Vyplatit klienty padlých cestovek? Generali žaluje stát

ČTK Jiří Hovorka ČTK, Jiří Hovorka
31. 1. 2013 11:25
Za poškození dobrého jména žádá pojišťovna omluvu a odškodnění ve výši 18,5 milionu
Foto: Reuters

Praha - Pojišťovna Generali podala u pražského městského soudu žalobu na český stát kvůli zkrachovalým cestovním kancelářím. Za poškození dobrého jména žádá omluvu a odškodnění ve výši 18,5 milionu korun.

Důvodem jsou výroky představitelů ministerstva pro místní rozvoj, které jsou podle Generali založeny na nepravdivém tvrzení o povinnosti pojišťoven hradit peníze klientům bez ohledu na limit pojistného plnění.

"Prostřednictvím advokátní kanceláře Jana Kalvody jsme podali žalobu na ministerstvo pro místní rozvoj, aby se zdrželo nekalosoutěžního jednání a poškozování dobrého jména naší společnosti," uvedl generální ředitel pojišťovny Generali Štefan Tillinger.

Požadovaných 18,5 milionu korun Generali vyčíslila tak, že sečetla právní a další náklady a, zjednodušeně řečeno, hodnotu negativních informací, které se objevily v médiích (podle analýzy společnosti Newton Media).

Případný soudní výrok ve prospěch Generali by podle něj mohl urychlit odškodnění klientů zkrachovalých cestovních kanceláří ze strany státu. I kdyby soud rozhodl naopak, přispělo by to podle Tillingera alespoň k vyjasnění celé situace.

Ministerstvo v létě uvedlo, že postup pojišťovny Generali v případě nepojištěné CK Majestic Travel patrně odporuje zákonu o cestovním ruchu. Pojišťovny podle ministerstva nesmějí uzavírat pojistné smlouvy, které nejsou účinné a nedokážou klienty ochránit v případě krachu cestovní kanceláře.

Jasná úprava stále chybí

Advokát Jan Kalvoda uvedl, že je zcela nepřípustné, aby stát přenášel tíhu plnění tohoto závazku na soukromé subjekty, v tomto případě na pojišťovny. "Je povinností státu, nikoliv pojišťoven, aby naplnil příslušnou směrnici EU," dodal.

Také letos v létě se podle Tillingera mohou opakovat situace z předchozích let, protože přes opakovaná prohlášení ministerstva nebude novela zákona v hlavní turistické sezoně účinná. „V rozporu s požadavkem evropské směrnice tak nebudou klienti některých cestovních kanceláří ani v letošním roce stoprocentně chráněni v případě jejich úpadku," podotkl.

"Podle zákona pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši v případě, dozví-li se po pojistné události, že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné. Pojišťovna je v tomto případě oprávněna domáhat se náhrady škody na cestovní kanceláři," uvedla již dříve mluvčí ministerstva Jana Jabůrková.

Jedno pojištění nestačí, tvrdí pojišťovna

V celém sporu jde ve zkratce o to, že některé cestovní kanceláře sjednaly pojištění proti úpadku s nedostatečnými limity krytí. Pojišťovna Generali v několika případech pak odmítla vyplatit klientům těchto zkrachovalých cestovních kanceláří sto procent ceny za zájezd. Podle pojišťovny za tuto situaci může stát, ministerstvo pro místní rozvoj zase trvá na tom, že pojišťovny mají povinnost hradit sto procent ceny všem klientům, i když pojištění nebylo sjednáno v dostatečné míře.

Generali v návaznosti na tento stav již loni nabídla klientům cestovních kanceláří dodatkové pojištění, které v případě krachu cestovní kanceláře má přinést okamžitou výplatu peněz zaplacených za zájezd. Například za zájezd v ceně 20 000 korun se platí pojištění ve výši 50 korun. Generali loni prodalo zhruba 2500 těchto pojistek.

 

Právě se děje

Další zprávy