Schiphol je podle počtu pasažérů, které loni odbavil, třetím nejrušnějším letištěm na světě. Davy lidí teď ale kvůli nouzi o personál přestává zvládat. Se stejným problém se v posledních týdnech potýká také třeba letiště v irském Dublinu nebo v britském Manchesteru či Gatwicku.
Například předminulé pondělí nabralo na letišti v Amsterdamu přes 500 spojů zpoždění a více než 50 jich bylo zrušeno, protože se cestující nestíhali odbavit u bezpečnostních kontrol. Nizozemské aerolinky KLM pak koncem minulého týdne na několik dní přerušily prodej letenek na všechny své tamní spoje.
Amsterdam Schiphol airport.. 3 hour line to get through security just to miss our flight, have to pay £500 to get new flights, wait 12 hours with no staff in sight to help & THEN we’re told the airport have lost our bags. Absolute joke @Schiphol pic.twitter.com/zVboxEkOiQ
— Megan Jane (@meganjanebd) May 24, 2022
Nizozemský odborový svaz FNV kvůli nedostatku zaměstnanců na letišti a také jejich podmínkám na pracovišti dokonce začal hrozit stávkou, která měla původně odstartovat prvního června. Odboráři ale podle tamních médií nakonec našli s vedením letiště společnou řeč a protest odvolali. Podstav ale trvá a vzhledem k tomu, že sezona letních dovolených teprve začíná, se situace zřejmě ještě zhorší.
"Máme nedostatek lidí napříč celým sektorem včetně obsluhy zavazadel, bezpečnostních pracovníků, personálu pozemní obsluhy a maloobchodu," popsal pro Aktuálně.cz mluvčí letiště Schiphol Dennis Muller.
Nouze o zaměstnance se však netýká jen západní Evropy. Podobná slova totiž zaznívají i od mluvčí pražského letiště Kláry Divíškové. "Nejpotřebnější profese aktuálně zahrnují mimo pracovníků bezpečnostní kontroly, pracovníky nakládky a vykládky letadel a ve službách zákazníků, například tedy zaměstnanci stravovacích služeb, služeb letištních salonků a koordinátorů parkování. Dalšími otevřenými pozicemi jsou také řidiči autobusů, hasiči a ostraha," řekla Divíšková pro Aktuálně.cz.
Psychodiagnostika i barvocit
Letiště Václava Havla v lednu spustilo náborovou kampaň, která volá hlavně po pracovnících bezpečnosti. Jenže u těch trvá dlouhou dobu, než se zaučí.
"Výběrové řízení je u nás dvoukolové. V prvním kole představujeme uchazečům pracovní podmínky, vysvětlujeme náplň práce a prověřujeme jejich možnosti a motivaci. Ve druhém pak probíhá nutná psychodiagnostika a testování pracovních předpokladů, například barvocit pro práci u rentgenů. Obě kola lze stihnout v jednom týdnu, protože termínů vypisujeme dost, tak aby nikdo nemusel dlouho čekat," uvedla Divíšková.
Pokud se uchazeč domluví na nástupu, musí si zažádat o ověření spolehlivosti na Úřadu civilního letectví. Současně řeší vstupní lékařskou prohlídku a podpis dokumentů. Celý proces od pohovoru po nástup se dá stihnout za měsíc, zhruba stejnou dobu pak ale trvá nového zaměstnance zaškolit.
"Po zaškolení nastupují do plného provozu. Noví zaměstnanci se nicméně mohou spolehnout na tým zkušených kolegů, kteří jim během prvních měsíců pomáhají," doplnila Divíšková. Po dvou letech na této pozici si zaměstnanci přijdou na mzdu přes 40 tisíc korun.
Také u amsterdamského letiště je to hlavně nedostatek bezpečnostních pracovníků, co způsobuje dlouhé fronty a otrávené cestující. "Odhadujeme, že nám chybí deset až patnáct procent těchto zaměstnanců. Noví pracovníci musí projít několikatýdenním školením," přikyvuje Muller.
Návrat na čísla před pandemií
Problém se dotýká i dalších letišť v Evropě. Největší evropské sdružení letišť ACI Europe proto společně se sdružením firem ASA, které poskytují služby pozemního odbavení, vydalo v květnu prohlášení, v němž na napjatou situací upozorňuje.
"Aktuální stav na trhu práce výrazně ztěžuje nábory, což dále umocňuje náročnost směnného provozu bezpečnostních pracovníků a zaměstnanců odbavovacích společností. Dalším faktorem jsou zdlouhavé procesy pro získání potřebných bezpečnostních osvědčení, která jsou k výkonu pozic potřeba," stojí v prohlášení.
#schiphol #schiphol_airport worst airport in Europe. Expect a 2h delay to get to security checks pic.twitter.com/soHSJf4Ctr
— Susana Matias (@_susanamatias) May 23, 2022
Z květnového průzkumu ACI Europe také vyplynulo, že 66 procent letišť přes léto očekává nárůsty zpožděných letů. 35 procent z nich předpokládá, že nedostatek personálu na letištích a v handlingových společnostech, které zajišťují pozemní služby, bude ovlivňovat provoz i po skončení letní sezony. Letecký průmysl bojuje s nedostatkem pracovníků z velké části kvůli pandemii, během které mnoho lidí odvětví opustilo.
Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu se ale už letos v březnu poptávka vrátila ze 75 procent na úroveň před pandemií. Plně se na ni pak podle odhadů sdružení dostane příští rok, tedy o rok dříve, než byly původní odhady. Ke skokovému nárůstu chuti po létání vedlo rušení proticovidových omezení po celém světě.