Foto: D1 končí. Stará Tatra jde do šrotu, zbytek do frcu

Foto: D1 končí. Stará Tatra jde do šrotu, zbytek do frcu
"Zrovna v sobotu jsme se o tom bavili v hospodě," vybavuje si bagrista Roman, jeden z majitelů eseróčka se zemní technikou Zetem. "Známý má velkou stavební firmu a tvrdí, že bude muset masivně propouštět. Mně zatím živily spíš ekologické stavby jako kanalizace a čističky. S těma to ale taky vypadá všelijak." Roman měl podle svých slov štěstí, že začal podnikat "v dobrou dobu." Bagr, v kterém sedí, dovezl z Německa, splácel 80 tisíc měsíčně po tři roky. "A to byl jetý, nový by stál i 130 tisíc měsíčně. Když vám takový stroj dva měsíce stojí, máte velký problém." "Ano, přibývá i zabavených nesplácených náklaďáků u leasingových společností," potvrzuje Martin Zvěřina ze specializovaného internetového bazaru TipTrucker, že spousta firem a živnostníků ve stavebnictví už boj s odlivem peněz ze sektoru prohrálo.
"Moc dobře to nevypadá," nakloní se Jirka ze svého modrého náklaďáku v barvách Skansky. Jako každý rok, má i letos smlouvu na dobu určitou. "Zatím si nemůžu stěžovat, šéf vždycky práci zajistil. Prý ale Skanska nevyhrála na příští rok žádnou soutěž, tak kdo ví. Jeden den tu jsi a druhý už tu být nemusíš. Prý budou nějaký kšefty v zahraničí, ale tam asi naberou místní," uvažuje mladý řidič. S Jirkou jsme se potkali o kus dál už při podzimní reportáži, kdy jeho kolega shrnul na konci šichty náladu ve firmě slovy: "Jsme nasraní jako psi." "To je výstižné. A pořád to platí ," tvrdí Jirka. "Takovýchhle osmikol jsou bazary nacpaný," dodává řidič konkurenční firmy M-Silnice stojící u podobného červeného čtyřnápravového náklaďáku, který sem dorazil až z Hradce Králové.
"Všechny hlavní indikátory ukazují, že v letošním roce dosáhne české stavebnictví nehoršího poklesu za posledních 10 let," shrnul minulý týden průzkum nálady manažerů ve stavebnictví ředitel výzkumné společnosti CEEC Research Jiří Vacek. Podle ředitele stavební společnosti OHL ŽS Michala Štefla pětina stavebních firem padne. To už se ostatně děje, známý je případ insolvence firmy Eurostav. "Já už jsem se do zemědělství na rok vrátil," navazuje bagrista Standa z Nové Vsi v Pardubickém kraji. "Pak ale přišly kvóty na mlíko, kravám uřezaly hlavy a já šel zase na stavbu. Jinou práci budu hledat těžko."
Řidič válce firmy M-silnice Radek patří k těm, co se utěšují, že práce nakonec bude. "Však oni to zase pustí. Peněz je! To, co jde z fondů EU bude frčet dál," věří. Jeho kolegové zase tvrdí, že to, nač se firma specializuje - tedy finální asfaltové povrchy - se bude dělat pořád i na silnicích nižších tříd. Škrty v rozpočtu státu i samospráv ale ohrožují i povinné spolufinancování dotovaných projektů. "Roku 2013 peníze z EU skončí úplně," připomněl navíc minulý čtvrtek na tiskové konferenci o českém stavebnictví generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.
Foto: Karel Toman
Karel Toman
2. 8. 2010 23:06

"Na konci roku to ruším. Tady to končí, aut je moc, práce nebude," shrnuje živnostník František na stavbě dálnice D1 nedaleko Hulína, proč pošle svou Tatrovku a tím i živnost řidiče stavebního náklaďáku po 15 letech do šrotu. Budoucnost D1 a ostatních dálnic je totiž podle ministerstva dopravy "ve hvězdách". Projděte si s námi pár set metrů staveniště posledního úseku nejstarší české dálnice, s dělníky společně zajdeme i na oběd..

----

12 hodin denně, minimální mzda. Tak stavíme R55 - čtěte ZDE

 

Právě se děje

Další zprávy