Brno - Stavební firma Skanska uspěla v boji s odstupujícím ministrem dopravy Vítem Bártou.
Městský soud v Praze totiž předběžným opatřením zakázal Ředitelství silnic a dálnic používat u části silnic cedule, které mají upozornit na špatně provedenou práci firmy.
Podle vedení dálničního ředitelství se reklamace na dopravních stavbách budovaných Skanskou pohybují v řádu stovek milionů korun.
Jde o miliardu?
Ministr dopravy Vít Bárta je odhadl až na miliardu korun. "Hájím každou korunu daňových poplatníků a z logiky věci začínám tam, kde jde nejvíce ušetřit. A to je u největšího dodavatele," řekl Bárta s tím, že bude uvažovat o veřejné kritice formou cedulí i na dalších údajně nekvalitních stavbách od jiných firem.
Skanska tato čísla považuje za nesmysl.
Jde o opakované lži, zavádějící informace, překrucování skutečnosti, vyvolávání nepřátelské nálady, uvedla firma.
Ta nyní požaduje po dálničním ředitelství a Ministerstvu dopravy až 50 milionů korun.
"Výpady pana ministra Bárty a jeho prodloužené ruky ŘSD jsme trpělivě snášeli skoro měsíc. Dospěli jsme k závěru, že pověst firmy musíme chránit i s pomocí právních kroků", uvedl generální ředitel Skansky Dan Ťok.
Dálniční ředitelství, které zatím nechce verdikt soudu komentovat, se Skanskou řeší několik reklamačních řízení.
Nekvalita na dálnicích
Podle generálního ředitele ŘSD Jiřího Švorce jsou největší potíže s kvalitou silnice D11, kde se zvlnil povrch vozovky, sesutí svahu na silnici D47 u Bílovce a chybějící atest svodidel na dálnici D1.
V případě zvlněné vozovky na dálnici D11 před Hradcem Králové v úseku Chýš-Osičky se ŘSD se Skanskou už dohodlo, že spor vyřeší v souladu s odborným posudkem Českého vysokého učení technického v Praze. Jeho odborníci nyní analyzují, co zvlnění vozovky způsobilo.
"Pokud experti řeknou, že vše zavinila Skanska a že to máme opravit, uděláme to bez mrknutí oka," řekl Ťok.