, křičeli na Babiše odpůrci dostavby dálnice D3
Po středečním jednání se starosty dotčených obcí v Jílovém Babiš oznámil, že výstavba středočeského úseku dálnice D3 na jih Čech by měla začít v roce 2024, kdy bude zároveň zprovozněno dálniční spojení z Tábora do rakouského Lince. Na adresu odpůrců takzvané západní varianty D3 řekl, že o dálnici rozhodla vláda už před 20 lety a že nelze vyhovět všem. Obce ale mohou počítat s tím, že se jejich připomínky budou prioritně řešit.
"Důležité je, že konečně máme nějakou trasu," uvedl Babiš. "Těžko můžeme vyhovět všem a důležité je, že je tady vůle, je tady už konkrétní projekt a samozřejmě musíme mít na to i peníze - a to tedy budeme mít," uvedl předseda vlády. Dálnice by se podle něj mohla vybudovat i pomocí soukromých peněz formou takzvaného PPP projektu.
Na premiéra, který do Jílového přijel spolu s Kremlíkem a ministrem životního prostředí Richardem Brabcem, na náměstí čekala asi stovka odpůrců. Křičeli "hanba" a pískali. Drželi transparenty s nápisy jako "Nezničte neporušenou přírodu betonem", "Stop projekt D3 v Posázaví" nebo "Soudruhu Babiši, vyvlastněte Čapí hnízdo pro obchvat Olbramovic". Po jednání pak někteří obcházeli muzeum a na Babiše, kterého viděli za zídkou, pokřikovali nadávky.
Zástupci spolku Alternativa středočeské D3 předali novinářům text výzvy pro premiéra, v níž se navrhuje zastavit přípravu projektu takzvané západní varianty D3 a zvýšit kapacitu silnice I/3. Vyčítají Babišovi upřednostňování podle nich předražené dálnice na úkor urychleného řešení průjezdnosti a bezpečnosti dopravy v regionu, zejména benešovské I/3 a návaznosti na Prahu.
D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. O potřebě této komunikace se mluví tři desítky let. Středočeská část má měřit 60 kilometrů.