Praha - Zemědělci chystají sérii blokád regionálních silnic zemědělskou technikou kvůli plánovanému zrušení takzvané zelené nafty a chystanému zavedení spotřební daně z vína.
Po čtvrtečním jednání krizového štábu Agrární komory to řekl její prezident Jan Veleba.
První protest se uskuteční 23.května. Šéf agrárníků nevyloučil, že by část protestu mohla být i v Praze.
Agrárníci chtějí nátlakovou akcí zvrátit rozhodnutí vlády. V případě neúspěchu prvního protestu se akce mají opakovat a stupňovat.
Řetězec akcí
"Začne řetězec akcí. Budou to výjezdy techniky po okresech v České republice. Termín první akce je stanoven na 23. května od 9. do 11. hodiny," uvedl Veleba.
Na silnice po celé ČR by podle něj měly vyjet zejména traktory, ale i kombajny a další stroje.
Blokáda se zatím vyhne dálnicím. O konkrétních místech protestů budou rozhodovat regionální agrární komory.
Součást vládního balíčku
Zrušení zelené nafty je součástí kabinetem schváleného balíku úsporných opatření, která mají v letech 2013 a 2014 udržet schodek státního rozpočtu pod třemi procenty HDP.
Nyní mají čeští farmáři nárok na vrácení 60 procent spotřební daně, kterou zaplatili při nákupu nafty spotřebované při zemědělských činnostech. Po zrušení zelené nafty by platili téměř o 11 korun za litr více, a ročně by tak přišli o 1,6 miliardy korun.
V případě zrušení zelené nafty by podle Veleby Česko bylo jedinou zemí v Evropské unii, kde by podobnou úlevu farmáři neměli.
Soukromníci: Ať to neodnese veřejnost
K blokádám silnic se nepřipojí Asociace soukromého zemědělství ČR.
Se zrušením zelené nafty sice také nesouhlasí, nicméně její zástupci jsou pro cestu konstruktivních jednání s předsedou vlády a k předkládání argumentů, ne pro nátlakové akce na silnicích, které jen odnese veřejnost.
"Budeme navrhovat procentuální snížení této vratky s tím, že bude zachována její existence. Pokud by se i tato možnost ukázala jako neprůchodná, budeme za zrušení zelené nafty požadovat kompenzaci," říká tajemník asociace Jaroslav Šebek.
Jednou z možných alternativ, které by podle něj v konečném důsledku přinesly sedlákům větší užitek, by se tak mohly stát kupříkladu podpory investic do půdy jako majetku.
"Celkově však jako větší problém vnímáme všudypřítomnou byrokracii a nadbytečné kontroly zejména menších sedláků ze strany dozorových orgánů. Zbytečná administrativní zátěž, která sedlákům brání v jejich svobodném podnikání, je totiž ve svém důsledku několikanásobně nákladnějším problémem, než případné zrušení vratky spotřební daně z nafty v rámci vládních úsporných opatření v období reálné ekonomické recese," dodává Šebek.