reklama
 
 

Srovnávací reportáž: Pro dobré jídlo raději do Polska

24. 4. 2013 16:17
Reportáž z Těšína ukazuje, proč i Češi raději nakupují v Polsku. Nejde jen o cenu

Český Těšín/Cieszyn - Dva zdánlivě stejné obchody řetězce Kaufland najdeme v rozděleném městě na slezsko-polské hranici jen pár kilometrů od sebe. Na první pohled vypadají podobně i parkoviště před nimi.

A přesto právě tyto dva obchody hodně napovídají o nynějším rozdílu mezi nakupováním v České republice a Polsku. Reportér online deníku Aktuálně.cz se v Českém Těšíně a v polském Cieszyně zajímal jak o nabídku tamních obchodů, tak o názory lidí na současné spory o kvalitě polských potravin.

Levněji a širší výběr

Zatímco před Kauflandem v Českém Těšíně najdeme pouze auta s registračními značkami označujícími příslušnost k Moravskoslezskému kraji, za hranicemi v Polsku vidíme vedle místních i české a slovenské vozy.

„Jezdíme sem pravidelně na týdenní nákup. Je tu větší výběr jídla - u nás máme tři druhy másla, tady jich mají deset. A třeba kvalita uzenin a masa je podle našich zkušeností lepší u Poláků," vysvětluje například Marie Kalusová, proč dává navzdory medializovaným aférám přednost Polsku.

„Možná je to prostě tím, že Poláci jsou obchodníci, kteří prodají všechno. A když jim Češi a Slováci řeknou, že chtějí levné jídlo, tak ho prostě vyrobí, řetězce u nás už to pak nekontrolují a prodají cokoliv," zamýšlí se nad špatnou pověstí polských potravin u jižních sousedů.

Další nakupující, Jitka Kopecká ze slovenské Čadce, jezdí do polského Cieszyna pravidelně s kamarádkami jednou za čtrnáct dnů. „Je to nafouklá bublina - v Polsku nakoupíme levněji  a kvalitněji než u nás. A je tu větší výběr," říká.

Zběžný pohled do regálů českého a polského Kauflandu jí dává za pravdu. Zatímco třeba nabídka zeleniny, ovoce, pečiva nebo vína je opticky srovnatelná, u masa, mléčných výrobků nebo ryb jasně vede polský obchod.

Poláci mají vlastní, Češi polské

Výrazný rozdíl je také v zastoupení tuzemských výrobků. Zatímco v českém Kauflandu narazíme téměř v každém regálu na nějaké zboží vyrobené v Polsku, v polském Kauflandu se české zboží najít nedá - dokonce ani třeba víno z Moravy.

Polské řetězce obecně prodávají až osmdesát procent výrobků z tuzemské produkce, což je v regálech obchodů vidět velmi výrazně. O takovém podílu tuzemských potravin v českých obchodech si čeští potravináři mohou nechat jenom zdát.

„Lidé tu kupují domácí výrobky, vždyť tak podporují ekonomiku. Navíc potravinářství teď v těžkých časech drží naše hospodářství nad vodou," vysvětluje to například Marcin Pieczonka. Nevěří, že by kvalita polských potravin byla obecně horší než českých nebo slovenských.

„To, co se objevilo, je normálně kriminální čin a měl by být potrestán. Solidních výrobců ale máme plno a záleží pak přece na tom, kdo si objedná. A to, že Češi před kvalitou dávají přednost ceně, se přece obecně ví," dodává Pieczonka.

Malý obchodník si to nedovolí

V okolí polského Kauflandu vidíme zřejmě i další důvod, proč je nákup na druhé straně řeky Olše pro lidi z České republiky atraktivnější.

Polsko totiž na rozdíl od Česka zatím nepřišlo o kouzlo a kvalitu menších obchodů. Velké řetězce mají v Polsku asi 55 procent trhu, malé obchody 45 procent. V Česku ovládají řetězce přes dvě třetiny trhu.

V Českém Těšíně najdeme na hlavní třídě k hranicím většinou herny, vietnamské obchody s čímkoliv nebo prodejny alkoholu jako pozůstatek divokého kapitalismu. Jinak tu vládnou, stejně jako v dalších českých a moravských městech, velké řetězce - Kaufland, Tesco a Lidl. 

Naopak na druhé straně rozděleného města, v polském Cieszyně, najdeme třeba sedm řeznictví včetně jedné prodejny přímo v Kauflandu. Podobně je to i s pekárnami.

„Pro prodej potravin jsou malé obchody výhoda. Řezník si nedovolí prodat něco špatného, lidé by se mu nevrátili. A konkurence malých tlačí na velké, kteří si pak nemohou dovolit prodávat šmejdy. Proto Poláci nemají doma takové problémy s nekvalitou," domnívá se Petr Uher, který do Polska jezdí také pravidelně nakupovat.

autor: Tomáš Fránek | 24. 4. 2013 16:17

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama