První pokus o privatizaci
ČSA dnes patří pod největší českou leteckou společnost Smartwings, ta v Českých aeroliniích drží téměř stoprocentní podíl. Smartwings zase spadá do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská státní společnost Citic Europe.
Ještě před několika lety ČSA patřily státu a privatizační proces, během kterého získaly podíl v aeroliniích firmy Korean Air a Travel Service, se povedl až napodruhé. Poprvé se o něj v roce 2009 pokoušela vláda Miroslava Topolánka, kdy případnému investorovi nabídla téměř 92 procent akcií, tedy veškerý tehdejší státní podíl.
Do konkurzu se přihlásila čtveřice firem - konsorcium Unimex / Travel Service miliardáře Šimáněho a dále firmy Odien AV III, Air France-KLM a Darofan ze skupiny Aeroflot, v tendru nakonec zůstal jen první zmiňovaný uchazeč.
Rok 2009 současně představoval nejhorší rok v historii ČSA z hlediska financí, firma evidovala ztrátu kolem 3,8 miliardy korun. Hospodářskou situaci, která firmu trápila už delší dobu, se ČSA snažily zachránit prodejem některých svých letadel a pozemků.
Současně v té době nakonec z vyvázání firmy z vlastnictví státu sešlo. Úřednická vláda Jana Fischera v říjnu 2009 na doporučení tehdejšího ministra financí Eduarda Janoty rozhodla, že ČSA konsorciu firem Unimex a Travel Service neprodá.